ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare? Gheorghe Turcu, ProdGlob Clasic Glass: Nu am căzut mult anul acesta, dar îmi este frică pentru 2021. Dacă partenerii vor vinde rău acum, se va resimţi la noi anul viitor

14.10.2020, 19:30 Autor: Miruna Diaconu

♦ ProdGlob este o companie care produce globuri din sticlă pentru Crăciun, pe care le trimite în proporţie de 60% pe piaţa din America ♦ Globurile pentru Crăciun realizate la Cluj au ajuns chiar şi în bradul din casa preşedintelui american Donald Trump, dar şi în pomul de Crăciun emblematic din New York, din faţa Rockefeller Center ♦ Compania românească are un portofoliu diversificat, astfel că anual există circa 1.500 de modele de globuri.

Gheorghe Turcu, fondator ProdGlob Clasic Glass din judeţul Cluj, un producător de globuri din sticlă pentru Crăciun, spune că anul acesta businessul pe care îl deţine nu a fost foarte afectat de pandemia de Covid-19, în schimb adevăratele efecte se vor resimţi anul viitor. Dacă partenerii companiei producătoare de globuri vor avea vânzări mai mici anul acesta, acest lucru se va resimţi asupra încasărilor ProdGlob abia în 2021.

„Anul acesta este unul dintre cei mai complicaţi ani de când facem business, totul este imprevizibil. Nu am căzut mult, dar îmi este frică pentru anul viitor. Vânzarea este sezonieră, iar dacă anul acesta partenerii noştri vor avea vânzări mai mici, la noi se va resimţi anul viitor. În mod normal, în anii de până acum, din noiembrie ştiam ce vom face în ianuarie, acum nu ştiu nimic“, spune Gheorghe Turcu, fondator al ProdGlob Clasic Glass, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Businessul ProdGlob Clasic Glass, care se ocupă cu producţia de globuri de sticlă pentru Crăciun, a fost înfiinţat în anul 1994 de Gheorghe Turcu şi soţia sa Mihaela Turcu.

„Producem tot anul globuri, din ianuarie până în decembrie. Anul acesta a fost o excepţie că am luat o pauză în perioada stării de urgenţă, dar în mod normal producem tot anul pentru că avem comenzi care trebuie onorate până în septembrie pentru că ele merg peste Ocean şi durează până ajung la destinaţie. Businessul nostru este cu desfacere se­zonieră, dar cu producţie tot anul“, explică Gheorghe Turcu.

Producţia pe toată perioada anului este necesară din mai multe puncte de vedere, unul fiind faptul că globurile sunt pictate manual de angajaţii companiei.

Totuşi, antreprenorul spune că în ceea ce priveşte forţa de muncă, aici există o criză de câţiva ani.

„E foarte greu cu angajaţii, am avut în acelaşi timp şi 50 de angajaţi, dar acum avem 26 de oameni, suntem puţini. În ultimii ani am fost în criză cu angajaţii, avem nevoie de oameni pe pictură, de persoane cu apti­tudini. Noi avem nevoie de calitate, nu doar cantitate. Facem producţie, nu artă propriu-zisă, de aceea trebuie să combinăm can­titatea cu calitatea“, spune Gheorghe Turcu.

Producţia unui glob de sticlă nu se face bucată cu bucată, ci există un ciclu de producţie. Prima fază în producţia unui glob este suflarea lui în diverse modele, iar apoi este pictat în etape de către unul dintre pictori. Materialele pentru realizarea globurilor sunt achiziţionare de la furnizori din Germania, România neavând produ­cători de astfel de materiale.

Compania clujeană are o mare diver­sitate de modele de globuri, astfel că anual în portofoliul firmei există circa 1.000-1.500 de modele diferite, iar costul unui glob diferă în funcţie de mărimea şi complexitatea picturii, de la 1 euro la 15 euro per bucată.

Produsele ProdGlob sunt în mare parte trimise către SUA, exportul către această piaţă reprezentând circa 60% din totalul producţiei, pe când Europa merge 30%, iar România doar 10%. În România, globurile de sticlă produse de ProdGlob pot fi găsite în lanţurile de magazine Mobexpert şi Cărtureşti.

În ceea ce priveşte capacitatea de producţie, în ultimii ani cantitatea bunurilor realizare a scăzut odată cu creşterea complexităţii acestora. „Am produs cel mai mult 600.000 de produse pe an. Între timp am scăzut can­titatea pentru că am crescut com­plexitatea. Noi ne-am axat pe sectorul premium şi dacă înainte făceam globuri de 50-60 de cenţi, acum aproa­pe că nu facem globuri sub un euro“, spune antreprenorul.

Globurile produse la Cluj de ProdGlob ajuns în multe ţări din lume, chiar şi la Casa Albă din SUA.

Compania a avut anul trecut afaceri de 2,5 mil. lei, plus 10%.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor