ZF TechDay

ZF Tech Day. Lucian Ungureanu, cloud business group lead în cadrul Microsoft România: Adopţia accelerată de tehnologie va genera peste 600.000 de locuri noi de muncă pe piaţa din România, în următorii 5 ani

26.11.2020, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Adopţia tehnologiei vine cu o cerere mai mare de angajaţi care au cunoştinţe tehnice şi digitale.“

În urma adopţiei accelerate de soluţii tehnologice, pe fondul crizei sanitare provocate de pandemia de COVID-19, aproximativ 645.000 de locuri noi de muncă vor fi create pe piaţa locală până în 2025, arată un studiu realizat de gigantul american Microsoft, unul dintre cei mai mari furnizori globali de echipamente, aplicaţii şi servicii de IT.

„La începutul verii am făcut o analiză, care arată că această adopţie de tehnologie va deschide noi oportunităţi care se vor materializa în noi locuri de muncă. Estimăm că în următorii 5 ani, la nivel global, vor fi peste 149 de milioane de locuri noi de muncă, cu profil tehnic IT. La nivelul României, estimarea se ridică la 645.000 de locuri noi de muncă, până în 2025“, a spus în cadrul emisiunii ZF Tech Day Lucian Ungureanu, cloud business group lead la Microsoft România.

Din cele peste 600.000 de noi locuri de muncă, peste 60% din roluri vor fi de software developer (400.000), şi pentru rolul care are legătură cu Data şi AI (artificial intelligence), 100.000 pentru fiecare.

„Cele mai multe vor fi de software developer şi vor fi absorbite de companii care nu sunt în verticalele IT, adică de companii active în toate industriile care vor deschide aceste roluri pentru a susţine procesul de transformare digitală“, explică Lucian Ungureanu.

În prezent, pe piaţa locală sunt aproximativ 200.000 de specialişti IT. De asemenea, top 10 poziţii care sunt necesare pe termen scurt şi au perspective de a rămâne căutate în viitorul apropiat sunt de software developer, data AI security, dar şi roluri nontehnice precum reprezentant de vânzări, manager de proiect sau analist financiar.

În contextul crizei sanitare, simpla digitalizare a proceselor făcută de companii nu este suficientă, consideră reprezentantul Microsoft. Astfel, pentru ca digitalizarea să fie eficientă, liderii trebuie să aducă abilităţile angajaţilor la acelaşi nivel cu tehnologiile implementate, astfel încât aceştia să le poată utiliza cât mai bine.

„Adopţia tehnologiei vine cu o cerere mai mare de angajaţi care au cunoştinţe tehnice şi digitale. Procesul de învăţare a acestor abilităţi este critic pentru transfpormarea digitală de succes. Peste 90% dintre liderii de business spun că transformarea digitală este necesară, iar peste jumătate dintre aceste companii spun că principala provocare este lipsa de cunoştinţe tehnice şi digitale.“

Lucian Ungureanu a menţionat că în ultimii ani, fondurile pe care companiile le alocă pentru trainingurile angajaţilor sunt în scădere, la nivel global. Astfel că, investiţiile pe care companiile le fac în cursuri de îmbunătăţire a cunoştinţelor şi abilităţilor angajaţilor au scăzut între anii 2000 şi 2007 şi au stagnat în următorii ani.

„Pentru ca o companie să devină digitală trebuie să parcurgă doi paşi – primul este adopţia tehnologiei, al doilea este repre­zentat de dezvoltarea capabilităţilor interne şi dezvoltarea cunoştinţelor angajaţilor.“

De asemenea, în prezent, tehnologia este mai uşor de implementat şi nu necesită costuri mari, a mai spus Lucian Ungureanu.

„Costurile tehnologiei au scăzut dra­matic în ultimii 10-15 ani, iar modelul Cloud facilitează adopţia. Un robot industrial care costa aproape jumătate de milion în 2007, acum costă 20.000 dolari.“

Pe termen lung, reprezentantul Micro­soft spune că este important ca liderii de companii să maximizeze impactul tehno­logiei în businessurile lor şi noile oportunităţi. „Aici ca o prioritate principală este zona de date, pentru că în acest context creăm un volum imens de date.“

 

Ce a mai spus Lucian Ungureanu la ZF TECH DAY:

► O companie din top 500 global avea nevoie de aproximativ 20 de ani pentru a ajunge la o evaluare de piaţă de 1 mld. euro. Acum, start-up-urile care folosesc tehnologia pot ajunge la aceeaşi evaluare de piaţă mult mai rapid, poate chiar în 2 ani. Avem exemple pe piaţa locală, unde UiPath a devenit lider mondial, cu o valoare de piaţă de peste 10 mld. dolari. A ajuns la 1 mld. de dolari în mai puţin de 4 ani.

► Am implementat şi în instituţiile guvernamentale din România soluţii digitale care au facilitat optimizarea unor procese. Spre exemplu, ANRE, CERT-RO şi AFIR.

► Cel mai rapid proces de adopţie a fost în învăţământ, când în urma închiderii şcolilor, profesorii şi elevii au fost nevoiţi să apeleze la tehnologie.

► În aprilie am organizat o serie de webinarii pentru a ajuta profesorii, elevii şi studenţii, să folosească Microsoft Teams. Unele webinarii au avut peste 7.000 de participanţi live, ulterior peste 60.000 de vizualizări. Peste 500.000 de studenţi şi profesori universitari folosesc soluţia Microsoft Teams.

► Pe termen scurt cred că modul de lucru la distanţă va rămâne realitate, şi după această pandemie cred că vom avea un mod de lucru hibrid. Tot pe termen scurt companiile vor continua să adopte tehnologie şi se vor uita spre zona de optimizare costuri şi zona de securitate.

► Am răspuns la criza sanitară în trei faze: prima fază a fost când au fost impuse primele restricţii, când am început să muncim de acasă, aceasta a fost faza de răspuns la criză – aici tehnologia a ajutat la tranziţia angajaţilor la munca remote, dar a şi securizat. Cea de-a doua etapă este cea de acum, de repornire a economiei, moment în care companiile optimizează costurile. Este importantă optimizarea costurilor pentru că trăim pe un trend de sădere a încasărilor. Acum, modelul de plată recurent lunar permite companiilor  mutarea investiţiilor în IT din Capex în Opex, ceea ce ajută companiile să păstreze bani pentru obiectul lor de activitate, mai mult, soluţiile de tip Cloud sunt furnizate într-un mediu operat de furnizor, ceea ce duce la o reducere a costurilor de operare şi mentenanţă.

► A treia etapă este legată de viitor, iar noi gândim soluţii care să ne ajute să continuăm businessul, să folosim tehnologia pe care deja am achiziţionat-o şi să continuăm procesul de transformare digitală.

► Una dintre cele mai importante lecţii pe care le-am învăţat în această perioadă este faptul că nicio afacere nu este imună la criză şi nicio afacere nu este sută la sută rezilientă – capacitatea unei companii de a se adapta la o schimbare.

► Acele companii care erau digitale sau erau într-un proces de transformare digitală au reuşti să răspundă mai rapid provocărilor acestei crize. Acest lucru are impact şi la nivel macroeconomic, cu cât sunt mai multe companii care accelerează transformarea digitală cu atât starea de normalitate va reveni mai repede.

► Transformarea digitală este un proiect pe termen lung. Este important modul în care adoptăm tehnologia. Tehnologia este cumva omniprezentă în viaţa noastră, acum mai mult ca oricând.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday