Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Alex Roşca şi Dragoş Iliescu, Spontan Events: Anul acesta e cel mai bun din istoria noastră, vom fi găzduit 30.000-40.000 de participanţi, de câteva ori mai mulţi ca în 2022

11.10.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega vin să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat urbea în ultima perioadă.

În urmă cu cinci ani, antreprenorii Alex Roşca şi Dragoş Stănescu fondau la Timişoara Spontan Events, o companie care organizează petreceri de câteva sute sau mii de oameni fiecare. Dacă iniţial ei au pornit cu ideea de a avea în medie un eveniment pe lună, în 2023, anul în care Timişoara a devenit Capitală Europeană a Culturii, ei au organizat deja 20 de petreceri şi mai au în plan alte circa zece până la final de decembrie.

„Cu o medie de 1.000-1.200 de participanţi per eveniment şi cu un total de 30 de evenimente în 2023, vom fi găzduit circa 30.000-40.000 de oaspeţi anul acesta. Sunt de câteva ori mai mulţi decât anul trecut. E un an foarte bun pentru noi, cel mai bun an din istoria Spontan. Dacă în trecut ajungeam să anunţăm un eveniment cu o săptămână înainte şi să-l promovăm, acum avem cinci petreceri în faţa noastră deja anunţate. Lucrurile s-au schimbat“, spune Alex Roşca. El a lucrat şi înainte de acest business tot în entertainment, având 10-11 ani de experienţă. Dragoş Iliescu a pornit la drum cu 15 ani de experienţă în HoReCa.

„Activând deja în industrie, ne-am dat seama că am putea să facem şi ceva pe zona asta de evenimente în Timişoara.“

Primul eveniment sub umbrela Spontan Events a fost un mini-party, făcut între prieteni, spune Dragoş Iliescu.

„Atunci când am început seria de evenimente Spontan, ne-am dat noi nouă o provocare - să strângem cât mai mulţi oameni în 24h. Am reuşit iniţial un eveniment foarte fain cu circa 200 de oameni.“

Astăzi, Spontan strânge sute, câteodată şi mii de oameni, în unele dintre cele mai frumoase şi reprezentative locuri din Timişoara şi din împrejurimi, completează Alex Roşca, prezent alături de partenerul său de business în cadrul emisiunii Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania, care este partenerul principal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii 2023.

„Aducem artişti internaţionali, performeri. Facem un adevărat show. După cinci ani de zile, am ajuns să avem o continuitate în evenimente, iar dimensiunea universului Spontan a crescut destul de de mult.“

Deşi cei doi antreprenori sunt în continuare implicaţi în fiecare moment, în total sunt cam 70 de persoane care stau în spatele unei petreceri Spontan, e vorba atât de angajaţi, cât şi de colaboratori şi de oameni de la firme externe.

„Anul acesta, până acum, am organizat aproape 20 de evenimente. Dacă la început făceam un eveniment sub marca Spontan o dată pe lună sau, poate, şi la 5-6 săptămâni, acum facem unul chiar şi săptămânal. Pentru asta, ne-am organizat noi mult mai bine decât în trecut“, explică Dragoş Iliescu.

Din păcate însă, Timişoara nu are ce-i trebuie în materie de infrastructură pentru evenimente, respectiv un stadion, săli de evenimente, o sală polivalentă.

„E destul de greu chiar şi la un eveniment de 1.000-1.500 de oameni să găseşti o locaţie care să îţi permită din toate punctele de vedere să poţi organiza acolo. Şi aici mă refer foarte mult la partea de ISU. Din păcate, Timişoara stă destul de rău la acest capitol. E nevoie de un stadion, de o sală polivalentă, de vreo trei-patru săli multifuncţionale, autorizate ISU pentru mii de persoane, pentru concerte“, explică Alex Roşca.

Orice eveniment are nevoie de un spaţiu sigur, pregătit pentru a putea să ducă câteva mii de participanţi. Iar pentru macro evenimente, clar e nevoie de un stadion.

„Sunt mai multe oraşe în ţară care stau bine din punctul ăsta de vedere, vorbim de Oradea, Cluj, dar şi Braşov, mai nou. Noi, la Timişoara, stăm foarte bine în schimb pe partea de socializare, de viaţă de noapte, de entertaiment. Păcat că infrastructura nu ne ajută să trecem la un nivel macro, mai mare. Momentan nu suntem afectaţi de situaţie pentru că noi ne-am obişnuit să ne construim de la zero set-up-ul, luăm un câmp şi ne facem acolo tot ce ne trebuie“, adaugă Dragoş Iliescu. El mai spune că unul dintre ţelurile Spontan Events e un eveniment foarte mare. Dar totodată se întreabă dacă e ceva ce merită.

„Chiar am discutat cu Alex anul acesta dacă ne dorim să facem un eveniment cu zeci de mii de oameni sau dacă e mai bine să aducem artişti de nivelul ăla şi să rămânem în zona noastră de maximum 4.000-5.000 de participanţi, unde poţi oferi o experienţă foarte faină omului. Visăm la lucruri măreţe, dar nu ştiu dacă ni le şi dorim.“

Pe de altă parte, antreprenorii au în plan să se extindă la nivel naţional. În Cluj au început deja, au patru evenimente organizate, iar până la sfârşitul anului o să ajungă la şapte. Următorul oraş pe harta Spontan Events o să fie Braşov.

„Mai avem apoi în plan şi să ne extindem în Sibiu, Oradea, poate şi Iaşi. Ne dorim ca Spontan să ajungă un brand naţional, iar eu sunt convins că într-un an-doi se va întâmpla. Pe partea noastră de micro-evenimente, stăm destul de bine la organizare şi avem toate resursele necesare pentru a ne dezvolta şi în alte oraşe“, spune Alex Roşca.

Când vine vorba de Timişoara, el adaugă că în 2023 Spontan a încercat să ridice nivelul evenimentelor prin artiştii pe care îi aduce.

„Pentru finalul acesta de an, am lăsat ce e mai bun şi avem 2-3 evenimente foarte mari, cu artişti de renume la nivel mondial. În aceste evenimente investim foarte mult, atât în fee-ul lor, pentru a putea să-i aducem în Timişoara, cât şi în set-up şi în desfăşurare.“

În data de 4 noiembrie va avea loc un eveniment ce-l va avea în centru pe Bob Sinclair, unul dintre artiştii consacraţi din lume şi unul dintre cei mai populari din Franţa.

„Am încercat să-l aducem chiar dacă e un pic în afara nişei noastre muzicale, tocmai pentru că suntem în anul Capitalei Culturale şi pentru a atinge un public cât mai mare. Apoi, o să mai avem ale două evenimente în 18 şi 25 noiembrie. Suntem în negocieri tot cu artişti mari pentru aceste date. Iar la final de an ne dorim să încheiem 2023, anul de Capitala Culturală Europeană, cu un super artist.“

În prezent, Timişoara e un oraş plin de evenimente, deja se aude şi la nivel internaţional de el, completează Dragoş Iliescu. Potenţial de dezvoltare există însă şi va exita în continuare. El crede totuşi că şi zona de turism va creşte, iar asta va ajuta şi Spontan să treacă la un alt nivel.

„Din păcate, vizibilitatea Timişoarei în 2023 în străinătate nu e exact ce mi-aş fi dorit, dar din ţară am observat interes. Avem turişti din România care vin să redescopere Timişoara. Din străinătate nu prea sunt. E clar o îmbunătăţire însă faţă de trecut, dar nu e nivelul pe care mi-aş fi dorit eu să-l atingem“, adaugă Alex Roşca.

El mai spune că programul de Capitală Europeană a Culturii i-a ajutat totuşi pentru că au avut deschidere mult mai mare de la sponsori, iar asta le-a permis să facă mai multe evenimente.

„Dar a ajutat şi oraşul în ansamblul său, ne-a mobilizat pe toţi cei de aici să tragem mai mult de noi. Am considerat cu toţii 2023 un an special, în care am decis să încercăm mult mai mult decât am făcut până acum, fiecare în aria lui.“

Antreprenorii speră însă că tot ce s-a întâmplat anul ăsta va fi de fapt punctul de pornire pentru dezvoltarea din următorii ani în Timişoara.

„Au avut loc atâtea evenimente, fiecare am învăţat din ele, am încercat să fim la un alt nivel. În următorii ani vom şti să profităm.“

Lumea din Timişoara deja s-a obişnuit ca în oraş să aibă loc diverse activităţi, multe şi din toate ariile, în fiecare zi sau în fiecare weekend. Şi atunci clar va fi cerere şi pe viitor, iar astfel vor avea loc evenimente culturale, de entertainment sau gastronomice.

„Sperăm să ajungem şi noi să culegem roade după anul ăsta“, explică Dragoş Iliescu.

Deja e evidentă dezvoltarea. „Dacă ne spunea cineva chiar şi anul trecut că vom ajunge la peste 20 de evenimente pe an, nu am fi crezut“, completează el.

Anul trecut au fost 10 în tot anul, pe când acum Spontan are aproape 20 deja. Şi mai sunt alte 10 până la sfârşitul lui 2023.

„Ne-am mobilizat şi noi, fiind anul de Capitală Culturală, astfel încât să fim mai organizaţi, să încercăm mult mai mult. Şi din ambiţia asta, probabil, rezultă atâtea evenimente“, spune Alex Roşca.

Cam cu o lună înainte de fiecare eveniment se stabileşte locaţia şi DJ-ul, apoi se dă drumul la promovare. Cu două săptămâni înainte deja se fac întâlniri la locaţie cu personalul, cu echipa, începe pregătirea. Iar cu trei zile înainte începe montajul setup-ului. Fiecare eveniment de 1.000-1.500 de oameni are nevoie de cam o lună de pregătire, dar ultimele zile sunt foarte solicitante.

„Cele trei zile de final sunt echivalentul unei luni de muncă. E un stres foarte mare fiind foarte multe variabile de luat în calcul. Se întâmplă să avem parte de crize, chiar şi anul acesta am avut una, şi cu doar 10 ore înainte de eveniment“, spune Dragoş Iliescu. Trebuia ca petrecerea să aibă loc într-o cramă, iar acolo s-a ars toată instalaţia electrică. „A trebuit să remediem în câteva ore problema, a trebuit să tragem curent, să cablăm, a fost interesant.“ Uneori se întâmplă ca şi artiştii să aibă probleme, cum ar fi cu zborurile.

„Artiştii pe care îi aducem noi pun muzică în locaţii foarte faine din Europa. Am început cu unii care ne erau prieteni, apoi ne-au ajutat să-i aducem şi pe alţii.“ Acum devine din ce în ce mai uşor. Ba chiar sunt foarte mulţi care scriu fondatorilor Spontan Events că ar vrea să vină la Timişoara. „Am lucrat destul de mult până am construit încrederea în brand-ul Spontan, dar acum am ajuns acolo“, explică Alex Roşca. El crede că la început a fost mai greu să-i aducă pe artişti la Timişoara, mai degrabă decât să-i aducă pe oameni la evenimentele Spontan.

„Am fost iniţiatorii micro-evenimentelor şi ai evenimentelor pe timp de zi şi cumva era nevoie în piaţă pentru genul ăsta de petreceri.“

 

Cine sunt participanţii?

Dragoş Iliescu afirmă că există mai multe tipologii de participanţi. În principal însă, e vorba de oameni de peste 35 de ani, cu familii, care preferă să vină la o petrecere pe timp de zi şi să ajungă seara acasă, să nu piardă nopţile.

„Avem şi o comunitate foarte mare de străini pasionaţi şi care cumva dau tonul evenimentelor şi sunt cei care se distrează, mişcă masele. E vorba de studenţii străini din Timişoara, care vin din Italia, Spania, Franţa. Acum începe să vină generaţia nouă din spate, dar momentan ea încă nu ne înţelege pentru că nu suntem chiar într-o zonă comercială de evenimente. Încercăm să ne păstrăm linia noastră şi să fim un pic un pic diferiţi de ce se întâmplă în piaţă.“

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania