Caută doar în titlu
Suplimente

KMG International anunţă cel mai ambiţios plan de dezvoltare din industria de rafinare: Petromidia şi-ar putea dubla capacitatea şi kazahii ar putea construi până la 200 de benzinării

De la intrarea pe piaţa locală, în 2007, kazahii de la KazMunayGas au pompat circa 4 miliarde de dolari în businessul Rompetrol, proiectul fanion al acestei perioade fiind creşterea capacităţii de rafinare de la Petromidia, perla grupului, de la 3,5 milioane de tone la 5 milioane de tone anual. Kazahii spun însă că analizează un proiect şi mai ambiţios, şi anume aducerea rafinăriei Petromidia la o capacitate de 10 milioane de tone, mişcare dublată de construirea a încă 200 de benzinării. Dezvăluirea acestui posibil plan de extindere vine în contextul în care activele Petromidia sunt sub sechestru, dar cu toate acestea performanţele economice ale companiei nu au fost niciodată mai bune.

„KMG International îşi va extinde activitatea de retail în România şi în alte reţele de distribuţie din regiunea Mării Negre, cum ar fi Moldova, Georgia şi Bulgaria. De asemenea, grupul a dez­voltat un nou model operaţional pentru întreaga reţea de distribuţie din ţară. Astfel, ne propunem să creştem capa­citatea noastră de rafinare şi avem în vedere posibilitatea de a ajunge la 10 mi­lioane de tone pe an, de la peste 5 mi­lioane de tone, capacitatea actuală a rafi­năriei Petromidia şi, de asemenea, să construim până la 200 de staţii de ali­mentare şi să dezvoltăm proiecte de servicii industriale, atât pe segmente de upstream, cât şi de downstream. Inves­ti­ţiile realizate până în prezent, modelul de afaceri implementat şi parteneriatele de afaceri care urmează să fie dezvoltate în viitor sunt factorii necesari care ne ajută să fim optimişti în ceea ce priveşte creş­terea în continuare a activităţii“, spune Zhanat Tussupbekov, CEO al KMG Interna­tional (fostul grup Rompetrol). Declaraţiile au fost incluse într-un interviu dat de conducerea KMG International pe 16 decembrie, ziua naţională a Kazahstanului.

O nouă rafinărie

În acest moment, România are la nivel naţional o capacitate de rafinare de circa 12 milioane de tone, singurele unităţi funcţionale fiind Petromidia, unica rafinărie care are ieşire la Marea Neagră, Petrobrazi, unitate de 4,2 mi­lioane de tone care rafinează petrolul extras de Petrom, şi Petrotel-Lukoil, unitate de 2,4 mi­lioane de tone care este adminis­trată de grupul rusesc Lukoil.

Practic, dintr-un singur proiect capacitatea de rafinare naţională ar creşte cu peste 40% dacă planurile KMG International vor depăşi faza de proiect.

Potrivit datelor publicate după pri­mele nouă luni ale anului, Rom­petrol Rafinare a ajuns la un business de 5,97 miliarde de lei, cu 28% mai mic faţă de perioada similară a anului trecut, dar a bifat un profit net de aproape 133 de milioane de lei faţă de pierderile de 20 de milioane de lei din primele nouă luni ale anului trecut.

Chiar dacă ieftinirea barilului de petrol şi-a pus amprenta asupra afacerilor, costurile de aprovizionare ale rafinăriei au scăzut simţitor aducând unitatea pe plus.

Mai mult petrol kazah

„KMGI (KMG International) are o contribuţie semnificativă la asigurarea diversităţii aprovizionării României cu ţiţei şi, prin urmare, la reducerea vulnerabilităţii în cazul unei întreruperi a energiei. Importurile companiei acoperă aproximativ 40% din cantităţile intrate în rafinăriile din România şi au ajutat la conservarea surselor naţionale primare de energie. Rezervele de ţiţei din Tengiz şi Kashagan, care reprezintă cele mai mari câmpuri producătoare de petrol din Kazahstan, îşi pot extinde în continuare sursele disponibile pentru România. În plus faţă de accesul direct la ţiţei, KMGI contribuie la asigurarea stocurilor de siguranţă reglementate. Fiind una dintre cele mai mari companii petroliere din România, KMGI asigură a doua mare rezervă de produse petroliere şi ţiţei.“

În ceea ce priveşte planurile pentru extinderea reţelei de benzinării, acest pas ar fi justificat dacă într-adevăr va avea loc dublarea capacităţii de rafinare. Compania nu a avansat vreun buget de investiţii pentru susţinerea acestei strategii de creştere.

În total, Rompetrol are 138 de staţii proprii pe care vrea să le dea în ad­mi­nis­trare unor dealeri indepen­denţi. In­vestiţia într-o staţie depăşeşte un milion de euro.

Noul model de operare

La finalul anului 2014, Rompetrol a lansat un program de transfer al ben­zinăriilor din administrarea com­paniei în cea a unui dealer.

În linii mari, staţiile trec din sistemul COCO (company owned, company operated - controlat şi gestionat de companie) într-un sistem CODO (company owned, dealer operated), metodă de administrare prin care com­pania petrolieră rămâne proprietarul staţiei de alimentare, dar res­pon­sabilităţile privind organizarea ac­tivităţii curente din incinta staţiei sunt asu­mate de un dealer.

Potrivit informaţiilor transmise la fi­na­lul acestei veri, în cadrul pro­gramului intră atât staţiile pro­prii Rom­petrol, 138, mo­der­nizate de com­panie con­form noului con­cept de dis­tribuţie lansat în 2013, precum şi noile staţii cons­t­ruite.

La finalul verii erau încheiate 110 parte­neriate cu diverşi antreprenori sau foşti angajaţi ai staţiilor Rompetrol, din care 100 sunt deja opera­ţionale.

Traiul în Absurdistan

Planurile de creştere ale KMG International vin într-un mediu destul de incert, activele companiei din România fiind puse sub sechestru după relansarea dosarului Rompetrol, unul dintre cele mai complicate din economia locală.

Zhanat Tussupbekov spune că în contextul în care compania asigură locuri de muncă pentru 4.700 de oameni şi a investit 4 miliarde de dolari din 2007, absurditatea mediului de business local este uneori dificil de înţeles.

„Noi asigurăm locuri de muncă pentru peste 4.700 de oameni din Ro­mânia. Noi producem în România, ma­joritatea angajaţilor noştri sunt din România, exportăm din Ro­mânia în peste 20 de ţări şi împreună am reuşit să construim în Ro­mânia o platformă de sus­ţinere şi con­so­lidare a se­curităţii energetice din Ro­mânia, din re­giunea Mării Ne­gre şi de asemenea, din Europa Centrală şi, de Est. Investiţiile globale în proiectul euro­pean realizat de KazMu­nayGas/KMG Inter­national se ridică la 4 mi­liarde de dolari, inclu­siv preţul de achiziţie, iar contribuţiile plătite la bugetul de stat se ridică la peste 12 mi­liarde de dolari în perioada 2007-2015. KMG International aste o afacere stabilă şi durabilă, şi, prin urmare, operaţiunile noastre nu au fost puse în pericol. Este adevărat că este dificil de înţeles pentru un investitor străin, un susţinător al economiei locale şi un generator de locuri de muncă pentru români, de ce climatul este uneori absurd. Mai mult decât atât, planurile noastre de viitor demonstrează în mod clar beneficii pentru România şi pentru afacerea noastră, ca să nu mai vorbim de rolul nostru strategic în stabilitatea aprovi­zionării cu ţiţei pentru ţară.“

Reluarea anchetei a suspendat pentru o vreme şi discuţiile pe care kazahii le aveau cu un investitor chinez pentru cedarea pache­tului de control din KMG Interna­tional, entitatea prin care sunt adminis­trate activele din România. Potrivit celor mai recente informaţii însă, negocierile dintre kazahi şi compania chineză CEFC (China Energy Com­pany Limited) pentru tranzacţia de cum­părare a 51% din acţi­unile KMG Inter­na­tional NV au ajuns în etapa finală. CEFC China Energy Company Limited a fost inclusă în Topul Fortune Global 500, unde anul acesta ocupă poziţia 229. În ediţia anterioară ocupa locul 342. Datele din Fortune 500 arată că firma a generat vânzări de 41,8 de miliarde de dolari în 2015, un profit de 603 de milioane de dolari şi are peste 23.000 de angajaţi. Peste jumătate din încasările companiei vin din zona de petrol şi gaze.

Citește și
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.