ZF TechDay

ZF Tech Day. Daniel Rusen, director de marketing şi operaţiuni al Microsoft România: Bugetele de IT vor creşte, dar companiile sunt cu ochii pe optimizarea costurilor

21.01.2021, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„Rolul soluţiilor de inteligenţă artificială va creşte într-un ritm accelerat în 2021 atât din perspectiva automatizării unor procese de business cât şi din perspectiva augmentării lucrurilor pe care angajaţii le fac.“

Creşterea bugetelor de IT - dar cu o supraveghere strictă a costurilor, consolidarea numărului de furnizori dar şi a datelor, migrarea în cloud precum şi analizarea mai atentă a datelor colectate din business, inclusiv cu ajutorul unor algoritmi de inteligenţă artificială, vor constitui principalele tendinţe care vor caracteriza piaţa de IT din România în 2021.

Anul începe într-o notă pozitivă, consideră Daniel Rusen, directorul de marketing şi operaţiuni al subsidiarei locale a gigantului american Microsoft, unul dintre cei mai mari furnizori de echipamente, software şi soluţii de IT la nivel global. „Este un spirit pozitiv, sau un optimism pe care îl observ nu numai în cadrul companiei noastre dar şi în discuţiile pe care le avem cu clienţii şi partenerii noştri. În mare parte, în larga majoritate a discuţiilor există optimism în ceea ce priveşte planul de investiţii şi continuitatea acestui plan de investiţii. În special, foarte multe companii se vor axa pe extinderea bugetului de digitalizare. Mă uitam chiar pe un studiu al IDC care spunea că aceste bugete vor creşte între 4 şi chiar până la 50% în anumite cazuri. Deci în mod clar tot mai multe companii vor pune bani şi vor creşte aceste investiţii în zona aceasta de digitalizare şi de accelerare a proceselor de transformare digitală“.

Migrarea către cloud va fi de asemenea o tendinţă importantă pe piaţă, a adăugat Rusen în cadrul emisiunii ZF Tech Day. „Lucrul acesta are un impact clar în produsele şi serviciile pe care noi le oferim pentru că noi suntem un furnizor major în ceea ce priveşte soluţiile de transformare digitală şi digitalizare şi observăm din nou din sursele şi din studiile pe care le-am făcut că 80% dintre companiile mari vor migra infrastructura lor către aplicaţii de cloud şi către infrastructuri de cloud datorită, în primul rând, reducerii de costuri, dar şi datorită flexibilităţii pe care acest tip de infrastructură le va oferi. Plecând de la lecţiile pe care le-au învăţat aceste companii anul trecut - nu numai din perspectiva de digitalizare dar şi din perspectiva instrumentelor pe care aceste companii le folosesc, şi-au dat seama că va fi nevoie de această flexibilitate şi de această adaptare în funcţie de nevoi. Iar soluţiile de cloud computing au ca mare avantaj oferirea acestei flexibilităţi pentru orice tip de companie“.

Creşterea bugetelor de IT va veni la pachet cu o supraveghere atentă a costurilor, avertizează Rusen. „Vorbeam despre solu­ţiile de optimizare, că un mare avantaj al cloudului este această flexibilitate, şi adapta­bi­litate rapidă la nevoile companiei dar un alt mare avantaj al cloudului îl reprezintă optimizarea costurilor şi acesta este a doua tendinţă pe care o vedem. Pe lângă faptul că tot mai multe companii vor pune mai mulţi bani în procese de digitalizare, vor creşte bu­getele proiectelor lor de transformare digi­tală, în acelaşi timp vor fi atente din pers­pectiva costurilor. Procesele acestea de transformare digitală nu trebuie să se în­tâmple doar cu investiţii masive, se pot întâmpla şi printr-o redirecţionare a costu­rilor şi o optimizare a costurilor pe care aceste companii le au. Sunt câteva puncte pe care companiile le urmăresc - în primul rând este transformarea CAPEX-ului în OPEX; este mai bine să nu ai o investiţie masivă la început ci pur şi simplu să ai un abonament pentru un anumit tip de serviciu. Îl bugetezi mult mai simplu, îl urmăreşti mult mai simplu pe viitor şi per ansamblu se integrea­ză mult mai bine în profilul tău de cheltuieli şi profit.“

 

Ce a mai declarat Daniel Rusen:

► Al doilea lucru care cred că este esenţial în ceea ce priveşte optimizarea costurilor este consolidarea infrastructurii de IT pe care o ai. Sunt multe companii care folosesc furnizori diverşi pentru securitate au 4-5 companii de la care cumpără soluţii, pentru productivitate iarăşi 3-4-5 companii, pentru soluţii CRM - 1-2 companii. Văd din ce în ce mai mulţi directori de IT care se uită la o consolidare a furnizorilor şi a datelor. În zona de securitate odată ce foarte mulţi dintre angajaţi se vor trece la lucrul de la distanţă, lucrul de acasă, de oriunde s-ar afla nevoia de securitate creşte. Trebuie să te asiguri că resursele la care aceşti angajaţi au acces sunt accesate într-un mod sigur şi într-un mod care nu pune în pericol per ansamblu securitatea companiei respective.

► Aici iarăşi este o zonă în care se pot optimiza costurile din perspectiva unificării furnizorilor cât şi din perspectiva diminuării riscurilor de securitate şi diminuării riscurilor financiare legate de potenţiale riscuri de securitate pe care o companie le are. Deci per ansamblu optimizarea costurilor este o tendinţă relevantă şi importantă pe care companiile şi mulţi dintre clienţii cu care noi discutăm o au în vedere ca prioritate pentru 2021.

► Al treilea lucru : cred cu tărie că datele vor  reprezenta un activ important pentru companii şi mulţi lideri din business au observat şi au luat notă de această importanţă şi se vor axa din ce în ce mai mult pe a înţelege ţi a interpreta aceste date pe care le au la dispoziţie. Tot mai multe companii se gândesc: cum să-mi consolidez datele, cum să integrez aceste date pe care le-am colectat de la clienţii mei, de la angajaţii mei, să le pun în armonie cu datele care sunt disponibile extern astfel încât să obţin nişte informaţii de business relevante pentru a lua nişte decizii în ceea ce priveşte expansiunea mea, în ceea ce priveşte suportul pe care-l asigur către clienţi, per ansamblu în ceea ce priveşte businessul pe care îl au. Deci rolul datelor devine din ce în ce mai relevant. Din unele studii pe care le avem cam 73% din datele colectate de o companie rămân nefolosite, lucrul acesta cred că se va schimba puternic în viitor şi vom avea la dispoziţie instrumente de a capta aceste date, de a le interpreta şi de a folosi algoritmi de inteligenţă artificială pentru a înţelege ce se întâmplă şi pentru a lua nişte decizii de business mai bune pe viitor. Rolul soluuţiilor de inteligenţă artificială va creşte într-un ritm accelerat în 2021 atât din perspectiva automatizării unor procese de business cât şi din perspectiva augumentării lucrurilor pe care angajaţii le fac.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday