ZF TechDay

ZF TECH DAY. Călin Neamţu, directorul general al Companiei de Apă Someş: Am investit circa 7 mil. euro în ultimii ani în soluţii de smart metering

10.12.2021, 00:05 Autor: Ioana Nita

„Acum avem un proiect pilot prin care preluăm datele de pe contoare fără intervenţie umană şi le transmitem direct în sistemul de facturare.“

Compania de Apă Someş (CAS), care deserveşte judeţele Cluj şi Sălaj, precum şi câteva localităţi din judeţul Mureş, a investit din 2015 şi până în prezent circa 7 milioane euro în soluţii inteligente de citire a contoarelor - smart metering. Cel mai nou proiect, aflat acum în faza pilot, presupune implementarea unei soluţii de smart metering care permite preluarea datelor de pe contoare fără intervenţia umană şi transmiterea acestora direct în sistemul de facturare.

„Până în acest moment pe partea de smart metering, de când am început în jurul anului 2015 să montăm contoare inteligente cu citire la distanţă, cu citire din maşină, şi nu în ultimul rând acest pilot care presupune citirea de pe anumite echipamente care pot să transmită datele direct în facturare, am cheltuit aproximativ 7 milioane de euro. Proiectul pilot are un cost de circa 100.000 de euro, dar la nivelul mare al companiei suntem în faza de a realiza un studiu de fezabilitate din care să rezulte care ar fi costurile totale. Oricum să facem o astfel de investiţie ne-ar duce undeva la 5-6 milioane de euro, bani pe care a încercăm să îi obţinem din fonduri europene”, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Călin Neamţu, directorul general al Companiei de Apă Someş S.A.

Proiectul pilot actual de pe zona de smart metering este realizat de o firmă din Botoşani în parteneriat cu Orange, sistemul de citire automată acoperind momentan 1.000 de contoare din reţeaua Companiei de Apă Someş.

„Sistemul este în funcţiune, iar noi monitorizăm de circa trei luni pentru că au fost diferite inadvertenţe în situaţiile din teren până am reuşit să le punem cap la cap. El este funcţional acum îl urmărim, iar în curând vom trage concluziile legate de eficienţa acestui pilot şi al sistemului în sine”, a punctat el, adăugând că planul este ca proiectul să fie extins la nivelul întregii reţele de apă operată de CAS.

„Noi dorim ca prin Programul Operaţional Dezvoltare Durabilă, în care este o componentă de digitalizare şi eficientizare energetică, să accesăm un astfel de proiect în aşa fel încât să putem să implementăm acest sistem la nivelul întregii reţele a companiei.”

În prezent, în cele aproape trei judeţe în care operează, Compania de Apă Someş are peste 135.000 de clienţi - branşamente, iar populaţia deservită se ridică la peste 750.000 de persoane.

„Odată cu primele proiecte de investiţii pe care compania le-a derulat începând cu 1997, am început să ne gândim la tot ce înseamnă partea de automatizare, monitorizare şi specializare a sistemului de alimentare cu apă şi canalizare. Deci practic, de aproape 25 de ani, noi am implementat aceste sisteme în primul rând pe sistemele SCADA, iar pe urmă pe sistemele GIS şi ulterior pe partea de smart metering”, a precizat Călin Neamţu.

Ce impact au avut toate aceste investiţii până în prezent în activitatea CAS de zi cu zi? ”Aceste soluţii au dus la eficientizarea activităţii societăţii prin luarea unor măsuri mult mai rapide, în luarea unor decizii de intervenţii, de remediere a unor avarii şi nu în ultimul rând de dispecerizare - dispecerul vede aproape instantaneu nivelele de rezervoare, staţiile de pompare şi zonele în care pot să apară defecte, avarii, pe reţele de alimentare cu apă, fapt care duce la creşterea eficienţei activităţii noastre şi bineînţeles la calitatea serviciului”, a explicat el, dând şi un exemplu mai concret.

„Dispecerul urmăreşte tot timpul pe ecran variaţiile de presiune, iar în momentul în care apar avarii pe sistem noi putem să intervenim în zonele care sunt monitorizate. Nu trebuie să aşteptăm ca lumea să ne facă reclamaţii când nu au presiune la apă şi să mergem să căutăm în diferite zone cu detectoare sau cu alte echipamente pe care le avem. Deci practic, timpul de intervenţie se reduce aproape la jumătate cu aceste automatizări pe care noi le-am implementat până în acest moment.”

CAS colaborează cu Orange pentru o bună parte din noile sisteme implementate, iar parteneriatul a demarat la începutul anilor 2000.

„Lucrăm de foarte mult timp cu Orange, de la începutul anilor 2000, când am implementat sistemul SCADA - transmiterea datelor din teren se făcea cu ajutorul cartelelor şi a reţelei Orange.”

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday