ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Nicoleta Dumitrescu, COO Lensa: Am făcut primul pas în afara ţării şi am deschis un magazin în Chişinău. Până la finalul anului, vrem să mai intrăm într-o piaţă din regiune

29.08.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

În primele şase luni ale acestui an, 17 magazine sub brandul Lensa au fost deschise în ţară, ritmul de extindere fiind mult peste aşteptările iniţiale.

Retailerul de optică Lensa a făcut primul pas în afara ţării prin deschiderea unui maga­zin în Chişinău, Republica Moldova. Planu­rile de expansiune ale retailerului nu se opresc aici, iar pe lângă dezvoltarea pe plan local, Lensa are în plan „atacarea“ unei noi pieţe până la finalul acestui an.

„O să continuăm expansiunea atât în ţară, cât şi în afara ei. Vom deschide un al doilea magazin în Republica Moldova şi suntem în analiză pentru o nouă piaţă, încă nu am decis care va fi aceea. Vrem ca până la finalul anului să inaugurăm un magazin într-o piaţă nouă“, spune Nicoleta Dumitrescu, COO al Lensa, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Businessul Lensa, o afacere antreprenorială controlată în mod egal de Daniel Crăciun şi Florin-Adrian Niţă, a pornit în România cu un magazin online, ulterior compania făcând pasul în offline. Intrarea în Republica Moldova a fost făcută în sens invers, magazinul fizic fiind inaugurat iniţial pentru a testa piaţa. În ceea ce priveşte cea de-a doua piaţă internaţională, retailerul se gândeşte să deschidă mai întâi un magazin virtual, urmând astfel modelul iniţial de dezvoltare.

Cea mai mare provocare a extinderii în Republica Moldova a fost gestionarea fluxului logistic, dar au mai fost şi altele, precum înţelegerea pieţei şi a tipurilor de clienţi.

„Vrem să înţelegem cât mai bine care sunt tipurile de produse pe care le preferă clienţii de acolo. În primă fază, testăm articolele care ştim că funcţionează în zona noastră de Moldova. Pe măsură ce există cerere, aducem produse noi şi branduri noi.“

Extinderea retailerului de optică în afara graniţelor României vine în contextul în care, în ultima perioadă, ritmul de creştere de pe plan local a fost unul foarte rapid. În primele şase luni ale acestui an, Lensa a adăugat 17 noi magazine în portofoliu, deşi planul iniţial era de a deschide 15 magazine la nivelul întregului an 2023.

„Au apărut oportunităţi noi în materie de spaţii. Mai mult, ne-am aşezat şi noi intern, astfel am zis să continuăm alert expansiunea. Astăzi, avem în jur de 60 de magazine, dar mai este loc de dezvoltare. Este cerere din ce în ce mai mare pe piaţă, mai ales pe zonele de consultaţii şi ochelari de vedere. Încercăm să găsim cât mai multe spaţii ca să fim mai aproape de clientul final“, spune ea.

Chiar dacă retailerul a început ca un business în online, offline-ul fiind dezvoltat ulterior, magazinul virtual mai reprezintă astăzi doar 25-30% din business. Magazinele fizice au atras tot mai mulţi clienţi datorită consultaţiilor oftalmologice gratuite.

Compania Tensa Art Design, cea care operează businessul, a obţinut în 2023 afaceri de 133 mil. lei, plus 68%.

Dacă marile oraşe au fost deja bifate, retailerul se uită tot mai mult la urbele mai mici, de până la 40.000 de locuitori. Nicoleta Dumitrescu este de părere că este loc de dezvoltare.

„Este loc de dezvoltare mai ales în acele oraşe unde există o stradă principală, acolo este cerere. Ai deja traficul stradal de care poţi profita, pe lângă traficul pe care îl aduci cu ajutorul marketingului din zona de online“, adaugă ea.

Lensa are în portofoliu câteva zeci de branduri, la care se adaugă şi mărcile proprii. Retailerul şi-a concentrat atenţia în ultima perioadă pe brandurile proprii, dezvoltând câte o marcă pentru fiecare segment de preţ, atât la ochelari de vedere, cât şi la ochelari de soare. Astfel, acum, mărcile proprii se situează în top cinci ca volume de vânzări.

„Nu s-a schimbat ceva semnificativ în comportamentul clientului, dar am reuşit să schimbăm brandurile pe care şi le doreşte consumatorul, adică am mutat oamenii către private label, pe acelaşi segment de preţ. A câştigat marca privată teren.“

Mărcile proprii ale retailerului nu sunt produse în România, însă, de anul viitor, Lensa are în plan acest lucru.

Cu toate că ritmul de creştere al retailerului este unul accelerat, Nicoleta Dumitrescu este de părere că există în continuare loc de dezvoltare pentru că cererea este tot mai mare.

„A crescut destul de mult nivelul de conştientizare cu privire la necesitatea unui consult periodic. Oamenii simt nevoia să facă acest lucru pentru că petrec din ce în ce mai mult timp în faţa ecranelor“, explică ea.

Ochelarii de vedere reprezintă 70% din businessul Lensa. Nicoleta Dumitrescu spune că se observă o creştere şi în zona ochelarilor de soare, însă nu în acelaşi ritm.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor