ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Producătorul de vin Davino merge în retail. Dan Balaban, cofondator Davino: Eram singura cramă care nu era în retailul mare, nu mai putem să mai depindem atât de mult de HoReCa

30.12.2021, 00:01 Autor: Miruna Diaconu

♦ Anul 2021 a fost unul dintre cei mai buni ani din ultimul deceniu pentru producţia de vin, atât din punct de vedere al cantităţii, cât şi din perspectiva calităţii ♦ Davino are în zona Dealu Mare 70 de hectare de viţă-de-vie în proprietate şi lucrează alte 17 hectare luate în arendă.

Producătorul de vin Davino din Dealu Mare, cunoscut pentru că activează pe segmentul premium al pieţei, urmează să îşi listeze unele vinuri şi în marile lanţuri de retail, fiind semnate deja contractele cu doi mari jucători, urmând ca din ianuarie produsele să fie găsite la raft, spune Dan Balaban, cofondator al Davino, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

„Cred că anul viitor va fi mai bun decât 2021, nu mai stăm ca până acum. Eram singura cramă din România care nu era în retailul mare. Probabil că vom intra cu un singur brand în retail. Nu mai putem fi legaţi doar de HoReCa, au tot existat probleme în toată această perioadă, iar pierderile din lunile cu restricţii sunt mai mari decât creşterile din perioadele normale, nu mai putem sta aşa”, explică Dan Balaban.

El precizează faptul că anul 2021 nu a fost mai bun decât 2020 din perspectiva consumului, deşi au existat luni în care unităţile din HoReCa au putut funcţiona la parametri normali, perioadele în care au existat restricţii au scăzut semnificativ vânzările. Circa 45% din cifra de afaceri al producătorului de vin este realizată în perioada octombrie – decembrie.

„Pentru compania noastră, vânzările din perioada aprilie – septembrie au înregistrat o creştere între 10% şi 30% faţă de 2019, au fost luni foarte bune. Dar problema mare apare în lunile în care localurile HoReCa nu au funcţionat sau au fost restricţii. În aceste luni, scăderile sunt în zona de 40%, noi fiind legaţi de HoReCa în proporţie de 99%, simţim rapid aceste schimbări.”

Cu toate că perioada verii a fost una care a adus o creştere în vânzările producătorului de vin faţă de alţi ani, toamna a venit cu restricţii şi cu o scădere de aproape 40%. Cele mai bune luni din an pentru producătorul de vin, care reprezintă 75% din totalul veniturilor, sunt martie, aprilie, octombrie, noiembrie şi decembrie. Acestea au fost de altfel perioadele în care unităţile din HoReCa au funcţionat sub restricţii în România.

Dan Balaban precizează faptul că odată cu listarea produselor în retail, el vrea să aducă acest segment la circa 20% din venituri, dar HoReCa va rămâne în continuare cel mai important segment pentru producătorul de vin.

El adaugă faptul că încă de anul trecut a sesizat o creştere a exportului din perspectiva valorii, nu a cantităţii. Valoarea exportului de vinuri, spune Dan Balaban, a crescut de circa patru ori faţă de 20119.

„Din discuţiile pe care le-am avut cu partenerii noştri, nu cred că este vorba de pandemie, este mai degrabă vorba de o maturitate a brandurilor româneşti în pieţele străine, oamenii au început să prindă încredere după ani de prezenţă acolo.”

Antreprenorul are în plan ca pe viitor să mizeze şi pe turismul viticol, având chiar şi în prezent multe cereri pe care nu le poate onora. El spune că urmează să restaureze un conac pe care îl va transforma într-o unitate de cazare, care va avea parte de restaurant, cât şi degustare de vinuri.

Dan Balaban mai spune că anul 2021 a fost unul dintre cei mai buni ani din ultimul deceniu pentru producţia de vin, atât din punct de vedere al cantităţii, cât şi din perspectiva calităţii.

În luna septembrie a acestui an, producătorul a finalizat două mari proiecte de investiţii în valoare de 3,5 mil. euro, începute încă din 2018.

„Este vorba de o cramă nouă, dedicată exclusiv vinurilor de top Davino - e doar pentru trei vinuri roşii. Nu este o cramă foarte mare, dar este dotată cu tehnologie de ultimă generaţie, ne va ajuta foarte mult din punct de vedere al creşterii calităţii. Am investit foarte mult în utilaje, în tehnologie atât pe partea de viticultură, cât şi în ceea ce priveşte vinificaţia”, spune antreprenorul.

El adaugă faptul că pe viitor vizează deschiderea unei mici distilerii în contextul în care lângă vechea cramă au fost construite încă trei clădiri destinate producţiei de vin, la care se va adăuga şi o mică distilerie.

Davino produce anual circa 450.000 litri de vin, adică 500.000 de sticle. Diferenţa de producţie de la un an bun la unul mai puţin bun nu este foarte mare, de doar 10-15%.

„Sistemul în care lucrăm via este unul în care nu lăsăm o încărcătură foarte mare, nu producem mai mult de 5.000 kg la hectar la strugurii roşii şi nu mai mult de 8.000 kg/hectar la strugurii albi. Diferenţa între un an foarte bun şi un an mediu nu este foarte mare, diferă cu 10-15% cel mult”.

În pandemie, businessul Davino, operat prin mai multe companii, a scăzut la circa 2,5 mil. euro. Dan Balaban spunea anterior că în 2019 businssul era de aproape 4 mil. euro.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor