Suplimente

Cine sunt campionii în business ai zonei Moldovei în 2015

Cine sunt campionii în business ai zonei Moldovei în 2015

Autor: Adelina Mihai

26.10.2015, 00:07 793

Antreprenorii din Iaşi, Bacău, Neamţ, Vrancea, Suceava şi Galaţi au fost premiaţi pentru per­for­man­ţa în afaceri, iar industria textilă şi cea ali­men­tară au dominat şi în acest an cla­sa­mentul ce­lor mai dinamice afaceri antreprenoriale din Moldova.

În ediţia din 2015 a proiectului Campioni în business – Moldova au fost acordate premii pentru trei categorii: companii mici (cu afaceri cuprinse între 3 şi 15 milioane de euro în 2014), companii mari (cu afaceri mai mari de 15 milioane de euro anul trecut) şi o categorie special creată, pentru „continuitate“, pentru companiile care au fost identificate drept campioane în business şi în alte ediţii ale acestui eveniment şi care au continuat să facă performanţe notabile.

Astfel, la categoria companii mari campionii în business din Moldova ai anului 2015 au fost companiile Eurotex Compay din Iaşi (cu activităţi în producţia de confecţii pentru damă), producătorul de vinuri Cotnari din localitatea Cotnari (judeţul Iaşi) şi Carpathian Springs, producătorul apei cunoscute sub brandul Aqua Carpatica.

La categoria companii mici, câştigătorii din acest an au fost com­paniile Focality din Iaşi (cu activităţi în sectorul IT), pro­ducătorul de mobilă Imob din Dumbrava Roşie (judeţul Neamţ) şi producătorul de croissante Derpan din localitatea Smârdan (judeţul Galaţi).

În ceea ce priveşte premiile acordate pentru continuitate, şase companii din Moldova au continuat să aibă re­zultate financiare foarte bune: producătorul de mezeuri Salbac din Bacău, compania Suinprod din Roman (judeţul Neamţ) cu activităţi în creşterea şi îngrăşarea porcilor, produ­că­torul de scaune auto pen­tru copii Te-Rox Prod din Paşcani (judeţul Iaşi), Elect­ric Plus din Bacău (pro­du­cător de tâmplărie din PVC), producătorul de tex­ti­le Pandora Prod din Focşani (judeţul Vrancea) şi pro­ducătorul de com­po­nente pentru avioane Aerostar din Bacău.

„Salbac este firma care a fost cea mai premiată de că­tre organizatorii «Campioni în business». Totodată, este compania care reuşeşte să realizeze cel mai alert ritm de creştere din cadrul gru­pu­lui, avem un grup de nouă fir­me, iar de şapte ani încoa­ce toate firmele cresc şi toate sunt profitabile. Salbac este una din firmele care s-au trans­for­mat în alergătorul-ţintă după care aleargă toate cele­lal­te firme“, a spus Gri­gore Horoi, preşedintele Agricola In­terna­ţional, grupul din care face parte fabrica de mezeluri Salbac.

Campionii în business din Moldova au înregistrat cea mai însemnată majorare a numărului de salariaţi în 2014 faţă de 2013, de 4,7%. Spre comparaţie, în toate regiunile analizate în cadrul acestui proiect (Moldova, Transilvania şi Banat şi Muntenia), numărul de salariaţi a crescut, în medie, cu 3,8% în 2014 faţă de anul anterior.

„În cadrul acestui proiect am descoperit campioni care s-au distins prin creşteri impresionante chiar şi pe pieţe în scădere. Sunt antreprenori care nu s-au temut să investească în plină criză pentru a-şi creşte valoarea. În Moldova premiem nu mai puţin de şase campioni din anii trecuţi. Mulţi dintre antreprenorii premiaţi la ediţiile trecute se regăsesc an de an în clasamentele noastre, ei continuă să investească şi să se dezvolte în permanenţă pentru că într-o economie în continuă dezvoltare nicio afacere sustenabilă nu îşi poate permite să rămână pe loc“, a spus şi Cristian Nacu, senior advisor al fondului polonez de private equity Enterprise Investors.

Selecţia campionilor din business din Moldova a ţinut cont de câteva criterii care trebuia îndeplinite, dincolo de cel legat de cifra de afaceri: profit brut în 2014, minimum 10 angajaţi în pe parcursul anului trecut şi neimplicarea în activităţi legate de tutun, alcool, jocuri de noroc, pariuri sau alte industrii cu potenţial impact etic. În plus, pentru fiecare companie eligibilă s-a calculat un punctaj în funcţie de patru criterii cantitative, care recompensează performanţa financiară şi constanţa în obţinerea acesteia: evoluţia cifrei de afaceri şi a indicatorului EBITDA, marja operaţională şi numărul de angajaţi. De asemenea, s-au luat în calcul şi o serie de criterii calitative, şi anume valoarea adăugată în economie şi societate, activităţile de export şi inovaţia privind modelul de business, produsele şi serviciile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO