Top 1000 companii

Centura de siguranţă a businessului

 Centura de siguranţă a businessului

Autor: Anelis Baciu

20.03.2018, 20:57 53

Primele 20 de companii din piaţa locală de asigurări au avut împreună venituri de pes­te 11 mld. lei în 2016, cu aproa­pe 20% mai mult faţă de anul anterior, potrivit datelor ofe­rite de Registrul Comer­ţului. Rapor­tat la PIB, dimesiunea pieţei de asi­gurări este foare redusă, de puţin peste 1%. Spre compa­raţie, în ţările mature din ves­tul Europei asigurările contribuie într-o pro­por­ţie de aproape 10% la formarea PIB-ului.

Pe lângă gradul redus de cuprin­dere în PIB, o altă slăbiciune a asigu­ră­rilor constă în gradul extrem de ridicat al concentrării, reflectat prin faptul că primii zece jucători au pe mâ­nă aproximativ 90% din vânzările totale de poliţe, iar primii cinci au mai bine de jumătate din rulaje. Analiza ZF a luat în calcul companiile cu codul CAEN 6512 -specific activită­ţi­lor de asigurări gene­rale -şi codul CAEN 6511- specific activită­ţi­lor de asigurări de viaţă.

Allianz-Ţiriac s-a poziţionat în 2016 ca lider al pieţei după ce a raportat venituri din vânzarea de asigurări generale şi de viaţă de peste 1,4 mld. lei, în creştere cu peste 10% faţă de anul anterior. Anul trecut însă Allianz-Ţiriac a pierdut locul întâi în piaţă în favoarea City Insurance, un asigurător recent ieşit din redresare financiară, dar foarte puternic în piaţa poliţelor auto obligatorii (RCA). Tocmai strategia axată pe RCA şi vânzarea aproape exclusiv prin brokeri a dus City Insurance pe primul loc în piaţă. Veniturile City s-au majorat cu peste 50% în 2016 comparativ cu anul precedent şi au însumat 1,2 mld. lei.

Spre deosebire de Allianz-Ţiriac, City Insurance este activă doar în piaţa asigurărilor generale. Podiumul din 2016 a fost completat de Grou­pama, companie mix­­tă cu venituri de aproa­pe 1,2 mld. lei în 2016.

Volumele mari ale vân­ză­rilor vin de pe seg­men­tul asi­gurărilor gene­rale, aces­tea reprezen­tând pes­te 80% din to­tal, si­tuaţie care ex­plică do­minan­ţa companiilor de poli­ţe generale în top zece. Un număr de 8 com­panii care vând asigurări generale au prins un loc în top zece după venituri, în timp ce doar doi asigurători de viaţă - NN Asigurări şi BCR Asigurări de Viaţă - au intrat în clasamen-tul celor mai mari asigurători după venituri în 2016.

Potrivit datelor de la Registrul Co­mer­ţului, 6 dintre cei mai mari 10 asi­gu­ră­tori locali au depăşit pragul de un miliard de lei venituri, un număr dublu faţă de 2015.

Majorarea veniturilor pentru cei mai mulţi jucători s-a datorat în principal creş­terii tarifelor la RCA, mişcare care a gene­rat un val de proteste din partea clien­ţil­or, în principal transportatori, şi a dus la im­punerea unor tarife administrate. Ca ur­mare a inter­venţiei statului în piaţă, tarifele au scăzut semnificativ, fapt care a deter­mi­nat implicit temperarea creşterii pieţei în 2017.

Elementul marcant al anului 2016 pentru piaţa de asigurări a fost fără în­do­ială trecerea pieţei pe profit, după un şir de zece ani cu pierderi. În 2016 doar patru companii de asigurări au fost pe pierdere, în comparaţie cu şapte în 2015. Rezultatul pozitiv aferent anului 2016 s-a ridicat la 278 milioane de lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, primii 10 jucători având 87% din câştigul net total.

Revenirea pe plus creează premisele ne­ce­sare asigurătorilor să treacă de la o stra­te­gie axată pe restructurare şi eficien­tizare la una bazată pe dezvoltare şi tehnologizare.

„Trebuie să intrăm într-o perioadă de dezvoltare proactivă, să inovăm şi să ge­ne­răm mai multă valoare adaugată pen­tru clienţi, deoarece ultimii ani au fost mar­caţi mai mult de conformarea la mo­di­ficări legislative - comunitare sau locale - care au pus presiune pe resursele şi capa­citatea asigurătorilor de a-şi dez­vol­ta cu adevărat acti­vitatea“, spune Adrian Marin, pre­şe­dinte al asociaţiei loca­le a asigurătorilor (UNSAR) şi di­rec­tor general al Generali. Com­pania con­dusă de Marin se numără prin­tre pu­ţi­nele care au reuşit să se menţină pe plus în ulti­mii ani. În 2016, Generali a în­re­gis­trat al doi­lea cel mai mare profit net din pia­ţă, circa 68 milioane de lei, după Allianz-Ţiriac, care a obţinut un câştig net de 97,5 mi­lioane de lei.

Un alt semn că asigurările sunt pe drumul cel bun, pe lângă revenirea pe profit, este reprezentat de reluarea anga­jă­rilor, după şapte ani de recalibrare a echipelor de personal. Cei mai mari 20 de asigurători au închis anul 2016 cu 8.545 de sa­lariaţi.

Groupama este cel mai mare anga­jator cu peste 1.500 de salariaţi. Urmează apoi Allianz-Ţiriac şi Asirom. Toţi cei trei asigurători au peste 1.000 de angajaţi fiecare.

Adrian Marin, preşedinte al UNSAR şi director general al Generali: Trebuie să intrăm într-o perioadă de dezvoltare proactivă, să inovăm şi să generăm mai multă valoare adaugată pentru clienţi, deoarece ultimii ani au fost marcaţi mai mult de conformarea la modificări legislative - comunitare sau locale - care au pus presiune pe resursele şi capacitatea asigurătorilor de a-şi dezvolta cu adevărat activitatea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO