Vânzările de alimente, bunuri de îngrijire personală şi a locuinţei au crescut la nivelul lui 2020, ajutate de pandemia de COVID-19, care în anumite perioade ale anului i-a făcut pe români să intre în frenezia cumpărăturilor.
Analiza companiei de cercetare de piaţă RetailZoom arată că s-au majorat vânzările pe fiecare dintre cele trei mari categorii de bunuri de larg consum în 2020 – produse alimentare (14,7%), de îngrijire personală (10,8%) şi bunuri pentru casă (16,6%). Per total, piaţa FMCG a avansat cu 15%, conform aceleiaşi surse.
Există însă diferenţe semnificative de la un tip de produs la altul. Vânzările de dezinfectant de mâini au crescut cu 900%, adică de zece ori, în 2020 faţă de anul anterior, aceste produse devenind pentru români, aproape peste noapte, o necesitate după ce ani la rând au fost folosite cu regularitate fie de misofobi, fie de cei care călătoreau în zone exotice. Baza de pornire a fost cu siguranţă mică, însă tendinţa a devenit grăitoare.
În topul celor mai mari creşteri de vânzări în 2020 îşi mai fac loc spirtul (+170%), şerveţelele umede (161%), drojdia proaspătă şi uscată (peste 45%) şi mănuşile de protecţie (45%). Consumul de astfel de bunuri este strâns legat de panica generată de pandemie.
La polul opus, produse precum iaurtul, detergentul sau pasta de dinţi au înregistrat plusuri de o singură cifră, deci de sub 10%. Mai mult, vânzările de deodorante sau articole de machiaj au scăzut pentru că oamenii au stat mai mult acasă.
Aceasta cercetare a RetailZoom a fost făcută în peste 3.200 de magazine din comerţul modern internaţional, fiind studiate 194 de categorii de bunuri, atât produse alimentare, cât şi de îngrijire personală şi a casei. Comerţul modern reprezintă circa 65% din tot ce înseamnă comerţul cu dominantă alimentară, iar ponderea creşte ca urmare a deschiderii de noi magazine an de an.
Evoluţia analizată de RetailZoom ia în calcul şi expansiunea – deci vânzările pe care magazinele moderne reuşesc să le „fure“ de la jucătorii tradiţionali – şi inflaţia.
Astfel nu e vorba de un avans „pur“, like for like, nu în totalitate cel puţin. A fost luată în calcul şi creşterea preţurilor care a fost substanţială în cazul unor categorii de produse pentru care cererea a fost masivă, iar oferta insuficientă.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE