ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Dan Ostahie, fondator al Altex: Avem un buget de investiţii pentru 2022 de circa 20 mil. euro, însă suma ar putea creşte dacă se vor ivi oportunităţi în piaţă

30.11.2021, 00:07

Ţinând cont de contextul creat de situaţia sanitară şi creşterile preţurilor pe mai multe paliere, Dan Ostahie spune că retailerul va funcţiona anul viitor pe două bugete, unul va fi construit pe o stagnare a afacerii, iar cel de-al doilea pe o creştere de 15%.

Dan Ostahie, fondatorul retailerului Altex, spune că pandemia a acclerat o tendinţă deja observată de câţiva ani şi anume implementarea procesului de omnichannel. Astfel, cu toate că viitorul va fi dominat de online, magazinele fizice vor fi la fel de relevante în contextul în care componenta socială şi nevoia de interacţiune fizică nu vor dispărea.

„În cazul Altex, pandemia a grăbit implementarea modelului omnichannel. Magazinul online a devenit mult mai im­por­tant în context, iar relaţia dintre magazinele fizice şi site este şi mai strânsă. Pandemia ne-a arătat că direcţia în care mergem, cea de omnichannel, e direcţia pe care clienţii şi-o doresc“, spune Dan Ostahie, fon­dator al Altex, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El este de părere că deşi online-ul va reprezenta o parte foarte importantă din business, magazinele fizice îşi vor păstra relevanţa în contextul în care oamenii vor avea nevoie de interacţiune. Online-ul îşi va consolida poziţia şi va fi un canal important de unde oamenii îşi pot lua informaţiile, însă va exista o relaţie de convieţuire între cele două medii.

În prezent, retailerul are 125 de magazine fizice, iar Dan Ostahie este de părere că mai există loc de dezvoltare. Planurile de viitor nu includ doar extinderea reţelei, ci şi mutarea anumitor magazine existente în spaţii mai mari pentru a fi acomodate mai multe categorii de produse.

„Planurile noastre de investiţii pentru anul viitor au mai multe direcţii. Pe de-o parte, investim în magazine noi, care înseamnă dezvoltarea în oraşe în care nu suntem. Am deschis la final de noiembrie un magazin în Reşiţa, oraş în care nu ne aflam. De asemenea, investim şi în refacerea unor magazine existente, tehnologizarea acestora din toate punctele de vedere. Investim în energie verde, avem un proiect prin care toate magazinele în proprietatea noastră sau închiriate, acolo unde este posibil, vor avea instalate panouri fotovoltaice şi staţii electrice de încărcare“, explică el.

De asemenea, un alt plan pentru anul viitor este demararea celei de-a treia faze la depozitul central din Bucureşti, unde există în prezent o suprafaţă logistică de 100.000 mp. Iar după această investiţie, spaţiul va fi mărit cu încă 60.000 mp.

„Site-ul nostru a început să acomodeze şi alte categorii decât electro-IT. Am văzut că anumite produse au succes, continuăm să le dezvoltăm, iar logistica trebuie să acopere şi aceste cateogrii, care nu se găsesc în magazine, dar au rezultate bune pe site“.

Pe lângă produsele din categoria electro-IT, Altex vinde şi bunuri alimentare, cosmetice, jucării, produse de bricolaj, mobilă sau componente auto, mergând astfel în direcţia creării unui mall virtual.

„Vrem să ajungem la o anumită cotă de piaţă în categoriile pe care le-am început. Iar cele noi, pe care nu le-am început, vrem să le dezvoltăm sub marketplace, care cred că în prima jumătate a anului viitor va deveni funcţional. În acest context, e posibil să oferim servicii logistice seller-ilor de pe marketplace-ul altex.ro“.

În 2020, românii au cheltuit anul trecut 3,9 mld. euro pe frigidere, televizoare, produse IT, echipamente de birou sau aspiratoare, piaţa continuând să crească susţinut în pandemie pe fondul faptului că oamenii au stat mai mult acasă şi au investit în propria locuinţă. Banii care în mod normal mergeau către călătorii, ieşiri în oraş sau modă, au fost redirecţionaţi - cel puţin parţial - către casă.

Piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată a crescut cu 12,5% în pandemie faţă de anul 2019, conform studiului GfK Pulse România. Spre comparaţie, la debutul pandemiei, jucătorii din piaţă mizau pe scăderi de 30-50%. În realitate însă, vânzările s-au apropiat pentru prima dată în istorie de 4 mld. euro şi trendul rămâne ascendent.

În cazul Altex, businessul a crescut de două ori mai repede ca piaţa, depăşind pragul de 1 mld. euro (5 mld. lei). Anul acesta, estimările retailerului arată o creştere de peste 20% a afacerilor faţă de 2020. Însă, şi 2021 a venit cu o doză mare de incertitudine, astfel că în prima parte a anului a existat o creştere semnificativă a businessului, dar ritmul a încetinit odată cu impunerea de noi restricţii ca urmare a apariţiei valului patru.

„Din cauza celui de-al patrulea val şi a introducerii certificatului verde, am avut un recul în ceeea ce priveşte vânzările, iar în luna noiembrie probabil vom înregistra o scădere. Vânzările în offline au scăzut undeva între 20% şi 40%, valoarea depinde de la magazin la magazin. În acelaşi timp, în online am crescut cu 30-40%, dar proporţia canalului virtual este de 15-20%, astfel nu a putut fi compensată scăderea din offline“, precizează Dan Ostahie.

El este de părere că anul viitor va sta sub semnul unor aspecte care vor influenţa negativ businessul, ţinând cont de creşterea preţurilor la energie, la carburanţi, dar şi la alimente şi materii prime. Dan Ostahie adaugă că în primul trimestru al lui 2021 va exista o creştere economică, însă următoarele două trimestre vor sta sub semnul întrebării, putând fi înregistrate scăderi.

Dan Ostahie mai adaugă faptul că pe lângă toate aceste crize, problema forţei de muncă încă persistă, însă este foarte important ca o companie să atragă oamenii cu proiecte interesante, dar şi cu o cultură organizaţională bazată pe reguli clare şi transparente astfel încât să se creeze un mediu favorabil pentru retenţia forţei de muncă. În cadrul grupului Altex lucrează circa 4.000 de oameni.

În acest context, retailerul Altex va funcţiona anul viitor pe două bugete, unul va fi construit pe o stagnare a afacerii, iar cel de-al doilea pe o creştere de 15%. Cu toate acestea, retailerul are planificat un buget de investiţii de circa 20 mil. euro, însă în funcţie de oportunităţile care vor exista în piaţă, suma ar putea ajunge chiar şi la 30 mil. euro.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.