Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Andreea Anca Nare, Niche Parfumerie: Timişoara s-a schimbat foarte mult în ultimii zece ani, mai ales din punctul de vedere al infrastructurii, dar şi ca efervescenţă antreprenorială

14.09.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi de la ora 16:00 antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega vin să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat urbea în ultima perioadă Proiectul ZF este realizat cu susţinerea Băncii Transilvania - partenerul principal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii 2023.

Andreea Anca Nare a cofondat acum circa un deceniu, alături de soţul său, Niche Parfumerie, o parfumerie de nişă, după cum îi spune chiar numele. Astăzi, în continuare, ei deţin singurul business de profil din Timişoara, ba chiar şi-au extins prezenţa şi în Capitală şi caută să îşi mai adauge un oraş nou pe listă.

„Eu şi soţul meu, alături de care am fondat Niche Parfumerie, avem o experienţă de circa 15 ani în domeniul acesta mare al parfumeriei. Noi am fondat compania actuală din dorinţa de a arăta şi de a împărtăşi cu oamenii pasiunea pe care o avem pentru miros în general. Tot timpul am fost intrigaţi să mirosim cu totul altceva, să descoperim lucruri noi şi inovatoare din această industrie care s-a dezvoltat foarte mult.“

Când au început ei, în Timişoara nu exista nicio parfumerie de nişă. De altfel, în continuare sunt singurii jucători de profil din vestul ţării.

„Am crescut, am creat în jurul nostru un fel de comunităţi. Lumea vine pentru experienţele pe care noi le oferim.“

Nu doar businessul Niche Parfumerie s-a schimbat şi a crescut în aceşti ani, ci şi oraşul de unde a pornit totul, Timişoara.

„Timişoara s-a schimbat foarte mult în ultimul deceniu, mai ales din punc­tul de vedere al infrastructurii. Şi din punctul de vedere al efer­ves­cen­ţei antreprenoriale, piaţa a crescut foarte mult“, spune Andreea Anca Nare.

Iar programul Timişoara Capitală Europeană a Culturii 2023 nu face decât să aducă oraşul în prim-plan, atât pentru români, cât şi pentru străini.

„În contextul actual, vedem un interes foarte mare din partea turiştilor. Îi vedem şi la magazin şi interacţionăm destul de mult cu ei. Sunt oameni care vin în oraş pentru că Timişoara e Capitală Europeană a Culturii. Nu ştiu dacă este un public de shopping, dar se vede un interes crescut pentru Timişoara. E un eveniment care va pune Timişoara pe harta turismului în viitor.“

Înainte să plece la drum cu businessul actual, cei doi antre­prenori au avut o parfumerie clasică, tot în aceeaşi urbe, aşa că au fost martorii dezvoltării oraşului.

„La un moment dat, am făcut o analiză a pieţei şi am constatat că nu era direcţia pe care doream să ne-o alegem.“

După lungi căutări şi după lungi incursiuni, au făcut pasul către un magazin online unde să vândă parfumuri de nişă.

După aceea, au deschis şi magazinul fizic, care a fost inaugurat în 2013.

„A fost destul de greu la început. Am parcurs un drum anevoios, din care clar am avut ce să învăţăm. A fost un cumul de experienţe din punctul ăsta de vedere. Între timp, am crescut,  odată cu clienţii şi odată cu piaţa. La început a trebuit să educăm publicul.“

Acum zece ani, parfumeria de nişă nu era atât de cunoscută, cel puţin în vestul ţării. Chiar şi în Bucureşti, erau foarte puţine businessuri de gen. Iar interesul publicului nu era atât de mare.

La drum, în 2013, Andreea Anca Nare şi soţul său Daniel au pornit cu un portofoliu ce cuprindea 12 branduri şi 200-300 de produse. Iar acum, ei au 45 de branduri şi câteva mii de articole în magazinele online şi offline.

„Înregistrăm o creştere constantă. Totuşi, merită menţionat că parfumeria de nişă este un segment foarte restrâns şi sunt foarte puţine branduri care au o anumită valoare. În general, noi când selectăm un brand ne gândim la valoarea pe care o oferă şi la tradiţiile pe care le duce mai departe.“

În portofoliul Niche Parfumerie există branduri care au scris istorie în domeniu, cum e cazul Parfums de Nicolai. Există şi mărci care mizează pe parfumuri naturale, segment unde există interes din partea consumatorilor, e cazul Aemium, din Franţa, ale cărui arome sunt realizate la Grasse. Totodată, antreprenorii români aduc pe piaţă şi branduri contemporane, cum este Thomas de Monaco, o marcă lansată în 2020, în al cărui portofoliu găsim momentan doar trei compoziţii.

„Portofoliul nostru este foarte divers şi complementar. În general, când facem selecţia partenerilor, încercăm să aducem plus valoare. Avem mărci cu care am pornit la drum acum un deceniu şi care sunt cu noi şi astăzi, e cazul Parfums de Nicolai sau Maison Incens.“

În general, brandurile de profil au o distribuţie foarte limitată. Dacă e să comparăm cu parfumeria comercială, cea artistică are un model de distribuţie diferit.

„Noi lucrăm direct cu producătorii, e mult mai eficient.“

Incursiunea în parfumerie începe la toată lumea cu brandurile populare şi foarte cunoscute. Dar, când vine vorba de parfumeria de nişă, totul este despre poveste. Nu sunt branduri de fashion care au şi componenta de parfumerie, cum e cazul celor mass-market.

„Se pune foarte mult accent pe calitate ingredientelor folosite în compoziţii, iar acestea nu se pot multiplica la o scară foarte largă. Iar acum oamenii vor ceva al lor, ceva cât mai personal.“

La consumatorii locali, Andreea Anca Nare vede o dorinţă de a cunoaşte şi de a experimenta mult mai mult. În general, mirosul are legătură cu percepţia noastră şi cu memoria noastră olfactivă.

„Atunci când mirosim un parfum, aroma ne aduce cu gândul către ceva din copilărie sau din trecut. Asociem anumite momente sau anumite trăiri cu un miros. În privinţa consumatorului, ce am mai remarcat e că începe să se documenteze mult mai mult, tocmai de aceea am adus şi o serie de cărţi în magazinele noastre. Avem printre clienţi şi o serie de colecţionari de parfumuri, dar avem şi unii care cumpără de la deschidere şi până în prezent aceeaşi aromă.“

Odată ce ajungi să faci cunoştinţă cu parfumeria artistică, cu greu te întorci către cea mass market, crede antreprenoarea, care recunoaşte însă că începutul a fost destul de greu.

„A contat foarte mult şi cred că şi în ziua de astăzi contează cum eşti ca persoană. E important că în industria asta şi producătorii sunt tot afaceri antreprenoriale. Acum e mult mai uşor să ne comletăm portofoliul şi să legăm relaţii pentru că avem deja un background, o reputaţie. Plus că tot timpul vin branduri către noi.“

În pofida dezvoltării, în Timişoara, astăzi, ea nu crede că mai este loc de o altă parfumerie de nişă. România este o piaţă foarte mică, iar pentru branduri ea e importantă mai mult pentru vizibilitate. Mărcile de nişă sunt deja împărţite, e foarte greu pentru cineva nou să mai pătrundă.

„Noi luăm în considerare expansiunea în alte oraşe, cum e cazul Clujului, dar încă tatonăm piaţa. Suntem prezenţi şi în Bucureşti. Portofoliul nostru de clienţi online din Bucureşti ne-a determinat să venim şi cu o parfumerie fizică. Am deschis în septembrie 2020. Primul an nu a fost uşor, asta până lumea a început să ne cunoască cumva mai bine. Dar de atunci există o continuă creştere.“

În următorul deceniu, ea spune că şi-ar dori ca Niche Parfumerie să devină un brand european. Regional, ar merge la Budapesta, Belgrad sau Sofia. „Sunt prea puţine parfumerii de nişă astăzi în aceste oraşe, chiar mai puţine decât în România.“

Un alt proiect pentru viitorul apropiat este producţia.

„Ne-am gândit să trecem şi în zona de producţie de parfumuri şi avem şi un proiect la care lucrăm. La început, în producţie, porneşti la drum alături de un parfumier. Ca să faci asta singur, trebuie să ai studii de specialitate. În 5-10 ani, mi-ar plăcea să avem un brand de parfumerie de nişă „made in Timişoara“.“

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania