♦ Termopane, pavele, mobilier de grădină, aparate de aer condiţionat, tapet, elemente de amenajări interioare ♦ Au intrat toate pe radarul românilor în 2020, după ce din martie timpul petrecut acasă s-a dilatat până la maxim ♦ S-a văzut în bilanţurile companiilor care produc aceste materiale de construcţii, s-a văzut şi în bilanţurile retailerilor de bricolaj. Cum s-a produs schimbarea la faţă a gospodăriilor din România sub impactul pandemiei?
„Dacă la începutul lunii aprilie vedeam scenarii negative şi aveam acelaşi sentiment de nesiguranţă ca toată lumea, după jumătatea anului 2020 am devenit optimişti, pentru că am simţit piaţa domestică într-o uşoară creştere faţă de 2019. În plus, am mizat şi pe zona de export, care a avut o pondere semnificativă pentru 2020“, spune Paul Chipriean, head of window solutions la Rehau România, subsidiara grupului elveţian cu acelaşi nume.
Tocmai de aceea, rezultatele din România nu au fost afectate, ci dimpotrivă, au urmat un trend uşor ascendent, fiind într-o creştere de aproximativ 1,5% faţă de primele trei trimestre ale anului 2019. A fost un an cu multe încercări, atât pentru companie, cât şi pentru restul industriei, însă compania speră că va încheia anul cu cifrele bugetate, mai ales că se observă un avans la categoriile de produse premium. În 2019, Rehau România a avut o cifră de afaceri de 210 milioane de lei, un profit de aproape 10 milioane de lei şi 86 de angajaţi.
„Pentru 2021 avem un pronostic optimist şi vedem o uşoară creştere a pieţei de tâmplărie, în mare parte datorită exportului. Putem estima în acest moment o creştere de 2,9%, dacă luăm în calcul şi piaţa internă. Dată fiind situaţia actuală, anticipăm o creştere în domenul renovărilor la nivel naţional, interesul în acestea fiind în ascensiune de la începutul pandemiei“, mai spune Paul Chipriean, amintind şi estimările făcute de compania de consultanţă în construcţii Neomar, care prognozează o creştere de 2,9% a pieţei de tâmplărie anul viitor faţă de 2020.
Gradul de dotare a locuinţelor existente în România cu tâmplărie termoizolantă a ajuns în 2020 la 60-65%, potrivit măsurătorilor Neomar. Rata era de 40% acum aproape zece ani, luând în calcul datele de la recensământul din 2011, însă loc de creştere există în continuare, ceea ce va susţine creşterea pieţei şi de acum înainte.
Şi pavelele au fost pe lista de cumpărături a românilor care stau acasă, iar Elis Pavaje din Alba a resimţit acest interes.
„Începând din primăvară, a crescut mult interesul pentru amenajarea, reamenajarea curţilor. Multe persoane care deţineau o proprietate la ţară, dar pe care nu o foloseau, au manifestat interes pentru a investi în scopul relocării. De asemenea, în condiţiile în care banii pentru concedii au rămas nefolosiţi, au fost investiţi în creşterea confortului în locuinţe şi în curţi. Oamenii au avut mai mult timp liber şi l-au folosit pentru a se documenta şi pentru a realiza chiar ei diverse proiecte mai mari sau mai mici“, spune Emil Goţa, director general al Elis Pavaje.
Dintre produsele în vogă în 2020, Elis Pavaje a remarcat mobilierul de grădină de orice tip. Oamenii au inovat, şi-au folosit imaginaţia, s-au inspirat de pe Pinterest şi site-uri de specialitate, au investit mult în peisagistică pentru amenajarea curţilor, echilibru coloristic şi de forme.
„Solicitările de consultanţă pentru amenajările exterioare au crescut. Chiar dacă presiunea pe termene a fost mare, finalizarea proiectului de amenajare exterioară durează câteva săptămâni. Dacă luăm în considerare şi timpul necesar pentru documentare şi planificare, chiar câteva luni. Nu m-ar surprinde să aflu că cei care au obţinut amenajarea dorită în timpul cel mai scurt au fost cei care s-au implicat personal“, adaugă directorul general de la Elis Pavaje, un business de 217 milioane de lei anul trecut.
Psihologic, anul a fost complicat pentru companie, însă financiar anul s-a dovedit a fi unul bun, astfel că primul semestru a adus o creştere de peste 20%, care va fi, până la finalul anului, chiar mai mare decât atât. Rezultatele vin din cererea mare pe proiecte atât rezidenţiale, cât şi publice, dar şi din faptul că Elis Pavaje nu a oprit şi nici nu a redus producţia nici măcar în perioada stării de urgenţă.
În interiorul locuinţelor, şi aparatele de aer condiţionat au suferit transformări, iar pentru Avi Compact, o companie care furnizează soluţii integrate de climatizare şi instalaţii, segmentul rezidenţial a contribuit cu 60% la realizarea cifrei de afaceri, în vreme ce segmentul corporate a scăzut cu aproximativ 30%, comparativ cu anul trecut.
„Aerul condiţionat şi sistemele de climatizare sunt o necesitate, chiar şi în aceste perioade dificile. Stocurile ne-au ajutat să facem faţă atunci când cererea a fost mare şi importurile de echipamente şi piese de schimb au avut întârzieri mari“, spune Florin Rădulescu, proprietarul Avi Compact.
Oana Vlădilă, cofondatoare a Aesthetic Design, un mic producător de tapet din Bucureşti, spune şi ea că, de când s-a instalat pandemia în România, a resimţit în rândul clienţilor o dorinţă de reîmprospătare a amenajării din case.
„Am observat o tendinţă către elementele exotice şi cele din natură în perioada pandemiei. Oamenii au simţit nevoia de schimbări“, spune Oana Vlădilă.
Proiectele de amenajare nu au luat aşadar pauză în pandemie, ba chiar au luat avânt, astfel că, tocmai pentru a-şi consilia clienţii, furnizorul de amenajări interioare Delta Studio a implementat o aplicaţie care reduce la minimum numărul persoanelor prezente simultan în showroomurile sale.
La rândul lor, şi reţelele de bricolaj şi-au adaptat oferta şi au remarcat câteva produse care s-au dat ca pâinea caldă de când a început pandemie. Brico Dépôt, de pildă, unul dintre cele mai mari lanţuri de profil prezente în România, a vândut în mod special produse pentru organizarea spaţiului (dressinguri, birouri, rafturi) şi produsele pentru grădină (mobilier de grădină, trambuline, piscine).
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE