ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Cătălin Mahu, La Mama: Suntem într-o criză economică foarte bine mascată de anul electoral. Fiecare va încerca să ia din piaţă cât mai mult pentru beneficiul propriu. Bucureştiul este mai ieftin decât alte oraşe, dar este la fel de scump ca Praga

14.03.2024, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

Lanţul de restaurante La Mama, cu o prezenţă de 25 de ani pe piaţă, care numără astăzi şase unităţi, reia expansiunea după câţiva ani de pauză şi are în plan deschiderea a cel puţin două localuri noi în 2024.

„Anul acesta vom deschide două res­taurante, dacă nu chiar trei. Nu ne uităm încă la alte pieţe, rămânem în Bucureşti. Există în continuare loc de dezvoltare pe piaţa din Capitală“, spune Cătălin Mahu, proprietarul La Mama, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un pro­iect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Mahu anunţase şi în 2023 că are intenţia să dezvolte reţeaua de restaurante, însă atunci afirma că va acţiona prudent pentru că oamenii sunt şi ei mai prudenţi în consum.

La Mama a împlinit în acest an 25 de ani de prezenţă pe piaţă. Reţeaua a numărat, în cel mai bun moment, 12 restaurante, însă unele au fost închise ca urmare a expirării contractelor cu proprietarii spaţiilor.

Antreprenorul are în plan acum reluarea expansiunii.

Deşi afirmă că mai există loc de dezvoltare, Cătălin Mahu precizează şi că există foarte puţine spaţii bune pentru restaurante.

„Nu prea există spaţii bune de restaurante în Bucureşti. Eu zic că nu sunt suficiente restaurante, dar dacă ne uităm la numărul de clienţi, nu sunt nici ei suficienţi pentru o dezvoltare prea amplă. Piaţa noastră a suferit două resetări (criza financiară şi din 2008 şi pandemia - n.red.), de-asta nu a reuşit să crească din perspectiva numărului de oameni care ies în oraş la restaurant. Noi încă avem obiceiul de a mânca acasă“, explică el.

Antreprenorul este de părere că piaţa restaurantelor din Bucureşti a pierdut într-o primă fază clienţi faţă de perioada de dinainte de criza financiară din 2008-2009, iar ulterior, în pandemie, a existat un nou declin.

„În 2008-2009 s-au închis foarte multe restaurante. Nici până acum nu am reuşit să mai ajungem la numărul de atunci. Dar nici clienţii nu au revenit în număr la fel de mare ca în anii de boom“, adaugă el.

Piaţa a mai pierdut localuri şi în pandemie, când mulţi au pus lacătul de uşi, iar la polul opus, puţine unităţi s-au deschis. O proporţie covârşitoare a restaurantelor care se deschid trag obloanele după nici doi ani de la înfiinţare, iar astfel, fluctuaţia din această industrie este foarte mare.

„Cred că astăzi în Bucureşti sunt foarte multe restaurante care nu ştiu că se vor închide, dar ele ar trebui să se închidă deja“, precizează el.

Pandemia a afectat considerabil piaţa HoReCa, iar multe businessuri au fost nevoite să închidă. Ulterior însă, inflaţia, războiul şi provocările care au urmat crizei sanitare au pus o foarte mare presiune pe jucătorii rămaşi în domeniiu.

„Eu cred că suntem într-o criză economică foarte bine mascată de anul electoral şi cred că tot 2024 o să fie aşa. Fiecare va încerca să ia din piaţă cât mai mult pentru beneficiul propriu“, adaugă el.

Deşi piaţa restaurantelor din Bucureşti nu este dezvoltată la nivelul altor capitale europene, oraşul are potenţial de creştere, mai ales dacă va atrage turişti străini. Înainte, Bucureştiul era atractiv pentru vizitatorii internaţionali datorită preţurilor mici - în comparaţie cu alte oraşe europene, însă inflaţia a schimbat lucrurile şi acest avantaj a fost pierdut.

„Bucureştiul este mai ieftin decât alte oraşe, dar este la fel de scump ca Praga, spre exemplu. Eu nu cred că trebuie să ne luptăm în preţuri, cred că trebuie să ne luptăm în calitate şi în lucrurile pe care le putem oferi“, mai spune antreprenorul.

Lanţul de restaurante La Mama, fondat acum 25 de ani de antreprenorul Cătălin Mahu, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de peste 26 mil. lei, plus 15% faţă de 2022. Compania Trotter Restaurant, care administrează businessul, a închis anul 2022, ultimul pentru care există date publice, cu afaceri de 22,7 mil. lei, cel mai ridicat nivel de după 2015.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor