Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Alin Dragomir, The Wine Guy: Faţă de începuturile mele în domeniul ospitalităţii, remarc faptul că sunt tot mai mulţi vizitatori în Timişoara

06.12.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega vin să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat oraşul în ultima perioadă.

Alin Dragomir, fondatorul The Wine Guy din Timişoara, un wine bar cu o componentă de retail şi o alta de evenimente, spune că pentru oraşul de pe Bega anul 2023 este un punct de cotitură. Totuşi, el crede că 2016 este de fapt punctul de pornire al acestei poveşti.

„Cu doar câteva luni înainte să deschid eu The Wine Guy, în 2016, s-a decis faptul că Timişoara va fi Capitală Europeană a Culturii. Încă de atunci am tot simţit prezenţa vizitatorilor străini. Decizia mea de a deschide nu a avut treabă cu asta, dar am urmărit procesul pentru că ştiam că urmează să se hotărască (ce oraşe vor primi acest titlul - n.red.). Plus că ţineam ca acest lucru să se întâmple, şi pe bună dreptate, pentru că s-a văzut în businessul meu.“ Antreprenorul a deschis The Wine Guy în 2016, încurajat de experienţa pe care o avea deja în domeniu, el lucrând în HoReCa încă din 2003.

„Faţă de începuturile mele în domeniu, remarc faptul că sunt tot mai mulţi turişti. Oraşul e tot mai expus la vizitatorii de afară. E important şi că tot mai multe companii străine şi-au deschis birouri aici, Oameni odată ajunşi în Timişoara, iau contact cu ospitalitatea.“

Acum un deceniu, Timişoara era un oraş industrial, un oraş unde locuitorii se duceau la culcare devreme. Astăzi, vorbim de un oraş viu, vibrant.

„Am remarcat tot mai mulţi oameni pasionaţi care caută să-şi deschidă localuri. Există diversitate, există localuri mici, cochete, cu oameni pasionaţi în spatele lor. Spre exemplu, dincolo de partea de vin, există şi pe zona de bere, dar şi cea de cafea.“

Peisajul din Timişoara s-a schimbat destul de mult, completează Alin Dragomir.

„Eu din 2003 lucrez în zona centrală, în Piaţa Unirii, în Piaţa Operei, şi altul e peisajul. Chiar şi faţă de 2016, de când am deschis The Wine Guy, lucrurile s-au schimbat în bine.“

Când vine vorba de ce lipseşte în domeniul ospitalităţii din Timişoara, el aminteşte personalul, mai exact e nevoie de o îmbunătăţire a serviciilor.

„Totuşi, eu sunt optimist pentru viitor.“ Optimismul vine, pe de-o parte din evoluţia ospitalităţii ca domeniu. Pe de altă parte, e susţinut de faptul că există interes pentru Timişoara. Exista şi înainte de 2023, dar acum cu atât mai mult.

„Există multă diversitate în zona de evenimente, în Timişoara, în 2023, iar multă lume se adună în jurul acestora. Creşte interesul pentru cultură, iar lucrul acesta este foarte vizibil“, completează antreprenorul.

El a fost prezent în cadrul emisiunii Timişoara 2.0, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania, care este partenerul principal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023.

În ceea ce priveşte ospitalitatea, locurile care promovează cultura gastronomică şi, în special, gastronomia locală, au beneficiat în 2023 de programul de Capitală Europeană a Culturii, spune Alin Dragomir.

„Oamenii de pretutindeni, atunci când merg în diverse destinaţii, vor să înveţe cât mai multe despre acele locuri. Turismul şi ospitalitatea merg mână în mână.“

În ceea ce priveşte clienţii The Wine Guy, majoritari sunt localnicii, dar asta pentru că există o bază de consumatori fideli.

„Dacă ar fi să trec dincolo de clienţii aceştia fideli, sunt destul de mulţi străini, mai ales din vest. Vinul e un punct de interes.“

Străinii caută vin românesc, caută soiuri autohtone şi, mai mult decât atât, caută un loc unde să poată face o degustare şi să li se povestească mai multe despre România şi despre obiceiurile ei.

„Nu vor doar să deguste şi atât. Caută o experienţă.“

Meniul localului creat de Alin Dragomir are undeva la peste 300 de etichete de vin, iar dintre acestea, 50-60 sunt româneşti.

„Sunt vinuri selecţionate de mine. Sunt selecţionate pe baza a ceea ce am simţit că îşi doreşte un vizitator străin. Deşi România este o importantă ţară producătoare de vin, pentru străini acest lucru e o surpriză, iar motivul îl reprezintă faptul că 95% dintre vinurile realizate local sunt consumate local. Străinii  care descoperă vinurile româneşti au o surpriză plăcută, sunt uimiţi de calitatea lor.“

Alin Dragomir spune că în funcţie de ce îşi doreşte clientul, el recomandă vinuri din cele trei regiuni viticole adiacente Timişoarei sau dintr-o zonă mai extinsă.

În ceea ce priveşte vinul în sine, pentru alb începe cu Feteasca Regală, cel mai plantat şi cel mai prezent soi autohton. La roşii merge pe Fetească Neagră, care este un port drapel pentru pentru ţara noastră şi este totodată un soi regăsit în cam toate regiunile viticole.

„Pe lângă shop-ul de vin, avem şi degustări săptămânale sau chiar mai dese. Focusul nostru e pe grupuri organizate şi evenimente.“

Localul The Wine Guy o capacitate maximă de 35 de locuri, dar se întâmplă ca unele evenimente să fie organizate şi în alte spaţii cerute de clienţi.

„Există cu siguranţă un interes crescut pentru vin. Se simte o creştere de la an la an. România este o ţară tradiţional producătoare de vin, dar nu este tradiţional consumatoare. Totuşi, consumul creşte şi asta este un lucru important“, conchide el.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania