ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Florin Maxim, fondator al Hospitality Culture Institute: Un român iese la restaurant de trei ori pe lună, pe când un străin de circa opt ori. Pandemia a stopat multe dintre proiectele din ospitalitate anunţate în 2019

31.08.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Mai mult, nici jumătate dintre acestea nu au fost finalizate până acum, deşi restricţiile au fost ridicate cu totul acum circa un an şi jumătate.

Florin Maxim, fondator al com­paniei de consultanţă în HoReCa Hospitality Culture Institute, spune că românii ies în oraş mult mai puţin decât străinii, fiind o problemă atât culturală, cât şi una ce ţine de puterea de cumpărare. Astfel, dacă un român merge la restaurant de circa trei ori pe lună, un străin iese în aceeaşi perioa­dă, în medie, de opt ori.

Totodată, antreprenorul susţine că în acest context majorarea substan­ţială a preţurilor din HoReCa din ul­timii ani este justificată. Mai exact, pro­prietarii de restaurante au avut creş­teri importante de costuri, iar ope­ratorii români din HoReCa plătesc aceleaşi taxe şi aceeaşi forţă de muncă (din punctul de vedere al numărului de angajaţi), însă românii ies mult mai rar în oraş.

„E nejustificată creşterea preţuri­lor din industria ospitalităţii dacă nu cunoşti cum funcţionează  sectorul. Dar (înainte să judeci - n.red.) trebuie să stai să te întrebi ce e în spatele aces­tui sector, ce ajutoare are, cât de sub­ven­ţionat este. Toată lumea vorbeşte că în România food service-ul, în ge­neral, este un paradis fiscal. În realita­te, ca proprietar de restaurant, trebuie să susţii aceleaşi (tipuri de - n.red.) taxe ca afară, trebuie să plăteşti pe imobil poate mai mult decât în afară, trebuie să plăteşti o forţă de muncă care îmi vine sau nu“, spune Florin Maxim în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Anul 2022 a fost unul foarte bun pentru industria HoReCa din per­spec­tiva încasărilor, jucătorii din in­dustrie raportând venituri record, însă Florin Maxim spune că din punctul de vedere al profitabilităţii, ospitalitatea s-a confruntat cu unul dintre cei mai dificili ani.

„În spate nu stau aşa bine lu­crurile, chiar dacă în încasări industria a crescut. Abia ne apropiem de media europeană de consum, noi fiind în ju­mă­tatea de jos a clasamentului. Când s-a tras linie în 2022, industria a rămas cu cei mai puţini bani din ultimii 30 de ani, iar asta din cauza exploziei costu­rilor cu materiile prime, cu utilităţile, dar şi din cauza lipsei de personal, care se traduce în faptul că restauratorii ar fi putut să vândă mai mult, dar nu au avut cu cine face treabă“, spune Florin Maxim.

El adaugă că toţi aceşti factori se traduc, în prezent, printr-o reticenţă faţă de investiţii. Bugetul de investiţii este aproape inexistent în cazul multor proprietari de restaurante. Astfel, nu există multe noi deschideri de restaurante, însă nici închideri. Cu toate acestea, antreprenorul se aşteaptă ca, începând cu toamna acestui an, după ce eferverscenţa specifică sezonului estival a trecut, să apară un val de închideri.

„Nu aş putea să spun că sunt mai multe închideri acum faţă de alţi ani, însă asta se întâmplă pentru că jucătorii din industrie nu au apucat să îşi termine banii. O să mai aibă puţin cash şi apoi o să vedem în toamnă cum se închid. Vara aceasta nu este o perioadă bună pentru industrie“, explică el, făcând referire pe de-o parte la creşterile de preţuri din sector, iar pe de alta la reticenţa de a cheltui a consumatorilor afectaţi de inflaţie.

Pandemia a stopat multe dintre proiectele din ospitalitate anunţate în 2019. Mai mult, nici jumătate dintre acestea nu au fost finalizate până acum, deşi retricţiile au fost ridicate cu totul acum circa un an şi jumătate. 

„Multe dintre proiectele pe care le ştiu sunt în continuare în sertarele antreprenorilor din food service, nu le-am văzut ieşind încă în piaţă.  Asta înseamnă că există o temere a lor, o stare de expectativă. Mă aştept ca această reticenţă să continue până la final de an, iar 2024 să fie un răspuns la acestă situaţie“, mai spune el.

Firma Hospitality Culture, deţinută de Florin Maxim, a avut afaceri de 405.000 de lei în 2021 (-32%), ultimul an pentru care există date publice. Antreprenorul e acţionar şi în alte firme.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor