Supliment ZF Retail

Analiză. Una dintre cele mai efervescente categorii din FMCG: un român cheltuie anual 1,7 euro pe hrană „verde“, de 13-15 ori mai puţin ca un neamţ sau un britanic

12 apr 2023 Autor: Cristina RoÅŸca

♦ PiaÅ£a de alternative vegane la carne, peÅŸte, lapte, iaurt ÅŸi brânză a crescut în medie în  2022, la nivel european, cu 6%, în timp ce în România avansul a fost de patru ori mai alert.

Un român a cheltuit anul trecut, în medie, 1,7 euro pentru a-şi cumpăra produse alternative la cele din proteină animală, aşa-numitele alimente „verzi“, arată un raport al ONG-ul internaţional Good Food Institute Europe (GFI Europe), care a analizat datele NielsenIQ.

Suma este cea mai mică din Europa, departe de alte ţări. Spre exemplu, un polonez cheltuie 11,2 euro pe an, iar un neamţ ori un britanic scot din buzunare peste 23 de euro de persoană, deci de 13-15 ori mai mult ca un român.

Totuşi, România se află în top când vine vorba de rata de creştere a acestei pieţe, una dintre cele mai efervescente categorii din industria bunurilor de larg consum. În timp ce vânzările locale au avansat cu 23% în 2022, până la 33 mil. euro, cele din Polonia au postat un plus de 50%. În toate celelalte ţări analizate de GFI însă, evoluţia e mult mai temperată, existând unele exemple de state unde vânzările au scăzut, cum e cazul Suediei sau al Marii Britanii. Aceste pieţe sunt însă unele mature prin comparaţie cu cele din Europa Centrală şi de Est, unde sectorul abia se dezvoltă.

Astfel, în Occident evolu­ţia poate fi în linie cu cea a pieţei ali­mentare în ansamblul său, pe când în regiunea care cuprinde şi România este evident un avans mult peste medie.

„Piaţa românească a produselor de origine vegetală este tânără, dar datele arată că apetitul consumato­rilor creşte rapid. Există un potenţial enorm pentru acest sector, astfel încât companiile trebuie să continue să dezvolte produse noi, superioare, într-o varietate mai largă de cate­gorii, pentru a satisface cererea. Gu­ver­nul ar trebui, de asemenea, să inves­tească în cercetare şi infrastruc­tură pentru a reduce preţurile şi pentru a îmbunătăţi calitatea, astfel încât şi mai mulţi consumatori să poată face alegeri sustenabile“, crede Carlotte Lucas, senior corpo­rate engagement manager la GFI Europe.

În 2022, un an marcat de inflaţie record, vânzările totale de bunuri FMCG în România au crescut cu 15,8%. La o inflaţie de peste 16%, rezultă că avansul a fost susţinut doar de scumpiri, în volume existând de fapt o scădere. La alimentele verzi, plusul este superior inflaţiei, semn că a existat o creştere reală.

Multă vreme, în România, alimentele vegane ori vegetariene au fost asociate în bună parte cu perioadele de post. În continuare, mulţi oameni le consumă doar atunci, dar este evident că în număr tot mai mare, consumatorii reduc cumpărăturile de proteină animală şi caută alternative verzi. Este evident astfel că piaţa locală urmează modelul din Occident.

Acest fapt este dovedit atât de numărul tot mai mare de branduri autohtone care apar în segment, cât şi de spaţiul tot mai generos pe care aceste bunuri (locale sau de import) îl ocupă la raft.

Celina Condorovici, marketing director în cadrul producătorului de alimente pe bază de proteine vegetale Verdino Green Foods, spunea recent că România este o piaţă mică pentru industria de alimente plant-based, la nivelul la care era Germania în urmă cu cinci ani. Totuşi, ea crede că piaţa locală va recupera din acest decalaj.

„Îmi place să cred despre această industrie că este una efervescentă şi ne oferă multiple oportunităţi de dezvoltare.„ Tocmai aceste oportunităţi i-au convins pe unii antreprenori să lase industria cărnii sau pe cea a laptelui pentru cea a alternativelor verzi. Spre exemplu, Florin Irimescu s-a retras din businessul Valeputna, producător de preparate din peşte, pentru a miza pe o companie care va realiza alimente „verzi„, alternative la peşte.

„Oamenii reduc consumul de proteină animală. Sunt unii care devin chiar vegetarieni sau vegani. În acest proces de schimbare a obiceiului de consum intră alternativa la carne, proteina vegetală“, afirma el recent.

Studiul ONG-ul internaţional Good Food Institute Europe pe baza datelor NielsenIQ arată că vânzările de carne de origine vegetală au crescut cu 28% în 2022 în România, până la 48,1 milioane de lei (10 mil. euro) anul trecut. Vânzările de lapte (şi produse lactate) de origine vegetală au un plus de 22%, aceasta fiind cea mai importantă categorie din piaţă, cu vânzări de 115,4 milioane de lei (23 mil. euro) în 2022.

Spre comparaţie, preţul mediu unitar al cărnii de origine vegetală a crescut cu 13%, iar cel al laptelui de origine vegetală cu 4% în 2022, încă o dovadă că avansul este real, nu doar susţinut de scumpiri, arată datele GFI.

Parteneri: