Supliment ZF Retail 2021

Ce produse şi-au făcut loc în coşul de cumpărături al românilor în 2020? Dezinfectantul de mâini şi spirtul, cele mai mari creşteri

31 mar 2021 Autor: Cristina Roşca

Vânzările de alimente, bunuri de îngrijire personală şi a locuinţei au crescut la nivelul lui 2020, ajutate de pandemia de COVID-19, care în anumite perioade ale anului i-a făcut pe români să intre în frenezia cumpărăturilor.

Analiza companiei de cercetare de pia­ţă RetailZoom arată că s-au majorat vân­ză­rile pe fiecare dintre cele trei mari categorii de bunuri de larg consum în 2020 – produse alimentare (14,7%), de îngrijire personală (10,8%) şi bunuri pentru casă (16,6%). Per total, piaţa FMCG a avansat cu 15%, conform aceleiaşi surse.

Există însă diferenţe semnificative de la un tip de produs la altul. Vânzările de dezinfectant de mâini au crescut cu 900%, adică de zece ori, în 2020 faţă de anul anterior, aceste produse devenind pentru români, aproape peste noapte, o necesitate după ce ani la rând au fost folosite cu regularitate fie de misofobi, fie de cei care călătoreau în zone exotice. Baza de pornire a fost cu siguranţă mică, însă tendinţa a devenit grăitoare.

În topul celor mai mari creşteri de vânzări în 2020 îşi mai fac loc spirtul (+170%), şerveţelele umede (161%), drojdia proaspătă şi uscată (peste 45%) şi mănuşile de protecţie (45%). Consumul de astfel de bunuri este strâns legat de panica generată de pandemie.

La polul opus, produse precum iaurtul, detergentul sau pasta de dinţi au înregistrat plusuri de o singură cifră, deci de sub 10%. Mai mult, vânzările de deodo­rante sau articole de machiaj au scăzut pentru că oamenii au stat mai mult acasă.

Aceasta cercetare a RetailZoom a fost făcută în peste 3.200 de magazine din comerţul modern internaţional, fiind studiate 194 de categorii de bunuri, atât produse alimentare, cât şi de îngrijire personală şi a casei. Comerţul modern reprezintă circa 65% din tot ce înseamnă comerţul cu dominantă alimentară, iar ponderea creşte ca urmare a deschiderii de noi magazine an de an.

Evoluţia analizată de RetailZoom ia în calcul şi expansiunea – deci vânzările pe care magazinele moderne reuşesc să le „fure“ de la jucătorii tradiţionali – şi inflaţia.

Astfel nu e vorba de un avans „pur“, like for like, nu în totalitate cel puţin. A fost luată în calcul şi creşterea preţurilor care a fost substanţială în cazul unor categorii de produse pentru care cererea a fost masivă, iar oferta insuficientă.

 

Parteneri: