Suplimente

Peste 3 milioane de metri pătraţi de comerţ modern. Expansiunea continuă la nivel naţional

Peste 3 milioane de metri pătraţi de comerţ modern....

Autor: Bogdan Alecu

21.05.2018, 00:06 583

Anchor deschidea în sep­tem­brie 1999 Bucureşti Mall, pri­mul centru co­mer­cial mo­dern din Ro­mâ­nia care avea sub ace­laşi acoperiş un super­market, ma­ga­zine şi un cinematograf. Aproape 20 de ani mai târziu, de la 38.000 mp piaţa loca­lă a re­tailului modern a ajuns la peste 3 mi­lioane de metri-pă­traţi, iar pe mă­sură ce clienţii şi comerţul se schimbă, şi mo­dul în care mallurile fac afaceri se schimbă.

„Sectorul de retail s-a dezvoltat spec­ta­culos în ultimii doi ani. Cu toate că Româ­nia este a treia în topul ţărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, Bucureştiul nu e suprapopulat de cen­tre co­mer­ciale, atâta timp cât cele noi aduc ceva nou. Sunt des­tule malluri cla­sice, aşa că următoarea generaţie tre­buie să contribuie cu elemente noi şi inci­tante“, ex­plică Affan Yildirim, gene­ral manager al Anchor Grup, pionie­rul mallurilor din România.

Cheia, din punctul lui de vedere, pentru ca centrele comerciale să reziste în „bătălia“ cu avantajele cumpără­tu­rilor online este ca experienţele din malluri să adu­că ceva în plus, precum experienţe cu­li­na­re, indiferent că acestea presupun cafe­nele, res­taurante sau orice altă formă inovativă de gastronomie.

„Centrele comerciale vor deveni spaţii sociale multi­funcţionale, combi­nând shop­pingul, distracţia, utilităţile şi chiar servi­ciile publice. Astfel, mallul va fi perfect integrat în viaţa comunităţii.“

Bucureşti Mall şi Plaza România, cele două malluri care se regăsesc în por­tofoliul Anchor Grup, au trecut prin numeroase trans­formări de la des­chi­dere până în pre­zent, cea mai recentă renovare fiind înche­iată în 2016, după o investiţie de peste 30 de milioane de euro. Ca urmare, în Bucureşti Mall au fost deschise 23 de magazine noi, iar în Plaza România 28 de magazine.

Stocul de retail din România se si­tuează la 3,05 milioane de metri pătraţi, din care 1,1 milioane de metri pătraţi în Bucu­reşti. Pentru acest an compania de consul­tanţă JLL estimează că vor fi finalizate proiecte totalizând 172.000 de metri pătraţi.

Ce va urma? Potrivit celor de la JLL Ro­mânia, următorul pas îl reprezintă deschiderea de noi centre în oraşe mici.

„Vedem un nou trend pe piaţă, res­pectiv apariţia retail parcurilor de mici dimensiuni, în oraşe mici de tipul Bistriţa, Târgovişte sau Mioveni. Având în vedere gradul ridicat de saturaţie al pieţei de retail din majoritatea principalelor oraşe din România, vedem în ultima perioadă un interes din partea dezvoltatorilor pentru proiecte de mici dimensiuni, în oraşe de sub 100.000 de locuitori şi în care nu există scheme de retail moderne. Astfel, pe lângă NEPI, care continuă să fie cel mai agresiv investitor din punctul de vedere al dezvoltărilor noi, pe piaţă sunt active şi companii precum Mitiska sau Oasis Development. Un nou jucător pe care îl vedem activ este şi Prime Kapital, care a anunţat dezvoltări noi, dar tot în oraşe terţiare“, a spus Andrei Drosu, research consultant JLL România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO