ZF TechDay

ZF Tech Day. Cătălin Profir, fondator Encorsa, companie specializată în automatizarea proceselor de business: Ne triplăm businessul în acest an, iar pentru 2022 ţintim o dublare

22.10.2021, 00:07 Autori: Ioana Nita , Adrian Seceleanu

„Trebuie să subliniem, nu putem avea activităţi inteligente doar automatizând: e nevoie să implicăm şi oamenii în decizie“.

Encorsa, o companie specializată în auto­matizarea proceselor de business cu ajutorul mai multor tehnologii, estimează că va încheia anul cu afaceri de trei ori mai mari decât cele din anul anterior şi are ca obiectiv pentru 2022 să dubleze încasările din acest an.

„Pot să spun că în acest moment am dublat cifra de afaceri a anului trecut şi aproape cu siguranţă o vom tripla până la finalul anului. Ştim că trimestrul patru este una dintre cele mai bune perioade ale anului. Noi ne propuseserăm să atingem un milion de euro în acest an, vom fi probabil ceva sub acest prag. Ţinta pentru anul viitor ar fi să dublăm cifra de anul acesta“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Cătălin Profir, fondator al Encorsa. El a precizat că în prezent firma are o echipă de câteva zeci de persoane. „Suntem 25 de persoane. Majoritatea sunt implementatori ai acestor tehnologii, analişti de business, manageri de proiect, dar suntem în creştere şi pe zona de relaţii cu clienţii, adică zona de sales şi account management. Aici suntem în plină dezvoltare pentru că partea de business development iniţial tinde să fie făcută de fondatori dar cu timpul suntem deschişi să aducem în echipă oameni care cunosc anumite industrii care ne pot aduce un avantaj în a ajunge mai repede la o anumită gamă de clienţi.“

Obiectivul principal al companiei este acela de a crea un spaţiu digital în care oamenii să poată lucra alături de roboţi software sau de asistenţi conversaţionali.

„Ce credem noi foarte mult este în a crea un spaţiu digital pentru oameni în care să putem să implicăm şi roboţii şi chatboţii şi inteligenţa artificială, cu alte cuvinte ne dorim să creăm fluxuri digitale care permit oamenilor şi roboţilor să lucreze cot la cot. În BPM, în tehnologia care se comportă ca un creier pentru automatizare se va crea fluxul general, se va crea logica de ansamblu a procesului şi la momentul potrivit se va cere input din partea oamenilor pentru a interveni în flux, pentru a lua anumite decizii sau pentru a completa ceea ce doar oamenii pot să facă şi la momentul potrivit să implice şi roboţii pentru a completa date în diverse aplicaţii pentru a lua date şi a face o orchestraţie în care să lucreze atât această forţă de muncă total automatizată cât şi oamenii, pentru că, trebuie să subliniem, nu putem avea activităţi inteligente doar automatizând. E nevoie să implicăm şi oamenii în decizie. Roboţii pot face anumite sarcini repetitive care se comportă conform unui scenariu prestabilit însă e nevoie întotdeauna de deciziile umane.“

 

Ce a mai declarat Cătălin Profir în cadrul emisiunii:

În primul rând cred că deja sună foarte confuz pentru foarte mulţi oameni. Este foarte interesant de ce toate aceste tehnologii de auto­matizare până la urmă au un singur scop, să automatizăm şi eficientizăm activităţile din businessurile noastre, să automatizăm procesele de business.  De ce avem nevoie de tehno­lo­gii diferite şi cu ce diferă ele mai exact? Care sunt avantajele efec­tive ale fiecăruia dintre ele? Într-adevăr, ve­deta automa­tizării în acest moment este RPA-ul, vine de la Robot Processing Automation şi este o tehnologie care foarte simplu spus încearcă să imite ceea ce oamenii fac, adică este un software care dă clickuri în alte aplicaţii încercând să imite comportamentul uman pentru a automatiza acele sarcini repetitive plictisitoare pentru oameni şi care sunt predispuse erorilor.“

► Trebuie foarte bine să înţelegem că această tehnologie are şi anumite limite şi anumite avantaje. Fiecare tehnologie trebuie înţeleasă în acest fel. În cazul RPA, putem să o folosim ca pe un quick win adică va avea un impact imediat în organizaţia noastră pentru că putem să punem un robot la treabă să execute imediat anumite task-uri pentru a eficientiza activitatea, dar în general se adresează unor automatizări individuale, unui anumit departament sau chiar ca un asistent digital pentru angajaţi. Se foloseşte de foarte multe ori RPA-ul şi pentru a lega sisteme existente din companie care nu pot fi integrate altfel. Dacă un sistem nu poate comunica cu un alt sistem în mod automat aşa cum ar trebui să comunice între ele sistemele, se spune tehnic prin API, atunci un robot poate să dea clickuri în acea aplicaţie şi să transfere datele. Să dam şi cazuri concrete: putem vorbi în banking de deschidere de conturi, de procesare de documente, de a transfera date dintr-un sistem în altul, de a lua datele dintr-un e-mail, dintr-un Excel şi a le pune într-un alt sistem la care nu avem acces altfel decât introducând date manual. Acesta este o primă tehnologie de automatizare de procese.

► O a doua tehnologie pe care noi o utilizăm şi în care credem foarte mult este aceea de Business Process Management. Aceste platforme sunt prezente în piaţă de mai bine de 15 ani însă în ultimii 3-4 ani şi în special în ultimul an au luat o turnură revoluţionară şi anume a apărut gama de astfel de platforme de tip low cod, adică business process management înseamnă să privim automatizarea proceselor din companie într-un mod mai larg, nu doar într-un anumit departament, ci cross-departamental, adică atunci când avem activităţi care presupun implicarea oamenilor din mai multe activităţi şi accentul pică pe conformitate, pe proceduri şi pe afaceri lucrurile mai repede şi automatizat, dar şi de a implica oamenii în proces atunci când este nevoie. Low cod, ceea ce pe noi ne distinge de alte companii, este o tehnologie care permite crearea de aplicaţii, crearea de astfel de fluxuri digitale noi chiar de către analişti de business, oameni de business care înţeleg procesele, dar care nu au neapărat cunoştinţe de IT, de programare şi care pot construi astfel de fluxuri digitale foarte repede, le pot întreţine repede şi le pot pune în producţie, le pot testa şi pot avea rezultate imediat. Aceasta este revoluţia pe care a creat o piata pentru ca nu mai avem timp sa stam dupa resurse IT scumpa pe care nu avem la dispoziţie întotdeauna şi care poate să plece cu knowledge din companie şi avem nevoie de fluxuri digitale noi pe care să le punem în producţie cât mai repede pentru că aşa cum vedem mediul extern este impredictibil, business-ul nostru are nevoie de a se adapta la cerinţele din exterior foarte repede şi atunci avem nevoie de tehnologie care să facă faţă la schimbările rapide.

► A treia tehnologie pe care noi o utilizăm pentru automatizări de procese şi în care credem la fel de mult este cea a interfeţelor conversaţionale, a chatboţilor - e termenul pe care cred că îl cunoaşte toată lumea, sunt acei asistenţi conversaţionali pe care îi observăm pe unele site-uri. Ei au apărut şi în utilizarea internă în companii, nu doar în relaţia cu clienţii. Ei ne permit să dialogăm cu ei în limbaj natural, iar pe baza inteligenţei artificiale ei vor înţelege ceea ce le cerem. Ei sunt instruiţi în aşa fel încât să deservească anumite cerinţe pe care noi le avem. Dacă vorbim de relaţii cu clienţii poate să fie un chatbot care să preia reclamaţii de la clienţi, să răspundă care este stadiul unei comenzi, poate să facă o programare sau poate să primească orice solicitare pe care să o trimită mai departe în sistemul propriu-zis sau dacă este în utilizarea internă în companii poate să fie un asistent în HR care poate să creeze adeverinţe, poate să răspundă angajaţilor cu date despre fluturaşii salariali sau poate să primească programarea unui concediu. ş78.3sţ

► Cu ce diferă faţă de un simplu chatbot aceşti chatboţi inteligenţi? Aceşti chatboţi inteligenţi pot comunica cu aplicaţiile existente din companie, luând şi punând date în sistemele potrivite comportându-se ca un integrator într- un mod invizibil pentru noi ca utilizatori. El comunică cu aplicaţiile pe care le avem în companie direct sau prin ajutorul roboţilor software şi aici cele două tehnologii se îmbină uneori chatboţii nu pot comunica direct cu aplicaţiile noastre şi atunci avem nevoie de roboţi care să dea clickuri în acele aplicaţii, să extragă date sau să pună date.

► În acest moment se întâmplă o anumită maturizare a pieţei. Ea încă nu este matură atât din punct de vedere al furnizorilor, cât şi al beneficiarilor. Din punct de vedere al furnizorilor există încă foarte multă gălăgie pentru că mă pun în locul oamenilor obişnuiţi care aud tot timpul de roboţi, de inteligenţă artificială, de tot felul de procese cumva nu mi ar fi foarte clar care este strategia potrivită pentru mine să încep în acest moment. De aceea e foarte important să alegi un partener care îşi permite să se aşeze pe specificul tău şi să asculte nevoia şi să nu vină cu idei preconcepute şi să pună tehnologia mai presus de interesele de business ale companiei.

► În ceea ce priveşte beneficiarii nu ştiu să spun o estimare în acest moment e clar că e în creştere gradul de conştientizare. Cu siguranţă vom avea companii mari din ce în ce mai digitalizate şi segmentul superior al IMM-urilor va intra în acest proces. Cu siguranţă ar ajuta dacă am avea şi finanţări în acest domeniu. Pentru acest an a fost preconizat un program naţional de digitalizare care s-a amânat. Sperăm ca prin PNRR el să se activeze şi astfel să fie ajutaţi şi beneficiarii cu bugete mai mici să intre în acest an acest trend. De fapt nu mai este o tendinţă este o condiţie necesară ca să te poţi bate în piaţă. Ar ajuta foarte mult dacă într-adevăr aceste fonduri ar deveni realitate şi ar fi absorbite anul viitor şi de sectorul IMM. Atunci am putea să spunem că întreaga întreaga piaţă se va duce spre digitalizare.

 

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday