ZF TechDay

ZF Tech Day. Siscale, partener Orange: Acum vrem să atragem o investiţie de 1 mil. dolari, însă ţinta este să ajungem la o finanţare de seria A de 7-10 mil. dolari. Orange România a susţinut start-up-ul încă de la începuturi, numărându-se de altfel şi printre primii clienţi ai Siscale

08.06.2021, 00:07 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul Siscale, fondat de o echipă de români care a dezvoltat o platformă de automatizare a proceselor IT pe baza inteligenţei artificiale, vrea să atragă o in­vestiţie de circa 1 milion de dolari printr-o platformă de equity crowdfunding, aceasta fiind practic o etapă pregătitoare pentru accesarea unei finanţări ulterioare de serie A de circa 7-10 mil. dolari.

Sprijinit de Orange România şi de alţi clienţi din SUA, start-up-ul a lansat recent prima versiune comercială a platformei numite Arcanna.AI care rezolvă proble­mele de eficienţă în zona operaţiunilor de secu­ritate sau de reţea cu ajutorul tehnologiei de inteligenţă artificială.

„În această fază noi ne-am uitat la o sumă de un milion de dolari pentru a susţine dezvoltarea şi scalabilitatea produsului pentru următorul an. Între timp, odată cu achiziţia de noi clienţi bineînţeles că o să vină probabil discuţii şi cu alţi investitori, dar în principiu ce ne dorim ca prin această rundă în care ridicăm suma de un milion de dolari să ne pregătim pentru runda de serie A. Practic, să trecem de validarea produsului nostru ca fiind scalabil şi avem semne foarte pozitive în acest sens, atât din partea clienţilor noştri cât şi din partea investitorilor. Suntem deja în discuţii avansate pentru următoarele faze, procesul este îndeajuns de complex şi de lung în ce priveşte validarea unei astfel de investiţii, dar suntem foarte optimişti având în vedere că în cadrul echipei sunt oameni care au o experienţă vastă în domeniile în care noi activăm, respectiv cybersecurity şi data analytics. Venim cu o experienţă vastă din zona de integrare de servicii centrate în jurul procesării datelor, considerăm că înţelegem foarte bine domeniul şi ne dorim un partener cu care să reuşim să ne atingem obiectivele care sunt atingerea unei evaluări de peste 200 de milioane de dolari undeva în 2023“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Petrică Ruţă, cofondator şi CEO al Siscale. El a adăugat că pentru runda de finanţare de serie A start-up-ul vizează atragerea unei sume cuprinse între 7 şi 10 milioane de dolari.

„Va depinde de ce anume vom face mai departe după tranzacţia de serie A pentru că proprietatea intelectuală dezvoltată de echipă se poate aplica şi dincolo de zona de cybersecurity. Practic, această inovaţie creată de colegii mei vizează automatizarea deciziilor folosind deep learning în procese complexe acolo unde datele sunt disponibile pentru acel proces de decizie. Considerăm că în funcţie de partenerul cu care vom lucra pentru investiţia din seria A ori continuăm pe zona de securitate cibernetică ori mergem către o platformă generică de AI în care suma de investiţii iniţială va fi mai mare.“

De la demararea proiectului în 2017 şi până în prezent, Siscale a investit aproxi­mativ 1 mil. dolari pentru a forma o echipă de 30 de specialişti pe servicii şi dezvoltare în jurul ideii de date şi machine learning.

„Platforma a fost dezvoltată practic pentru a răspunde unor nevoi pe care le-am avut noi în zona de servicii cu anumiţi clienţi cu care am lucrat, iar în ianuarie anul acesta odată cu depunerea patentului care stă la baza inovaţiei noastre generate în ultimii doi ani am făcut release la acest MVP pentru platforma Arcanna şi în mai am lansat primul produs comercial care se adresează problemelor de eficienţă în zona de operaţiuni de securitate sau reţea cu inteligenţă artificială. Orange, precum şi alţi clienţi din SUA cu care am colaborat în faza incipientă a produsului pentru validarea lui au fost practic cei care ne-au susţinut în această fază, noi urmând să validăm produsul în perioada următoare şi de a-l adapta pentru consum în masă“, a precizat Petrică Ruţă.

Siscale a început să colaboreze cu Orange după ce a intrat în programul de accelerare pentru start-up-uri Orange Fab, în care operatorul telecom le oferă echipelor aflate la început de drum suport pentru implementarea de proiecte pilot. validări de produse, acces la ecosistemul tehnic al Orange, mentorat în business ş.a.m.d.

„Avem deja circa 30 de start-up-uri in program din 2017 şi până acum. Siscale a pornit în zona de securitate cibernetică şi am construit în timp o colaborare importantă. Proiectul nostru comun este cel de infra-AI - o platformă de data analytics, vizualizare şi raportare, unde aducem date din infrastructurile Orange, în special pentru servicii de tip business to business cum este Business Internet Security, pe partea de Wi-Fi şi IoT, şi construim diferite use case-uri. Aş aminti de exemplu partea de securitate cibernetică pentru zona de B2B, unde putem să vedem tot ceea ce înseamnă parte de atacuri, vulnerabilităţi, anomaly detection cu algoritmi de machine learning peste datele din zona de Business Internet Security ş.a.m.d., sau partea de monitorizare în timp real a infrastructurilor de tip Wi-Fi, IoT etc., partea de triaj al alarmelor pentru zona de security operation center cu detecţia alertelor greşit clasificate“, a menţionat Adrian Matei, Data, AI & enterprise digital solutions director în cadrul Orange România. El a adăugat că Orange are mai multe proiecte în colaborare cu Siscale şi urmează să pornească acum şi proiecte în zona 5G.

Adrian Matei, Data, AI & enterprise digital solutions director, Orange România: În Orange strategia de date şi de inteligenţă artificială este unul dintre cei trei piloni principali la nivel de grup şi se caracterizează prin trei elemente specifice - stă la baza modelului de inovaţie, este considerat un catalist al transformării digitale şi creează valoare sustenabilă pentru business. Această strategie la nivel de grup noi am declinat-o în strategia noastră la nivel local care se bazează pe crearea de valoare pentru clienţii noştri, atât interni, cât şi externi şi globali pentru companie.

Orange are o strategie pe zona de date şi de inteligenţă artificială la nivel de grup, care se regăseşte şi în strategia de pe plan local, adaptată. 

“În cadrul Orange, startegia de date şi de inteligenţă artificială este unul dintre cei trei piloni principali la nivel de grup şi se caracterizează prin trei elemente specifice - stă la baza modelului de inovaţie, este considerat un catalist al transformării digitale şi creează valoare sustenabilă pentru business. Această strategie la nivel de grup noi am declinat-o în strategia noastră la nivel local care se bazează pe crearea de valoare pentru clienţii noştri, atât interni, cât şi extern şi globali pentru companie. Deci avem în vedere toţi cei trei actori  - clienţii, angajaţii şi acţionarii noştri. În realitate noi devenim o companie software, iar datele reprezintă unul dintre cele mai valoroase active pentru noi, iar inteligenţa artificială este considerată noua electricitate”, a subliniat  Adrian Matei, precizând că sunt trei aspecte foarte importante în strategia Orange pe zona de date şi inteligenţă artificială.

“În esenţă construim soluţii adaptate nevoilor clienţilor noştri interni şi externi - B2C sau B2B, şi aceste soluţii sunt dezvoltate fie intern, fie cu ajutorul unor parteneri cum sunt partenerii noştri de la Siscale. În al doilea rând, unificăm sistemul de date la nivel de companie şi integrăm capabilităţi de inteligenţă artificială în toate soluţiile noastre şi în modul nostru de lucru de zi cu zi. Şi cel de-al treilea aspect se referă la faptul că susţinem optimizarea şi automatizarea proceselor de luare a deciziilor de business educate. Conducem transformarea digitală şi îi echipăm pe colgii noştri cu tot ce au nevoie pentru a răspunde acestei dinamici pe care o observăm în mediul IT&C.”

Pandemia a dus la o accelerare a proceselor de digitalizare în fiecare industrie, însă doar o mică parte din companii au implementate soluţii bazate pe tehnologia de inteligenţă artificială.

“Din păcate nu avem statistici foarte clare strict pentru zona de date, dar ce ştim este că problematica datelor este strâns legată de tot ce înseamnă digitalizare, iar în România circa 25% din companii au un grad ridicat de digitalizare şi încă 35% încearcă să planifice pentru următorii 2-3 ani o evoluţie în această direcţie. Din acest perimetru de companii, cam 6% ştim că integrează soluţii de intelienţă artificială. În realitate, problematica este destul de general valabilă pentru toate companiile - avem un volum mare de date, de cele mai multe ori din diferite domenii - comercial, marketing, finanţe, etc., şi aceste date sunt fragmentate azi. Există această abordare de tip siloz, sunt probleme de consistenţă, de calitate, procesare analitică se face destul de manual, sunt probleme de guvernanţă, există o complexitate ridicată în tot ceea ce înseamnă ecosistem şi în esenţă din punct de vedere tehnologic sunt probleme”, a menţionat reprezentantul Orange România.

Tehnologia inteligenţa artificială este însă universală, având aplicabilitate în toate domeniile - industrie, sănătate, securitate cibernetică şi multe altele. Astfel, în contextual actual al digitalizării accelerate, cererea pentru soluţii bazate pe inteligenţă artificială este în creştere.

“Inteligenţa artificială devine parte din orice produs digital şi vine să rezolve şi să simplifice o suită de probleme. Cererea din partea companiilor este tot mai mare pentru astfel de soluţii de inteligenţă artificială care sunt foarte specifice, adaptate fiecărui domeniu în parte - fie că vorbim de modelare predictivă pentru a determina comportamentul unor clienţi, fie că ne ducem într-o zonă în care încercăm să detectăm şi să prevenim anomalii în zona de securitate cibernetică sau că mergem în zona asistenţilor digitali cum este partea de chatbot şi voice bot pe care noi le implementăm atât pentru clienţi interni, cât şi externi.”

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday