Suplimente

Azamat Zhangulov, Rompetrol: Creşterea capacităţii de la Petromidia va pune presiune pe importatorii de motorină. Piaţa va deveni mai românească

Azamat Zhangulov, Rompetrol: Creşterea capacităţii de la Petromidia va pune presiune pe importatorii de motorină. Piaţa va deveni mai românească

Potrivit calculelor ZF realizate pe baza datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, anul trecut importurile de carburanţi au ajuns la o valoare de 1,2 miliarde de euro, de aproape trei ori mai mare decât nivelul atins în 2007. În volum, importurile de carburanţi au ajuns să reprezinte un sfert din piaţă. Practic, unu din patru litri pe care un consumator local îi importă vine de peste graniţe.. Foto: Bogdan Iordache

Autor: Roxana Petrescu

14.12.2012, 00:07 1500

"Creşterea capacităţii de rafi­nare de la Petromidia nu va schimba fun­da­men­tal piaţa capacităţilor de rafi­na­re locale, dar va pune pre­siune pe importatorii de mo­to­rină. Vom con­cura cu ei şi vom face piaţa mai ro­mâ­nească, din punctul de vedere al ofer­tei", spune reprezentantul Rom­petrol.

În toamna acestui an, Rompetrol a anunţat oficial finalizarea programului de in­vestiţii de pe platforma Petromidia care a presupus creşterea capacităţii de proce­sa­re a petrolului de la 3,5 la 5 mil. tone.

În total, investiţiile pentru acest obiectiv s-au ridicat la 380 de milioane de dolari.

În România, din zece rafinării câte erau în 1989 mai funcţionează acum doar trei mari unităţi: Petrobrazi, controlată de Petrom, Petrotel Lukoil, aflată în portofoliul Lukoil, şi Petromidia, activul de bază al grupului Rompetrol, controlat de compania kazahă de stat KazMu­naiGaz.

Un litru din patru vine de peste graniţe

Potrivit calculelor ZF realizate pe baza datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, anul trecut importurile de carburanţi au ajuns la o valoare de 1,2 miliarde de euro, de aproape trei ori mai mare decât nivelul atins în 2007. În volum, importurile de carburanţi au ajuns să reprezinte un sfert din piaţă. Practic, unu din patru litri pe care un consumator local îi importă vine de peste graniţe.

Creşterea semnificativă a im­porturilor a avut loc din 2010, an care a coincis cu trecerea pe linie moartă a rafinăriei Arpechim, unitate care anul trecut a fost închisă defintiv de Petrom. Totodată, ascensiunea importurilor a avut loc în contextul în care cererea de motorină a devenit din ce în ce mai mare.

"Vrem să folosim această capacitate. În 2013 vom procesa circa 4,5 milioane de tone de petrol în condiţiile în care anul acesta cantitatea rafinată va ajunge la 3,8 milioane de tone. Deocamdată nu lucrăm la capacitatea maximă, dar în 2014 credem că vom depăşi cinci milioane de tone de petrol rafinat", explică Azamat Zhangulov.

Odată cu finalizarea lucrărilor de extindere de la Petromidia, kazahii au anunţat şi un plan de expansiune important, obiectivul fiind acela de a deschide 350 de noi benzinării în următorii cinci ani în pieţele din regiunea Mării Negre.

Un an şi jumătate pentru o benzinărie

Circa 150 de staţii ar urma să fie deschise în România, anul viitor reţeaua Rompetrol urmând să crească cu până la 30 de staţii noi. "Pentru a deschide o benzinărie în Bucureşti avem nevoie în medie de până la 18 luni pentru a obţine toate aprobările necesare. Anul viitor cred că vom deschide în România 20-30 de benzinării, investiţii de la zero, dar nu excludem şi varianta de achiziţie a unei reţele. Am investit în studii de pregătire şi ne vom susţine planul de extindere pe partea de retail inclusiv prin finanţare externă", a explicat reprezentantul Rompetrol.

Potrivit acestuia, creşterea de capacitate ar trebui să aducă de anul viitor un salt de circa 15-20% a cantităţilor vândute, mai ales pe partea de motorină, atât pe piaţa internă, cât şi la export.

"Această mărire de capacitate ne ajută mai ales să creştem producţia de motorină, un produs cu cea mai mare cerere pe piaţa Europeană. Estimăm că odată cu creşterea capacităţii de la Petromidia, vom avea un impact pozitiv de aproximativ 60 de milioane de dolari pe marja brută. Lunar vindem în România circa 160.000 de tone, iar în 2013 ne aşteptăm la o creştere a acestor volume cu 15-20%, în special pe partea de motorină. Ne aşteptăm la o creştere a exporturilor de 15-20% anul viitor, în ţări precum Ucraina, Bulgaria, Georgia sau Moldova", a mai precizat reprezentantul Rompetrol.

Îngheţul din piaţă

Estimările Rompetrol vin în contextul în care cererea pe piaţă este es­timată să rămână la acelaşi nivel, dar va exista o presiune mai mare asupra impor­ta­torilor de produse pe­tro­liere în con­textul în care va exista o pro­ducţie lo­cală mai mare odată cu creş­terea capacităţii de la Petromidia.

"Anul acesta a fost unul mai bun faţă de alte perioade, dar pragul de break-even privind profitul net este deocamdată greu de atins. Piaţa a fost foarte volatilă. Primele trei luni au fost oribile, următoarele două trimestre au fost foarte bune, în special al treilea, iar acum avem un ultim trimestru foarte prost. Aş spune că acum piaţa este îngheţată, dar măcar nu scade, lucru care ne-a permis să ne creştem cota de piaţă în 2012. Nu ne gândim să ne restrângem activităţile, ci să ne dezvoltăm", spune Azamat Zhangulov.

Planurile de dezvoltare ale Rompetrol sunt făcute chiar dacă grupul nu va deveni profitabil nici anul acesta. Potrivit datelor de la Ministerul Fi­nanţelor, ultimul an în care Rompetrol Rafinare (Petromidia) a realizat profit a fost 2005.

În timp ce afacerile companiei au crescut an de an, ajungând în 2011 la peste 10 miliarde de lei, pierderile s-au adâncit semnificativ. Anul trecut Rom­petrol Ra­finare a ajuns la pierderi de 735 de milioane de lei.

"Acum plătim amortizări de 200 de milioane de dolari pe an, lucru care ne afectează indicatorul de profit net. Dacă am avea încă 200 de milioane deasupra nivelului de profit operaţional, cred că am putea vorbi de un break-even. Sper ca acest lucru să se întâmple în 2014 pentru că acţionarii noştri nu sunt deloc fericiţi cu această si­tuaţie. Ca orice acţionar, KMG aşteaptă să ob­ţină dividende pen­tru in­ves­tiţiile majora în Rompetrol."

În ceea ce priveşte bugetul pentru anul viitor, kazahii spun că deja acesta este făcut şi că prevede o creştere a afacerilor.

"Bugetul este deja făcut la nivel de grup. Estimăm că vom ajunge anul viitor la afaceri de 9 miliarde de dolari, în comparaţie cu nivelul de 7 miliarde de dolari pe care îl estimăm pentru anul acesta. Luăm în calcul un curs de 4,5 lei pe euro pentru că nu avem niciun motiv să credem că leul se va întări."

Potrivit informaţiilor furnizate de Rompetrol, grupul are la finalul anului un număr de 7.700 de angajaţi, aproape similar cu cel de la începutul lui 2012.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO