Achiziţia Automobile Dacia de către Renault a reprezentat startul industriei auto moderne din România. Galerie foto
♦ Producţia de la Mioveni merge pe pieţele externe atât din Europa, cât şi de pe alte continente ♦ Dacia are aproximativ 18.000 de angajaţi pe platforma de la Mioveni.
Cea mai mare companie din România, Dacia Automobile, cu afaceri de 5,1 miliarde de euro în 2017, îşi datorează mare parte din dezvoltare pieţelor externe, în condiţiile în care aproximativ 93% din producţia uzinei de la Mioveni au mers anul trecut la export.
Brandul Dacia a fost „pus pe roate“ în 1966, odată cu construirea Uzinei de Autoturisme de la Mioveni, demers care a avut la bază un acord între autorităţile române şi producătorul francez de automobile Renault. Acordul prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia: Renault 12. Contractul a fost semnat pe 6 septembrie 1966, iar pe 16 septembrie acelaşi an s-a luat decizia construirii uzinei la Colibaşi (numele localităţii Mioveni de astăzi, în perioada 1964-1966).
Uzina a fost ridicată pe ruinele unor clădiri existente încă din 1943 şi destinate la acea vreme fabricaţiei de motoare şi de echipamente pentru avioanele produse la uzina IAR de la Braşov. După război, aceste clădiri au fost folosite ca depozite de muniţii până în anul 1949, fiind apoi amenajate pentru reparaţia de locomotive. În 1963, uzina specializată în fabricaţia de piese pentru autocamioane şi tractoare a devenit Uzina de Piese Auto Colibaşi (UPAC). Cinci ani mai târziu, fosta UPAC s-a transformat în Uzina de Automobile de la Piteşti, iar pe 3 august 1968 au ieşit de pe linia de montaj primele vehicule de preserie. În acelaşi an a fost produsă prima Dacia 1100 sub licenţa Renault 8. Peste 37.000 de exemplare au fost produse până la începutul anului 1972.
În 1973 a fost lansat modelul Dacia Break, primul dintr-o serie mai amplă de versiuni ale modelului de bază, dezvoltate pe parcursul următorilor ani.
La începutul anilor ’80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), producea 300 de vehicule pe zi, iar gama a evoluat odată cu lansarea unei versiuni stilizate a Daciei 1300, numită Dacia 1310.
Anul 1992 a adus Dacia 1309, un model derivat din 1310 Break, cu o platformă adaptată pentru transportul de marfă. Dacia 1309 era destinată în special exportului, în principal către piaţa chineză, producţia sa permiţând uzinei să depăşească situaţia dificilă de la începutul anilor ’90, marcată de prăbuşirea pieţei auto din România.
Sfârşitul anilor ’90 a adus privatizarea Dacia, printr-un acord încheiat între statul român şi Groupe Renault, referitor la preluarea a 51% din acţiunile companiei Automobile Dacia de către grupul francez. Contractul a fost semnat la Bucureşti pe 2 iulie 1999 şi prevedea fabricarea sub marca Dacia, în orizontul anului 2004, a unui vehicul de aproximativ 6.000 de dolari, destinat pieţelor emergente.
Achiziţia Automobile Dacia de către Renault a reprezentat startul industriei auto moderne din România, Dacia ajungând să reprezinte o industrie în sine. Francezii de la Renault nu numai că au păstrat cei aproape 14.000 de angajaţi de pe platforma de la Mioveni în momentul privatizării, dar chiar au extins numărul la 18.000. Tot Renault a investit puternic în formarea Renault Technologie Roumanie, cel mai mare centru de proiectare şi testare al grupului francez, după cel de la Paris. Astfel, în prezent Renault deţine în România toate competenţele necesare proiectării de la zero a unui automobil.
În martie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza, iar în iunie 2004 a fost prezentat presei internaţionale modelul Logan, cel care a relansat practic brandul Dacia. Pentru a susţine dezvoltarea internaţională a modelului în ţări precum Rusia, Columbia sau Iran, în 2005 la Mioveni a fost inaugurat cel mai mare centru logistic al grupului Renault de la acea vreme.
În paralel, pentru a răspunde cererii comerciale, capacitatea de producţie a uzinei a fost majorată progresiv, ajungând la 350.000 de unităţi pe an în 2010.
Între timp, în 2008 Dacia a lansat modelul Sandero, devenit în scurt timp cel mai exportat vehicul produs la Mioveni. În 2010 apărea modelul Duster, primul sub brandul Dacia produs în peste un milion de unităţi.
Prin Dacia, francezii de la Renault activează astăzi într-o industrie auto cu peste 210.000 de angajaţi şi care generează peste 25 de miliarde de euro anual. Anul 2017 a fost al cincilea an consecutiv în care compania Automobile Dacia a înregistrat creştere a cifrei de afaceri, ajungând astfel la un business de 5,1 miliarde de euro, care i-a consolidat poziţia de cea mai mare companie din România.
Unde ajunge Dacia
Datele din 2017 arată că Franţa este cea mai mare piaţă de export pentru Dacia, urmată în top zece de Germania, Italia, Spania, Turcia, Maroc, Algeria, Marea Britanie, Polonia. România se situează pe locul 6 în topul ţărilor cumpărătoare de Dacia.
„Exportul este pentru noi o prioritate. Vehiculele marca Dacia sunt foarte apreciate atât în Europa, cât şi pe alte continente“, spunea în luna mai Liviu Bocşaru, director administrativ şi financiar al Automobile Dacia la acea vreme, înlocuit ulterior de Aurelia Leoveanu.
Campania „Ţara de origine: România“ îşi propune să spună poveştile a zece branduri autohtone care au rezistat de-a lungul timpului şi s-au extins peste graniţe.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE