Anchor deschidea în septembrie 1999 Bucureşti Mall, primul centru comercial modern din România care avea sub acelaşi acoperiş un supermarket, magazine şi un cinematograf. Aproape 20 de ani mai târziu, de la 38.000 mp piaţa locală a retailului modern a ajuns la peste 3 milioane de metri-pătraţi, iar pe măsură ce clienţii şi comerţul se schimbă, şi modul în care mallurile fac afaceri se schimbă.
„Sectorul de retail s-a dezvoltat spectaculos în ultimii doi ani. Cu toate că România este a treia în topul ţărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, Bucureştiul nu e suprapopulat de centre comerciale, atâta timp cât cele noi aduc ceva nou. Sunt destule malluri clasice, aşa că următoarea generaţie trebuie să contribuie cu elemente noi şi incitante“, explică Affan Yildirim, general manager al Anchor Grup, pionierul mallurilor din România.
Cheia, din punctul lui de vedere, pentru ca centrele comerciale să reziste în „bătălia“ cu avantajele cumpărăturilor online este ca experienţele din malluri să aducă ceva în plus, precum experienţe culinare, indiferent că acestea presupun cafenele, restaurante sau orice altă formă inovativă de gastronomie.
„Centrele comerciale vor deveni spaţii sociale multifuncţionale, combinând shoppingul, distracţia, utilităţile şi chiar serviciile publice. Astfel, mallul va fi perfect integrat în viaţa comunităţii.“
Bucureşti Mall şi Plaza România, cele două malluri care se regăsesc în portofoliul Anchor Grup, au trecut prin numeroase transformări de la deschidere până în prezent, cea mai recentă renovare fiind încheiată în 2016, după o investiţie de peste 30 de milioane de euro. Ca urmare, în Bucureşti Mall au fost deschise 23 de magazine noi, iar în Plaza România 28 de magazine.
Stocul de retail din România se situează la 3,05 milioane de metri pătraţi, din care 1,1 milioane de metri pătraţi în Bucureşti. Pentru acest an compania de consultanţă JLL estimează că vor fi finalizate proiecte totalizând 172.000 de metri pătraţi.
Ce va urma? Potrivit celor de la JLL România, următorul pas îl reprezintă deschiderea de noi centre în oraşe mici.
„Vedem un nou trend pe piaţă, respectiv apariţia retail parcurilor de mici dimensiuni, în oraşe mici de tipul Bistriţa, Târgovişte sau Mioveni. Având în vedere gradul ridicat de saturaţie al pieţei de retail din majoritatea principalelor oraşe din România, vedem în ultima perioadă un interes din partea dezvoltatorilor pentru proiecte de mici dimensiuni, în oraşe de sub 100.000 de locuitori şi în care nu există scheme de retail moderne. Astfel, pe lângă NEPI, care continuă să fie cel mai agresiv investitor din punctul de vedere al dezvoltărilor noi, pe piaţă sunt active şi companii precum Mitiska sau Oasis Development. Un nou jucător pe care îl vedem activ este şi Prime Kapital, care a anunţat dezvoltări noi, dar tot în oraşe terţiare“, a spus Andrei Drosu, research consultant JLL România.