ZF TechDay

ZF Tech Day. Adrian Bîzgan, director general, Grup Gnosis: De ce e blocată digitalizarea în administraţia publică: an de an se schimbă conducerea, bugetul, culoarea politică

12.10.2021, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„De obicei reacţia pe care o primim este una pozitivă, cel puţin la nivel informal şi declarativ nu primim reproşuri privitor la calităţile tehnice ale soluţiilor noastre ci ne lovim de incapacităţi administrative: nu avem buget, poate la anul o să punem pe lista de investiţii, poate o să facem o licitaţie, mai vorbim, mai ne vedem“

Blocajul prin care trece administraţia publică din România din punct de vedere al digitalizării, cu foarte puţine progrese palpabile în adoptarea tehnologiei în ultimii ani, este explicat şi de incapacitatea administrativă a instituţiilor de a gestiona un asemenea proces în contextul instabilităţii cronice cu care se confruntă sectorul public, consideră Adrian Bîzgan, director general al Gnosis, un grup de companii care oferă inclusiv soluţii de digitalizare pentru administraţia publică.

„De obicei reacţia pe care o primim este una pozitivă, cel puţin la nivel informal şi declarativ, nu primim reproşuri privitor la calităţile tehnice ale soluţiilor noastre ci ne lovim de incapacităţi administrative: nu avem buget, poate la anul o să punem pe lista de investiţii, poate o să facem o licitaţie, mai vorbim, mai ne vedem“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day reprezen­tantul Gnosis. „Pe segmentul de soluţii pentru administraţia publică este mai mult o dorinţă a noastră decât un segment de piaţă în acest moment. Avem soluţii de digita­lizare a administraţiei publice, avem un portofoliu larg precum sisteme automate pentru interacţiune cu publicul cu tehno­logie de recunoaştere faţă, care compară imaginea din cartea de identitate a persoanei din faţa unui automat cu faţa persoanei care se află în contact cu acel automat. Astfel eliminăm un operator, un funcţionar public care să identifice persoana, să ştie dacă-i oferă informaţii privilegiate sau nu. Odată ce avem autentificarea automată a utiliza­torului la ghişeu fără operator uman putem vorbi despre digitalizarea oricărui proces din administraţie: ne putem plăti taxele, putem afla informaţii despre rolul fiscal, putem să semnăm contracte, putem să facem absolut orice avem nevoie cu administraţia publică fără să mai luptăm cu funcţionarul public. Avem soluţii de gestionare eficientă a deşe­urilor cu sisteme de urmărire a vehiculelor şi identificare automată a pube­lelor astfel încât să nu mai avem discuţii despre subiecte precum - a trecut sau nu a trecut maşina de gunoi, câte deşeuri s-au colectat sau nu s-au colectat, de câte ori a venit la mine maşina de gunoi, mi s-a suprafacturat sau nu. Acestea pot reprezenta soluţii la unele din problemele foarte grave care sunt astăzi în Bucureşti“, a adăugat el.

Ce a mai declarat Adrian Bîzgan

Trebuie să precizez că termenul grup nu trebuie înţeles în sensul Codului Fiscal ci mai degrabă în sens liber asociativ. În grup există şi două firme care au acţionariat comun - una de confecţii metalice şi integrare de sisteme - şi una din zona cercetării serviciilor medicale, însă grupul este format din firme care au legături foarte strânse şi proiecte comune. Avem o firmă de software e-solutions, avem o firmă de digital signage - Monopoly, avem facultatea de utilaj tehnologic, avem asociaţii de medicină funcţională, o firmă de medicină / cercetare medicală, dispozitive medicale. Sperăm să dezvoltăm cât mai mult acest grup în care avem colaboratori atât din domeniul privat cât şi din mediul universitar. Când avem nevoie de competenţe apelăm la specialişti spot pentru teme punctuale. Grupul s-a dezvoltat natural pe măsură ce au apărut proiecte care ne-au reunit, începând cu anul 2014. Experienţa de lucru a fost pozitivă, au pornit proiecte noi am tot strâns legăturile şi acţionăm împreună ca un furnizor de servicii de cercetare dezvoltare inovare şi în acelaşi timp ne dezvoltăm propriile produse bazate pe invenţii şi inovaţii, produse şi servicii pe care le promovăm atât în zona privată cât şi în zona administraţiei publice unde credem noi că este nevoie de îmbunătăţiri. Avem câteva direcţii în care dezvoltăm soluţii proprii: telemedicină, smart city şi digitalizarea administraţiei publice. Aş mai preciza că unele dintre firmele din grupul nostru sunt şi membre ale comunităţii MSP - Măgurele Science Park, care este o organizaţie nonprofit ce reuneşte peste 120 de entităţi - universităţi, institute de cercetare dezvoltare, IMM-uri, start-up-uri, antreprenori şi care are ca obiectiv crearea unei comunităţi cu stakeholderi din ecosistemul de cercetare dezvoltare inovare din regiunea Bucureşti-Ilfov şi care desfăşoară activităţi prin care dezvoltă legături de colaborare între membrii acestei comunităţi.

Sigur că în mediul public, în universităţi şi institute există mare interes pentru că ei din asta trăiesc să spunem, dar majoritatea companiilor româneşti nu au un departament sau un responsabil pentru cercetare dezvoltare inovare şi se bazează pe îmbunătăţirea proceselor de lucru a produselor lor sau a serviciilor prin feedbackul părţilor implicate sau a managerilor de ramură.

Această abordare este utilă dar nu este întotdeauna una de succes pentru că nu toate persoanele implicate au o cultură a inovării sau sunt înclinate spre eficientizare sau pur şi simplu nu au capacitatea să o facă. Domeniul cercetării e privit cu destul de mult scepticism în mediul privat, inovare putem găsi în orice companie privată chiar dacă nu există o formalizare în acest sens.

Însă pentru dezvoltarea unor procese sau linii noi de producţie e nevoie de investiţii şi din experienţa mea mediul privat în general nu are o apetenţă prea mare în această direcţie, pune prea puţini bani procentual vorbind decât o fac în medie companiile din vestul Europei. Iar aici probabil că sunt multe de spus. Eu aş vedea elemente culturale - precum teama de eşec sau anatema asociată cu eşecul - sau poate şi un apetit redus al antreprenorilor români pentru această activitate.

E chiar obiectivul nostru principal sau domeniul principal de activitate. Grupul nostru de companii acţionează împreună oferind servicii integrate de cercetare dezvoltare inovare furnizând soluţii la cheie pentru un palier foarte larg de clienţi - de la o firmă de exploatare minieră sau din industria construcţiilor până la industria alimentară, digital media sau chiar servicii medicale. Clienţii din toate aceste industrii ne solicită soluţii personalizate pentru o nevoie specifică fie că e vorba de un echipament, un proiect tehnic, un sistem integrat sau soluţii de retehnologizare.

Noi avem capacitatea să luăm o temă care există pe hârtie la nivel de idee şi să o ducem până la prototip, tehnologie de fabricaţie, producere pe piaţă.  Am tot făcut asta în ultimii şapte ani şi aceasta este expertiza pe care încercăm să o promovăm către clienţii noştri. Observăm o tendinţă de creştere a numărului de companii care doresc astfel de servicii, care caută soluţii personalizate, proiectate special pentru nevoile lor, faţă de abordarea clasică de a achiziţiona soluţii standardizate disponibile la raft care se potrivesc mai mult sau mai puţin cerinţelor.

În zona medicală avem ceea ce noi numim ecosistemul Multimed. Ecosistem pentru că adună un set de soluţii. Avem sisteme integrate complete de telemedicină pentru spitale şi structuri ale administraţiei publice unde oferim sisteme ce se conectează cu tehnologii Internet of Things din cadrul echipamentelor şi preiau date medicale direct de la pacienţi. Aş face aici o paranteză să menţionez că astăzi în contextul pandemic există impresia greşită că dacă într-un apel video participă un medic conversaţia este telemedicină. Noi oferim soluţii prin care medicii obţin experienţe de teleprezenţă astfel că aceştia pot primi nemijlocit date medicale de la echipamente care se află în contact cu pacientul şi au acces astfel la informaţii pe baza cărora pot stabili un diagnostic şi pot iniţia tratamente - faţă de o simplă conversaţie printr-o platformă video. În această zonă medicală noi ferim şi am implementat o platformă de triaj şi monitorizare epidemiologică pentru DSP în contextul pandemiei Covid-19 însă aceasta poate fi operată poate rămâne ca un sistem de operare permanent pentru acest sistem de sănătate publică. Platforma a fost implementată ca un proiect pilot la DSP Braşov începând cu martie 2020 şi încercăm să o extindem la nivel naţional.

Business ul pentru acest an nu arată grozav pentru că suntem într-o perioadă de dezvoltare. Ne-am concentrat foarte mult pe dezvoltarea tehnologiilor cel puţin la nivelul uneia dintre companii. Mi-ar fi greu acum să fac o radiografie pentru toate companiile din grup dar nu cred că am să greşesc dacă spun că a fost un an dificil pentru toată lumea, având în vedere lockdown-ul şi restricţiile de anul trecut şi cele de anul acesta. Astfel că în acest context ne-am concentrat să dezvoltăm soluţii şi tehnologii noi cum ar fi aceste maşini de vending şi o nouă generaţie de unităţi medicale mobile expandabile, pe care o pregătim. Maturitatea unor astfel de sisteme şi produse este undeva la doi ani, trei ani de dezvoltare şi atunci anul viitor aceste cicluri s-ar cam încheia şi ar trebui să putem scoate pe piaţă aceste produse.

Între timp am supravieţuit, să spunem, vânzând servicii de inovare către clienţi dintr-un palier larg de domenii de activitate. În acelaşi timp ne concentrăm să finalizăm produsele noastre cu valoare mare adăugată pe care sperăm să le introducem pe piaţă şi sperăm să aibă succes.

Viziunea mea ar fi să dezvolt un centru privat de cercetare dezvoltare aplicată care să se autofinanţeze, care să reunească persoane sau chiar entităţi din mediul academic dar care să fie foarte bine racordat la industrie. Eu provin din zona privată însă am colaboratori şi din zona academică. Această zonă are dificultăţi în a înţelege mediul privat - nevoile şi modul lui de a lucra. În mediul privat totul se tratează ca un contract, în zona academică totul se tratează ca un grant - primind bani fără să li se ceară rezultate sau dacă nu sunt rezultatele satisfăcătoare se spune asta e. În zona privată nu poţi să dai bani fără să obţii un rezultat satisfăcător. Aceste două viziuni se bat cap în cap şi ele trebuie aduse împreună. Eu cred că noi putem să facem asta, o facem deja la un nivel relativ mic, dar aş vrea ca în cinci ani să o facem la nivel instituţional şi să putem oferi către companii, să devenim credibili în capacitatea noastră de a oferi servicii de cercetare dezvoltare către companii în foarte multe domenii. Putem oferi produse, prototipuri la cheie, noi direcţii de business pe care companiile şi le doresc, prin dezvoltarea de noi tehnologii.

Emisiunea ZF TechDay este realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea Orange Techday