Supliment ZF Rezidențial

Parcările devin tot mai scumpe în cazul proiectelor rezidenţiale noi, însă cererea depinde şi de oferta locurilor publice

21 iun 2021 Autor: Bogdan Alecu

Parcarea gratuită a maşinilor pe străzile lăturalnice din Bucureşti sau chiar pe bulevarde afectează businessul dezvoltatorilor dar şi dezvoltarea Capitalei. În oraşe precum Sibiu sau Oradea toate locurile de parcare sunt cu plată, fapt ce a permis dezvoltarea oraşelor.

Locurile de parcare s-au scumpit treptat în ultimii ani pe măsură ce şi preţurile terenurilor şi al construcţiilor au crescut, iar dacă în 2015-2016 puteau fi cumpărate „la pachet“ cu apartamentul cu TVA de 5%, dacă sunt cumpărate ulterior clientul achită şi TVA de 19%.

„La o parcare obişnuită, fără alte lucrări, avem 29 mp necesari pentru un loc - suprafaţa subsolului împărţită la numărul de locuri. Ai nevoie de acces spre exemplu, suprafaţa construită are stâlpi, dar media e la 30 mp. O structură costă 150 euro/mp, 50-80 euro/mp costă finisarea, doar construcţia ar costa 15.000 euro, pe lângă costul cu utilităţile, pe lângă costul cu proiectarea, protecţia muncii.

„Cei care vând locul cu 20-30 de mii de euro fac profit, dar ceilalţi vând locul de parcare sub preţul de construcţie. Noi am vândut cu 11.000 la Lujerului, iar diferenţa merge în costul structurii supraterane deoarece sunt cazuri în care eu nu pot vinde locurile de parcare. La Timişoara 58 am vândut toate apartamentele şi am pe stoc 300 de locuri de parcare pentru că noi am construit la litera legii. Dar oamenii nu cumpără pentru că pot parca gratuit pe stradă, unde afectează circulaţia, iar clientul nu mai plăteşte 7.000-9.000 de euro pe un loc dacă poate parca gratuit“, explică Antoanela Comşa, director general, Gran Via Real Estate, şi preşedinte al Asociaţiei Investitorilor Imobiliari din România.

Pentru a reduce pierderile cu locurile de parcare nevândute, Gran Via discută închirierea acestora prin intermediul unei noi platforme dezvoltate la Cluj.

„Acum suntem în discuţii cu start-up-ul YeParking pentru a le închiria. Spre exemplu avem aceeaşi problemă la Aviaţiei, din altă zonă, unde din 291 de locuri de parcare mai avem 100 nevândute. Toate aceste locuri nevândute vor fi puse pe această platformă pentru a fi închiriate. Cine are treabă în zonă poate parca acolo prin aplicaţie“, a explicat Antoanela Comşa.

Ea a subliniat că pe de-o parte statul pune presiune pe dezvoltatori să construiască locuri, dar pe de alta permite tuturor să parcheze gratuit oriunde vor pe străzile secundare: „De acum încolo, spre exemplu la Constanţa, la faza a doua pe care o vom demara în vară, vom include locul de parcare în preţul apartamentelor, iar cine spune că nu are maşină va primi răspunsul că locul de parcare costă zero lei. Nu ne permitem să investim atât de mult într-o parcare pentru a o ţine goală. Sperăm ca autorităţile să-şi facă treaba, iar la recepţie să verifice dacă dezvoltatorul a construit suficiente locuri de parcare. Dacă toţi ar construi conform legii, atunci toţi ar vinde la pachet apartament plus loc de parcare că nu le convine să rămână cu 300 de locuri de parcare şi atunci eu nu aş avea apartamente cu 10.000 de euro mai scumpe, cât ar costa locul de parcare în plus. La Lujerului mai avem 30 de apartamente din faza a patra şi 370 de locuri de parcare în stoc. Fostul primar îmi explica să includ locul de parcare în preţ, dar nu putem pentru că dezvoltatorul de vizavi nu a construit suficiente locuri de parcare şi vinde mai ieftin, iar când vând, clienţii vor merge la el, nu la mine“, a explicat Antoanela Comşa.

Primarul Capitalei Nicuşor Dan declara în cadrul unui eveniment organizat cu ocazia Zilei Mondiale a Bicicletei faptul că primăria nu poate construi piste pentru biciclete din cauza maşinilor parcate abuziv pe trotuar sau pe marginea drumurilor, iar singura soluţie o reprezintă creşterea preţului parcărilor.

În cazul Gran Via costul locurilor de parcare a crescut treptat, însă atunci când erau la preţul cel mai mic, şi străzile erau libere în jurul proiectului.

La Lujerului primele faze nu voiau să cumpere locuri de parcare. Ce vindeam cu 14.000 în faza a patra, în 2015 erau 7.500 de euro. Ulterior au fost 9.500 de euro, după care 11.000. clienţii care au cumpărat în primele faze, s-au trezit ca acum, când proiectul are 1.000 de locuitori că nu mai au unde parca deoarece pe străzile din jur s-au mai construit blocuri cu 3-4 etaje, dar fără locuri de parcare.

Iar unde atunci aveau unde parca, acum nu mai au. Am vândut locuri de parcare cu 11.000 nu cu 14.000 pentru că stăteau aici. Şi 153 de clienţi au cumpărat cu 11.000. ei puteau cumpăra cu 7.500 de euro plus TVA de 5%, dar acum au cumpăratcu 11.000 plus TVA de 19%. Dar la Lujerului vom mai vinde pentru că nu vor mai avea unde parca. Cei care cumpără pentru investiţie nu cumpără la început, dar cumpără după pentru că nu pot închiria fără loc de parcare“, a spus directorul Gran Via România.

Ea a dat exemplul Madridului atunci când au introdus parcarea cu plată în oraş.

„Când Bucureştiul se va alinia standardeloreuropene şi vor exista parcări cu plată peste tot. În Madrid în anii 90 locurile de parcare s-au scumpit peste noapte de la 3.000 la 10.000 de euro după ce au introdus parcările cu taxă în oraş, iar Bucureştiul este sufocat de maşini“.

 

Parteneri: