Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Adela Maria Marius, Epretext: Timişoara mi se pare că are în 2023 o faţă nouă din foarte multe puncte de vedere, rămânând însă un pol important pentru România din punct de vedere al culturii

14.12.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega au venit să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat oraşul în ultima perioadă.

Adela Maria Marius, fondatoa­rea galeriei de design românesc Epretext, spune că 2023 a fost un an foarte puternic din punct de vedere cul­tural pentru Timişoara. Au fost eve­nimente multiple şi diverse, care s-au conturat în oraşul de pe Bega ca urmare a programului de Capitală Europeană a Culturii. „Unii actori îşi conţinuă programul pe care l-au înce­put cu ani în urmă, dar sunt şi multe entităţi culturale care şi-au făcut pro­grame speciale sau poate programe mai bune cu ocazia acestui an.

Ne-am concentrat cu toţii atenţia pentru ca anul acesta să fie unul foarte bun. Deja ne îndreptăm spre sfârşitul lui, aşa că e normal să ne pregătim pentru ce înseamnă 2024.“

Antreprenoarea crede că fiecare entitate din Timişoara trebuie să-şi pre­gătească programul pe mai de­par­te, tocmai pentru ca anul viitor să fie de fapt o continuare a lui 2023. „E important să dovedim în continuare că putem să avem un program la fel de bun“, adaugă Adela Maria Marius. Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii Timişoara 2.0, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania, care este partenerul principal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023.

„Eu, ca fondatoare a galeriei Epretext, care este o platformă online cu şi despre design românesc, am mizat pe a avea în 2023 mai multe pop-up-uri unde să prezint designul ro­mânesc. Acum trei ani, când am fon­dat galeria, am avut un prim eve­niment în Timişoara şi mi-am dat seama că publicul este foarte interesat de zona aceasta. Eram primii care făceam ceva de genul şi veneam în paralel cu fun­daţii şi galerii care activau în zona artelor.“ În anii ce au urmat, Epre­text a avut diferite pop-up-uri în Bucureşti şi în Cluj, iar în 2023 a revenit la Timişoara, unde antrepre­noarea spu­ne că a descoperit un public interesat şi dornic să descopere.

„Am deschis odată cu expoziţia Brâncuşi, într-un spaţiu apropiat de aceasta, la Cazarma U. Am mers cu o expoziţie de design românesc, cu piese de la 12 designeri. Pentru mine a fost foarte important să avem o expoziţie în Timişoara.“

Pe parcursul anului însă, Adela Maria Marius a avut diferite proiecte private atât în Timişoara cât şi în Bucureşti.

„A fost interesant să văd cât de frumos se vorbeşte la Bucureşti despre Timişoara, cât de frumos se vorbeşte şi în Timişoara despre Timişoara.“

Ea recunoaşte însă că, atunci când eşti implicat în proiectele ce fac parte din programul de Capitală Culturală, e foarte greu să vezi oraşul cu aceiaşi ochi ca şi publicul larg. Totuşi, ea vede un oraş care e mai cu sens.

„Am văzut foarte multe proiecte care au mers pe mai multe paliere, de la proiecte sociale, la proiecte urbanistice şi de restaurare. Timişoara mi se pare că are în 2023 o faţă nouă din foarte multe puncte de vedere, rămânând însă un pol important pentru România din punct de vedere al culturii. Acesta e un lucru care ne va diferenţia pe termen lung, de aceea sper ca Timişoara să-şi continue programul de capitală culturală ani de acum înainte.“

Ea adaugă că la Epretext a avut bucuria să descopere artişti şi designeri profesionişti, care au înţeles ce înseamnă o galerie de design şi care au înţeles cum funcţionează ea.

Sunt designeri cu care galeria a pornit la drum şi cu care încă lucrează, cum e Radu Abraham, care a avut deja foarte multe evenimente, dar şi o deschidere foarte frumoasă către Paris.

„Împreună, vom şi prezenta o colecţie exclusivă anul viitor. Avem în portofoliu şi ceramişti care au câştigat premii în afară, cum este Cosmin Florea. Când am deschis galeria, simţeam cumva că eu ar trebui să mă duc să descopăr, să cercetez, să văd ce se întâmplă în România pe tema designului. Apoi, am descoperit oameni care erau asemenea mine şi mi-a plăcut foarte mult să colaborez cu ei.“

La început, galeria a venit cu o secţie foarte mare, undeva la 30 de designeri. Între timp, portofoliul s-a rafinat.

„Eram într-o perioadă de cercetare şi într-o perioadă în care voiam să văd ce se întâmplă din mai multe puncte de vedere în designul din România. Începusem chiar şi cu design textil. Primele comenzi erau pentru mine, tocmai ca văd cum putem colabora.“

După terminarea Facultăţii de Arhitectură de la Timişoara, Adela Maria Marius a urmat şcoli la New York, Los Angeles şi Berlin unde şi-a concentrat atenţia pe design interior.

„Eu cred că designul este o necesitate şi ajunge să-ţi facă o viaţă mult mai frumoasă“, conchide ea.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania