ZF TechDay

ZF Tech Day. Cristian Turcin, Orange Business: Cantitatea de date generate de businessuri creşte exponenţial, de aici şi cererea mai mare pentru centre de date la standarde înalte

29.01.2024, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

Vasile Voicu, Orange Business: Centrul de date din Cluj-Napoca, primul din grupul Orange care obţine o certificare Tier III Design, este amplasat pe un teren înalt, ferit de inundaţii, şi, de asemenea, pe falia cea mai puţin expusă la cutremure.

Orange, liderul pieţei locale de telecom şi unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa furnizării de soluţii IT&C pentru clienţii din mediul de business şi sectorul public, a obţinut pentru unul dintre centrele sale de date, amplasat în Cluj-Napoca, una dintre cele mai înalte certificări privind disponibilitatea serviciilor - în condiţiile în care cererea pentru acest tip de produse este în creştere pe măsură ce şi cantitatea de date din cadrul companiilor se află pe o pantă ascendentă.

„Cantitatea de date generată de businessuri creşte exponenţial, ceea ce în­seamnă că în aceeaşi măsură creşte şi can­tita­tea de echipamente, soluţii care trebuie colocate în spaţii care să funcţioneze la anu­mite standarde. Deci cantitatea de date ge­ne­rate este unul din motoarele nevoii de cen­tre de date din ce în ce mai multe, din ce în ce mai mult distribuite geografic. Este foarte clar că piaţa de cloud computing, cât şi piaţa de centre de date  vor accelera în pe­rioada următoare, atât companiile cât şi ad­mi­nistraţia publică, având nevoie practic de aceste centre de date care sunt fundaţia IT-ului, casa IT-ului până la urmă“, a spus în ca­drul emisiunii ZF Tech Day Cristian Turcin, cloud, colocation & professional services pro­duct manager, Orange Business. Odată cu achiziţia fostului Romtelecom, Orange a ajuns la o reţea de 7 centre de date la nivel na­ţional. „În momentul acesta, Orange oferă 7 centre de date comerciale proprii în patru oraşe  din România Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca şi Timişoara şi este singurul fur­nizor ce propune soluţii de colocare sus­ţi­nu­te de servicii de conectivitate în propria  reţea.“

Centrul de date din Cluj, a cărui dezvol­tare a fost demarată de fostul Romtelecom, şi care a intrat în portofoliul Orange odată cu achiziţia companiei, a obţinut recent una dintre cele mai înalte certificări din industrie privind disponibilitatea serviciilor. „De curând am obţinut pentru centrul de date din Cluj-Napoca Vest certificarea Tier III Design de la Uptime Institute, care este cea mai importantă autoritate mondială în domeniul auditării certificării de centre de date. Certificarea se referă la atestarea redundanţei, rezilienţei şi respectarea unor cerinţe privind disponibilitatea. Practic este  prima oară când un operator de telecomunicaţii din România, dar şi prima dată când o filială Orange din Europa primeşte această certificare“.

Vasile Voicu, Orange Business:  Ideea construirii centrului de date din Cluj-Napoca Vest a pornit practic de la dezvoltarea accelerată a acestui oraş, de la dezvoltarea pieţei şi de la nevoile anumitor verticale de piaţă.


Construcţia centrului de date a pornit pe fondul dezvoltării economice a regiunii, a explicat  Vasile Voicu, manager of digital solutions, Orange Business. „Ideea construirii centrului de date din Cluj-Napoca Vest a pornit practic de la dezvoltarea accelerată a acestui oraş, de la dezvoltarea pieţei şi de la nevoile anumitor verticale de piaţă. Mă refer aici la automotive, producţie, banking, care îşi doresc din ce în ce mai mult soluţii şi servicii de centre de date, în principal în scopul asigurării continuităţii activităţii în cazul unor evenimente neprevăzute“.

În regiune nu sunt multe ţări cu centre de date care să deţină asemenea certificări, a menţionat Mihai Manole, managing partner, Tema Energy - companie care a contribuit la dezvoltarea centrului de date din Cluj Napoca.

Mihai Manole, Tema Energy: În regiune există sub 10 centre de date certificate de Uptime Institute. În Polonia sunt doar două, deşi ţara este mult mai mare şi industria digitală este mult mai dezvoltată decât la noi, în Ungaria tot două, în Bulgaria unul singur şi în celelalte ţări din regiune extrem de puţine sau deloc.


„Un lucru interesant cu care ne putem mândri, cred: în regiune există sub 10 centre de date certificate de Uptime Institute. În Polonia sunt doar două, deşi ţara este mult mai mare şi industria digitală este mult mai dezvoltată decât la noi, în Ungaria tot două, în Bulgaria unul singur şi în celelalte ţări din regiune extrem de puţine sau deloc. Deci, din punctul acesta de vedere consider că stăm foarte bine şi asta arată că piaţa de centre de date din România cu adevărat creşte puternic şi recuperează foarte bine decalajul şi devine relevantă în regiune“, a spus Mihai Manole.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday