Galerie foto
Polonia, cea mai puternică economie din regiunea Europei Centrale şi de Est, nu a reuşit să atragă doar atenţia investitorilor care au venit aici să deschidă fabrici, birouri sau centre de cercetare, ci i-a determinat şi pe unii executivi de top să se relocheze în Varşovia, Cracovia, Wroclaw, Gdansk sau orice alt centru de business al acestei ţări.
Printre aceşti executivi se numără şi circa 20 de expaţi români identificaţi de Ziarul Financiar, ei deţinând în Polonia poziţii de top manangement sau chiar controlând propriile lor businessuri. Pe o parte dintre aceştia i-am întrebat despre Polonia, despre joburile lor şi despre ce i-a determinat să se relocheze, încercând astfel să determinăm cu arată viaţa de expat de aici. Ce am aflat, puteţi citi mai jos.
„Decizia de a ne muta în Polonia am luat-o împreună cu soţul meu în 15 minute. Se întâmpla în 2011. Eram la o conferinţă în Berlin când şeful meu m-a abordat cu propunerea de a prelua conducerea echipei de marketing din Polonia. L-am sunat pe soţul meu şi am decis să nu ratăm oportunitatea, pe principiul „no regrets“ - dacă nu ne place, ne putem întoarce oricând în ţara unde avem casa şi restul familiei“, îşi aminteşte Alina Enache, senior manager strategy - shavers şi group insights & innovation în cadrul BIC. Iniţial, mandatul primit de ea a fost pentru doi ani, dar zece ani mai târziu, cei doi soţi sunt tot acolo, iar experienţa, spune ea, le-a deschis apetitul pentru experienţe internaţionale. „Nu ştim unde vom face următorul pas, dar ştim că suntem deschişi.“
Executivul şi-a început cariera încă de pe băncile facultăţii - era în ultimul an la ASE. S-a angajat în cadrul Procter & Gamble, companie pe care o descrie ca o adevărată şcoală de marketing şi o companie unde a învăţat foarte mult, unde a crescut profesional. După şase ani a fost recrutată de grupul francez BIC, activ pe piaţa de papetărie, dar şi pe cea de îngrijire, şi relocată în Polonia unde cariera sa a luat avânt.
„Rolul local m-a ajutat să cunosc în detaliu una dintre cele mai mari pieţe din regiune, iar rezultatele m-au recomandat pentru o poziţie regională nou-creată, aceea de marketing manager pentru Europa de Est (31 de pieţe). În 2019, BIC a creat departamentul global de marketing şi eu am preluat responsabilitatea pentru categoria aparatelor de ras.“
Uitându-se în urmă, Alina Enache spune ce ce a şocat-o acum zece ani, atunci când a ajuns în Polonia, a fost reticenţa oamenilor de a vorbi engleză. În timp a înţeles că această reticenţă vine nu din necunoaşterea limbii, ci din nesiguranţa de a vorbi o limbă străină atunci când nu o stăpâneşti foarte bine. „De asemenea, acum 10 ani erau foarte puţini străini - cel puţin asta era percepţia noastră. Foarte multe s-au schimbat între timp.“ Infrastructura Poloniei s-a dezvoltat enorm - există autostrăzi care leagă Varşovia de aproape toate colţurile ţării; a crescut vizibil numărul de străini - în parcuri şi restaurante se aud frecvent discuţii în limbi străine; iar Varşovia se dezvoltă de la an la an.
„Varşovia e un oraş aparte în care traficul este mult mai suportabil decât în Bucureşti, dar asta mai degrabă din motive istorice. Varşovia este din multe puncte de vedere un oraş nou, reconstruit aproape de la zero după ce a fost distrus în totalitate în ultimele zile ale celui de-al doilea Război Mondial. E vizibil că în planificare traficul a fost un element important, deşi câteodată se mai întâmplă şi surprize - în special în zilele ploioase“, spune Ştefan Marcu, senior partner şi managing director pentru CEE în cadrul companiei de consultanţă Kearney, poziţie din care el conduce de la Varşovia businessul de pe şapte pieţe. Executivul adaugă că scena culinară nu este foarte diferită de cea de la Bucureşti. Sunt câteva restaurante foarte bune, iar numărul lor nu a crescut în ultimii zece ani. Varşovia are totuşi specificul ei - e uşor să găseşti sushi de foarte bună calitate, dar foarte greu să găseşti mâncare libaneză bună. În Bucureşti este exact invers.
„Prima dată am ajuns în Polonia ca turist, când eram student. La acel moment nu vedeam diferenţe majore ca dezvoltare economică între România şi Polonia - ţările arătau foarte asemănător dacă treceai peste diferenţele de cultură. Între timp diferenţele s-au adâncit în favoarea Poloniei“, spune Ştefan Marcu.
Andrei Novac, CEO al companiei de jocuri Board&Dice Publishing, este un alt expat român în Polonia, însă experienţa lui este puţin diferită, fiind căsătorit cu o localnică. Mai mult, el este CEO-ul unei companii care a luat naştere după ce o firmă fondată de el în România a fuzionat cu o alta din Polonia.
„Împreună cu soţia şi într-un fel împotriva voinţei ei - deşi este localnică - ne-am mutat în Polonia în 2012, după o scurtă „aventură“ în Belgia. Şi pentru mine şi pentru ea, după aproape 10 ani petrecuţi în majoritate în Vestul Europei, idea de a ne muta înapoi în Est nu părea în acel moment cea mai inspirată“, îşi aminteşte el.
La fel cum pentru el unele aspecte ale vieţii din România deveniseră inacceptabile, la fel simţea şi soţia sa faţă de Polonia. Realitatea însă a arătat diferit. Şi Polonia, ca şi România, a evoluat mult, şi ca nivel de trai, şi ca mentalitate.
„Trăiesc din 2012 în Varşovia, şi am găsit aici multe trăsături comune cu Bucureştiul, însă şi multe diferenţe. Cumva cele două oraşe împart acelaşi trecut comunist, cu blocuri gri, lipsite de personaliate, dar compensează cu viaţă vibrantă, cu o scenă culturală impresionantă, cu oameni întreprinzători şi cu multe oportunităţi.“ Ca nivel de trai, diferenţa în favoarea Varşoviei este mică, în ciuda impresiei multor români că Polonia este mult în faţă, adaugă el.
„Iar de când am văzut Polonia pentru prima oară, în 2004, cred că decalajul faţă de România s-a atenuat, deşi rămân o serie de aspecte ale vieţii care sunt semnificativ în favoarea Poloniei - de exemplu nivelul de poluare şi curăţenia.“
Perspectivele celor trei expaţi încearcă să ofere o imagine de ansamblu asupra vieţii şi a mediului de business din Polonia, o ţară unde numărul românilor care locuiesc sau lucrează este tot mai mare. Iar cel mai recent exemplu este cel al Ancăi Radu, cea care a ocupat timp de şase ani funcţia de director de operaţiuni pentru brandul de modă Pepco în România. Ea a preluat funcţia de retail director South Europe pentru discounterul polonez care este liderul pieţei de profil din România, urmând a coordona operaţiunile de pe pieţe precum Slovenia, Croaţia, Cehia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria şi, în curând, Serbia.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE