ZF 15 minute cu un antreprenor

15 minute cu un antreprenor. Raul Ciurtin, fondator Prefera Foods: Avem planuri ambiţioase pe segmentul alimentelor din plante şi în 1-2 ani vom dezvolta o nouă fabrică menită să hrănească întreaga Europă

21.09.2020, 19:54 Autor: Miruna Diaconu

♦ Compania Prefera Foods a avut afaceri de aproape 10 milioane euro în 2019 ♦ Raul Ciurtin este unul dintre cei mai importanţi antreprenori din industria alimentară, de numele său fiind legat cel mai mare producător de lactate din România, Albalact.

Omul de afaceri Raul Ciurtin, fondatorul Prefera Foods, spune că în viitorul apropiat vrea să dezvolte o nouă fabrică în care să producă mâncare din plante şi cu ajutorul ei să hrănească întreaga Europa şi chiar SUA. Antreprenorul nu exclude chiar construcţia de unităţi de producţie în afara României, însă nu în următorii ani.

„Lucrurile se schimbă la nivel mondial mai repede decât ne dăm seama. Mă refer mai ales la ce tip de mâncare vom fi nevoiţi să producem pe viitor. Cererea pentru mâncarea realizată din proteine din plante, din necesitate şi sustenabilitate, va avea o creştere foarte mare în următorii 20 de ani. Suntem la început de ciclu în domeniul în care activăm noi şi nu numai“, spune Raul Ciurtin, fondator Prefera Foods, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Omul de afaceri adaugă că el pe asta pariază în viitor, atât cu Prefera „ cu o gamă nouă de produse -, cât şi cu un start-up Verdino.

„Vom investi şi vom produce mâncare din plante. Se investeşte foarte mult în domeniu şi, mai mult de o modă, această hrană va fi o necesitate mai ales din cauza efectelor pe care creşterea animalelor o are la nivel de poluare.“

Creşterea animalelor şi toate industriile conexe ei vor deveni o domeniu limitat pe viitor, crede Ciurtin. Pentru a susţine creşterea populaţiei globului în următorii 20 de ani, e nevoie de hrană din plante. Nu se va mânca doar asta, dar o categorie tot mai mare de oameni va trece la a consuma periodic sau total hrană vegetală.

„Şi în România numărul oamenilor care preferă acest tip de mâncare creşte. Ce facem noi astăzi e să punem bazele unui portofoliu cu care încercăm să ne adresăm întregii Europe şi de ce nu şi SUA. Portofoliile la care lucrăm se adresează în special pieţelor de afară prin prisma mărimii lor şi a potenţialului.“

Antreprenorul adaugă că nu ştie 100% cum va arăta viitorul, dar România, prin prisma potenţialului agricol, poate deveni un nume în ceea ce priveşte proteinele din plante prin prisma culturilor agricole pe care le are.

„În ceea ce priveşte businessurile noastre, fabricile pe care le avem, dar şi altele, vor fi în România. Sperăm însă pe măsură ce businessul înfloreşte să construim fabrici pe noi continente. Ne gândim, ne imaginăm, raportat la potenţialul Europei, la ce fabrică am putea face local dacă lucrurile ies aşa cum ne dorim. Asta pe un orizont de 1-2 ani. Avem planuri ambiţioase.“

Mai mult, pandemia a accelerat planurile dat fiind că mâncarea e o nevoie de bază.

„Ne-am uitat atent la ce se întâmplă în Europa unde pieţele sunt foarte mari pe această categorie a hranei din plante şi am văzut că în pandemie au existat creşteri foarte accelerate. Aceste cifre confirmă ceea ce credem şi noi.“

Antreprenorul Raul Ciurtin, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din industria alimentară, este cel care a dus producătorul de lactate Albalact la afaceri de peste 100 mil. euro şi l-a vândut gigantului francez Lactalis. El a creat ulterior Prefera Foods, preferând astfel să investească tot în producţie.

„După 17 ani de Albalact am ales să revin în business pentru că îmi place producţia în primul rând şi pentru că îmi place producţia de alimente în al doilea rând. Nu în ultimul rând, sunt destul de tânăr să pot să mai fac lucruri bune.“

Ciurtin mai are şi afaceri în sectorul imobiliar, însă principalul său pariu este producţia. Prefera Foods, din judeţul Alba, produce conserve alimentare în localitatea Oiejdea, iar brandurile aflate în portofoliul companiei sunt Capricii şi Delicii sub care comercializează pateuri de ficat, paste vegetale din seminţe de floarea-soarelui, zacuscă, ciorbe şi mâncăruri gătite, şi mărcile Meniu, Rodna, Căluşar şi Atelier Mediaş.

Totodată, anul trecut, compania a pariat pe segmentul ready meals şi a pus pe piaţă brandul „de Aziì, sub care comercializează supe creme de legume, smoothie-uri şi sucuri fresh.

ìNiciodată nu m-am comportat în nicio companie pe care am deţinut-o ca fiind proprietarul integral, am privit companiile ca nişte business-uri“, explică Raul Ciurtin.

El spune că brandul face diferenţa, dar un brand poate fi susţinut doar de o promisiune care este de fapt produsul în sine.

Raul Ciurtin îi sfătuieşte pe antreprenori la început de drum să aibă curaj şi să nu îşi piardă în niciun moment preocuparea cu privire la business-ul respectiv.

ìCred că orice antreprenor aflat la început de drum are nevoie de curaj şi are nevoie să creadă cu tărie în lucrul pe care vrea să îl facă. Antreprenoriatul înseamnă exerciţiu zilnic. Oamenii de afaceri trebuie să fie consecvenţi şi să urmărească şi să înţeleagă consumatorul“, adaugă Raul Ciurtin.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor