ZF TechDay

ZF TECH DAY. Sorin Cosmescu, EXE Software: 2020 a fost cel mai bun an pentru noi, am crescut cu 18%, la 4,5 mil. euro

22.06.2021, 00:07 Autor: Ioana Nita

Anul trecut compania a câştigat în total şase clienţi, dintre care patru din România. Dintre aceştia doi au fost pe zona de produse proprii, iar ceilalţi au venit pe zona de custom development, dar pe proiecte foarte mari.

Compania locală EXE Software, specializată în dezvoltare de soluţii software, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 22 milioane lei (4,5 milioane euro), cu peste 18% mai mare faţă de 2019, aceasta fiind de altfel una dintre cele mai mari creşteri anuale ale busi­nessu­lui de la înfiinţarea sa în urmă cu zece ani. Avansul a fost generat atât de cereri noi din partea clienţilor existenţi, cât şi de atragerea unor noi clienţi din străinătate, dar şi din România.

„Nu a  fost un an tocmai simplu 2020, am trecut brusc de la lucrul on site la lucrul remote. Am avut o perioadă de 2-3 luni în care nu ştiam cum vor reacţiona clienţii noştri, nu ştiam cât de repede vom reuşi să ne adaptăm la noile condiţii de lucri, dar în final lucrurile s-au rezolvat şi am ruşit să mergem foarte bine. Şansa noastră a fost aceea că 99% dintre clienţii noştri nu au considerat că este momentul să reducă invetiţiile în IT, ci dimpotrivă, le-au crescut, motiv pentru care la noi au sosit mai multe proiecte, am avut mai mult de treabă, lucru care s-a putut vedea şi în cifra de afaceri, care a crescut cu circa 18,8%“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Sorin Cosmescu, acţionar şi CEO al EXE Software. El a adăugat că avansul s-a datorat în principal faptului că aproape toţi clienţii companiei au păstrat nivelul de investiţii în IT şi nu l-au micşorat în condiţii de pandemie.

„Ei au văzut faptul că digitalizarea este foarte importantă şi în noile condiţii şi atunci au crescut numărul de comenzi la noi. Pe de altă parte, noi am reuşit să ne adaptăm foarte repede la noile condiţii de lucru, focusul nostru fiind pe optimizarea operaţiunilor interne, păstrarea angaja­men­tului echipei - munca remote este diferită de cea on site şi lucrurile au mers foarte bine pentru noi.“

Businessul EXE Software se împarte între divizia de custom development şi cea de soluţii proprii, partea de dezvoltare software personalizată pentru fiecare client în parte, generând deocamdată cea mai mare parte din cifra de afaceri. Printre cele mai mari proiecte din zona de custom development realizate anul trecut s-au numărut o platformă pentru tranzacţionare de energie pe piaţa internaţională, o platformă pentru management de servicii, o platformă pentru managementul vânză­rilor, precum şi soluţii de business intelligence.

„Am dezvoltat o platformă foarte mare pentru un client din Elveţia, un client nou. Este vorba de o platformă pentru tran­zacţio­narea de energie pe piaţa interna­ţională. De asemenea, pentru un alt client am dezvoltat o soluţie de management al vânzărilor care include şi echipamente mobile - smartphone-uri. Este o aplicaţie foarte mare care va fi utilizată la nivel global de compania respectivă. Aplicaţia este încă în dezvoltare, va mai dura ceva până va fi finalizată. Totodată, am dezvoltat pentru un antreprenor local o platformă pentru management de servicii. Este vorba de fapt de un start-up care a beneficiat de fonduri europene. Platforma este online în acest moment şi sperăm că lucrurile vor evolua foarte bine“, a precizat Sorin Cos­mescu. În plus, compania a primit foarte multe cereri şi din zona de business in­telligence, în special pentru soluţii „power BI“. „Chiar dacă proiectele nu au fost foarte mari, ele au fost multe. Companiile în acest moment dispun de foarte multe date, capacitatea de stocare şi de culegere a datelor a crescut, iar aceste date trebuie să fie procesate, analizate şi pe baza lor să poată fi luate decizii. Aşadar, am crescut această capacitate de a oferi soluţii business intelligence“, a completat el.

Deşi mare parte din businessul EXE Software provine din zona de custom development, compania a dezvoltat şi o serie de soluţii proprii pe care le promovează momentan mai mult pe piaţa locală.

„Noi în paralel cu divizia de custom development ne-am dorit şi ne dorim în continuare să avem propriile produse, ţinem foarte mult la acest lucru. Avem o soluţie de sales force automation  pe care o promovăm şi o livrăm la clienţii noştri din România în mod special. Este o soluţie de succes pentru noi chiar dacă nu la nivelul pe care ni l-am dorit încă.“

„Mai avem încă o soluţie de management al resurselor umane - foarte interesantă în acest moment mai ales în condiţiile lucrului remote. De asemenea, mai avem două soluţii ERP - o soluţie clasică de gestiune şi o soluţie utilă pentru companiile mari care lucrează pe proiecte în zona de servicii“, a menţionat CEO-ul EXE Software, subliniind faptul că deşi compania a câştigat clienţi noi şi pe zona asta, au fost mai puţini decât şi-ar fi dorit din cauza contextului de piaţă marcat de pandemie. „Condiţiile nu au fost cele mai bune ca să ne putem aştepta la realizări extraodinare în zona asta, dar avem creştere şi pe zona produselor proprii. Creşterea a venit şi din faptul că o parte dintre clienţii noştri au cerut şi noi funcţionalităţi ca să îi ajute să se adapteze la noile condiţii de lucru remote.“

Aproximativ 85% din businessul EXE Software provine din proiectele realizate pentru clienţi externi, iar anul trecut compania a câştigat în total şase clienţi.

„Cei mai mulţi - 4 - din România, dintre care doi pe zona de produse proprii, iar ceilalţi au venit pe zona de custom development, dar pe proiecte foarte mari. Noi în prezent avem clienţii în principal în Europa, dar avem clienţi şi din America de Nord, America de Sud, Asia, dar şi în Africa - aici vorbim mai ales de soluţiile noastre proprii de business intelligence am reuţit să avem câteva implementări foarte interesante în principal în zona de management al vânzărilor“, a punctat el.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday