Top MBA

Scoli ca Harvard sau London Business School nu vor fi interesate de Romania in urmatorii cinci ani

Scoli ca Harvard sau London Business School nu vor fi interesate de Romania in urmatorii cinci ani

Adriana Dutescu, director al Bucharest School of Management (BSM), care ofera programul de MBA Romano-Canadian: "MBA-ul este o experienta asemanatoare apartenentei la un club. Esti in acelasi loc cu oameni care au preocupari si aspiratii similare cu ale tale, astfel incat iti este usor sa te regasesti intre ei."

19.03.2008, 21:23 376

"Un program de MBA te ajuta sa arzi niste etape. Unii oameni se nasc cu anumite abilitati, in timp ce altii le dobandesc pe parcurs. Iar lucrurile pe care le intuiesti, de multe ori nu le intelegi in mod organic", spune Adriana Dutescu, director al Bucharest School of Management (BSM), care ofera programul de MBA Romano-Canadian. Astfel, un program de MBA iti structureaza foarte bine gandirea pentru ca iti ofera niste instrumente si iti dezvolta niste abilitati care nu sunt la indemana oricui.
Pentru o anumita perioada de timp, intri in contact cu alti manageri, cu oameni care au responsabilitati in companiile din care provin si de aici vine un alt mare castig al programelor de instruire manageriala: faptul ca poti invata din experienta altora.
"Este o experienta asemanatoare apartenentei la un club", spune Dutescu. "Esti in acelasi loc cu oameni care au preocupari si aspiratii similare cu ale tale, astfel incat iti este usor sa te regasesti intre ei."
MBA-ul te schimba radical ca personalitate, te aduce le limita si te determina sa-ti depasesti limitele. Desi este de parere ca poti sa ai zeci de diplome si sa ramai la nivelul colectionarii de hartii, Adriana Dutescu crede ca unul dintre cele mai importante atuuri pe care ti le aduce un MBA este gandirea structurata si faptul ca se lucreaza mult in echipa. "E un laborator unde simulam conflictele si problemele care apar in viata reala. Este foarte importanta sinergia grupului. Un program de MBA ia specialistii si ii pregateste sa fie manageri generali, sa managerieze un business de la A la Z."
Managerii romani stau cel mai prost la nivelul abilitatilor soft, pe care nu le-au dobandit si nu le-au utilizat foarte mult pana acum, iar acestea sunt o parte importanta intr-un program de MBA. Media de varsta este de 33 de ani. "Este o varsta la care cu greu iti mai faci prieteni. E ca in armata, faci prietenii pe viata", explica ea.
De 14 ani de cand lucreaza in interiorul "industriei" programelor de MBA, conducand unul dintre cele mai longevive programe de pe piata, Adriana Dutescu spune ca a observat ca piata locala de profil s-a segmentat. "In Romania, piata MBA-urilor nu si-a atins inca maturitatea si mai este suficient spatiu de dezvoltare. Un exemplu in acest sens este cresterea cererii pentru programe de training care sunt legate de programele de formare manageriala. Acest fenomen dovedeste ca exista interes pentru perfectionarea profesionala continua."
Cu toate acestea, o educatie de tip MBA este speciala, pentru ca, spre deosebire de programele punctuale de training, presupune o anumita "indarjire" din partea celor implicati. "Prin implicarea intr-un program de master in business, managerii adauga la complexitatea de zi cu zi inca o sarcina, care nu este deloc usoara", precizeaza directorul de program.
Iar intensificarea competitiei nu va face decat bine pietei, intrucat pe masura ce vor aparea mai multe scoli, concurenta se va rafina si va creste implicit si calitatea programelor. "Nu cred ca Harvard sau London Business School vor fi interesate de Romania in urmatorii cinci ani", este de parere Dutescu, in primul rand pentru ca piata locala nu poate sustine financiar astfel de programe, al caror cost ajunge si chiar depaseste in unele cazuri 100.000 de euro.
Pentru managerii care vor sa isi continue cariera in Romania, are mai mult sens sa urmeze cursurile unei scoli care are o componenta internationala. Pe de alta parte, cei care vizeaza cariere in afara granitelor, un MBA local s-ar putea sa nu fie cea mai buna alegere in acest sens.
Schimbarea pietei a dus si la modificarea structurii programului. In 1994, varianta de program intensiv de un an, pe care o oferea scoala, era singura acceptata de catre partenerul canadian care a asigurat pentru o vreme finantarea MBA-ului Romano-Canadian in Romania. Insa datorita faptului ca urmarea acestuia insemna iesirea din activitate a managerului respectiv pentru aproape un an de zile, incepand din 2000, BSM a lansat si o varianta de MBA in action, care presupune cursuri in fiecare miercuri seara si sambata toata ziua si care, spune Adriana Dutescu, s-a dovedit a fi mult mai de succes in randul managerilor romani. Dovada sta faptul ca de anul trecut s-a renuntat complet la varianta intensiva.
"Varianta in action presupune aceleasi cursuri, fara nicio diferenta de continut, doar ca ele se desfasoara pe durata a doi ani de zile."
Principalul avantaj al pietei din Romania, care este relativ tanara la capitolul management, este faptul ca poti sa lucrezi pe masura ce inveti si sa aplici din mers ce ai invatat. Dezavantajul este ca mediul de business nu este atat de dezvoltat ca in alte tari cu traditie. Chiar daca anumite companii vor sa promoveze printre angajati pe absolventii de MBA, businessul in sine vine in continuare pe locul intai. Daca apare o problema in firma, cursantul nu mai este cursant si trebuie sa redevina manager.
Iar cum businessul autohton este putin haotic, este greu de planificat de la o zi la alta programul unui manager.
Profesorii care predau in cadrul unui program de instruire manageriala de business nu trebuie sa aiba neaparat cunostinte exhaustive in afaceri. Un trainer bun de MBA trebuie sa fie avocatul diavolului. Trebuie sa incite la discutii, sa arunce mingea in teren, sa fie un facilitator.
"Exista posibilitatea de a avea in sala un cursant care sa aiba mai multa experienta de business decat trainerul", spune directorul BSM.


De unde vin studentii

Financiar - bancar - 26%
Productie - 16%
Consultanta - 14%
Marketing si retail - 12%
IT, telecom - 11%


Nume program: MBA Romano-Candian
Institutia: Bucharest School of Management/ASE
Data aparitiei: 1994
Specializare: finante/marketing
Cost: 10.000 de euro
Durata: 2 ani
Numar total absolventi: 800

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO