Că Polonia este o economie de piaţă de mult trecută de adolescenţă o dovedeşte multitudinea de companii poloneze prezente pe piaţa românească şi pe cea din regiune şi mai ales poziţia pe care o are această ţară în relaţiile cu partenerii comerciali.
Polonia este cel mai mare exportator din Europa Centrală şi de Est, cu exporturi de 236 miliarde euro în 2019, potrivit datelor Eurostat. Următoarea clasată, Cehia, considerată cea mai matură economie din fostul bloc comunist, nu este nici măcar pe aproape, vânzând anul trecut produse de 178 mld. euro.
Spre comparaţie, exporturile României s-au situat la 69 mld. euro. Singura ţară cu care Polonia are un deficit comercial notabil este China, cel mai mare exportator al lumii. Altfel, exporturile poloneze sunt mai mari decât importurile în relaţiile cu, spre exemplu, Germania, Cehia, Marea Britanie, Franţa şi Olanda. În ceea ce priveşte relaţiile cu România, exporturile poloneze s-au situat în perioada ianuarie-iulie 2020 la 2,7 mld. euro, iar importurile la 1,2 mld. euro, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Aceasta înseamnă că Polonia exportă de două ori mai mult decât importă din România. Aceste tendinţe au făcut ca Polonia să obţină în luna iunie a acestui an surplusuri de cont curent şi comercial record, de 2,8 mld. euro, respectiv de 2,7 mld. euro.
Analiştii ING au calculat că în acea lună surplusul de cont curent cumulat în 12 luni a atins 2,3% din PIB, iar cel din comerţ 1,4% din PIB. Sunt niveluri care au depăşit aşteptările analiştilor din piaţă. Datele Băncii Naţionale a Poloniei indică faptul că economia se bazează pe fundamentele macro externe puternice, iar exportatorii se descurcă bine în perioade dificile, în timp ce cursul de schimb al zlotului, care poate fi considerat puternic, nu pare să afecteze companiile care vând în străinătate. Banca centrală a remarcat că exporturile de produse din tutun, de textile, mobilier, televizoare, de baterii pentru maşini electrice şi de motoare auto hibride au crescut cel mai rapid. Deoarece ţara este un importator net de petrol, Polonia beneficiază de preţurile scăzute ale petrolului şi se bucură de plăţi mai mici pentru importurile de energie. În august, surplusul de comerţ cumulat de la începutul anului a ajuns la 6,2 mld.euro. Multe companii poloneze nu se mulţumesc doar cu a exporta de acasă, ci se duc direct pe pieţele externe. Unele chiar şi produc acolo. Altele sunt prezente cu servicii.
Valul polonez
Datele ONRC arată că la sfârşitul anului 2018 în România erau înregistrate aproape 1.100 de companii poloneze, cu un capital direct investit de 443 mil. euro. Polonia, cu un sold al investiţiilor de 925 mil. euro în 2019, se situează pe locul 15 în rândul investitorilor străini, potrivit celor mai recente date ale BNR. Printre prezenţele de business poloneze în România se remarcă Idea Bank, o instituţie de credit căreia acţionarul Getin Holding i-a majorat recent capitalul cu circa 2 mil. euro. Tot în sectorul bancar are operaţiuni Alior Bank, subsidiară a unui grup polonez cu acelaşi nume care se află în top 10 al băncilor din Polonia. De Maspex România s-ar putea să nu fi auzit prea multă lume, dar produsele acesteia sunt cu siguranţă cunoscute: apa minerală Bucovina, sucurile Tymbark, conservele de peşte Nemo şi altele.
Este foarte probabil ca plicul de ceai sau de cafea solubilă uitat pe birou să fie produs de Maspex. Compania, intrată pe piaţa românească în 1996, este unul dintre cei mai mari jucători din sectorul alimentar şi al băuturilor de pe plan local şi din regiune. În România, Maspex are o fabrică la Vălenii de Munte şi este de ceva timp cel mai mare angajator polonez din România. De remarcat este că unele companii poloneze au ales să exporte ce produc în România. Infinite IT Solutions, furnizor de servicii de schimb electronic de date, de facturare electronică, de arhivare a documentelor şi pentru gestionarea fluxurilor de documente în general, are în România o sucursală deschisă în 2017, după o prezenţă de un deceniu pe piaţa locală.
Compania şi-a început expansiunea în străinătate în 2006, ajungând între timp până în Germania, Spania şi Emiratele Arabe Unite.
Lockheed Martin, grup american cu operaţiuni în domeniul aerospaţial, al apărării, al securităţii, al producţiei de armanent şi al tehnologiilor avansate, este menţionat de guverne ca un partener strategic. Pentru Polonia este mai mult decât atât, achiziţionând compania PZL Mielec, cel mai mare producător polonez de aeronave. Recent, Lockheed Martin a semnat cu ROMAERO un acord pentru înfiinţarea în România a unui Centru Regional de Echipare şi Întreţinere a elicopterelor Black Hawk. Elicopterele Black Hawk vor fi livrate pentru finalizare către ROMAERO din fabrica PZL Mielec din Polonia, care are cea mai mare capabilitate de producţie a Lockheed Martin din afara SUA. Dacă în urmă cu câţiva ani merele deveniseră simbolul expansiunii comerciale a Poloniei în regiune, acestea putând fi găsite şi astăzi pe rafturile supermarketurilor din România, în ultima vreme a putut fi observată o prezenţă din ce în ce mai puternică a retailerilor de modă. Unul dintre reprezentanţii acestui val este Answear, care vinde online. Un altul este Pepco, un uriaş. În total, aceste companii au în jur de 550 de magazine în România. Capitala modei româneşti este la...Varşovia.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE