Supliment ZF Polonia

Cine dă ora exactă în moda românească? Nucleul polonez din retail: Zece grupuri importante au ajuns la aproape 550 de magazine dintre care 50 deschise în ultimul an

11.11.2020, 00:07
Cine dă ora exactă în moda românească? Nucleul polonez din retail: Zece grupuri importante au ajuns la aproape 550 de magazine dintre care 50 deschise în ultimul an

Discounterul Pepco din Polonia a depăşit recent pragul de 300 de magazine în România, fiind de departe cel mai extins retailer de modă de pe plan local ♦ Compania pariază în continuare pe expansiune, la fel cum o fac şi alte branduri originare din aceeaşi ţară, precum CCC, LPP sau Smyk, care anunţă planuri mari ♦ Este interesant de remarcat că în timp ce nume importante din alte ţări precum SUA sau Marea Britanie nu au avut priză la publicul local, mărcile poloneze par că vorbesc pe limba consumatorului român.

Retailerii polonezi cântăresc tot mai greu în businessul din România în con­tex­tul în care sunt circa 550 de ma­ga­zine de modă, retail sportiv sau chiar cos­me­tice care adună împreună afaceri de 2,3 mld. lei în 2019 (ultimul an pen­tru care există date publice). Mai mult decât atât, expansiunea cont­inuă, doar în ulti­mul an fiind deschise circa 50 de uni­tăţi noi, câ­teva branduri - cele mai puter­nice - fiind de altfel şi motorul acestei dezvoltări.

Recent, la finalul lunii septembrie, re­tai­lerul cu profil de discount Pepco a anun­ţat că a ajuns la 300 de magazine în România. Între timp au mai fost deschise alte două unităţi dat fiind că această com­panie se dezvoltă accelerat.

„Obiectivul pe termen mediu şi lung al grupului Pepco este să devină numărul 1 în Eu­ropa, prin deschiderea magazi­nelor pe noi pieţe, dar şi prin consolida­rea poziţiei pe pieţele existente. Ambiţiile pe plan local nu se lasă mai pre­jos, întrucât investiţiile con­tinuă în ace­laşi ritm. Câteva dintre obiec­tivele asumate de Pepco România pen­tru viitor sunt deschi­de­rea magazinului cu numărul 500, dezvol­ta­rea şi îmbunătă­ţi­rea magazinelor exis­tente, dar şi diversi­fi­ca­rea gamei de pro­du­se“, spuneau oficialii com­paniei în urmă cu circa o lună.

Brandurile britanice şi americane de mo­dă nu au priză la publicul local, motiv pen­tru care îşi închid magazinele din Ro­mâ­nia chiar şi după doar un an. Este cazul unor branduri precum New Look, Deben­hams, Gap sau Forever 21.

Pe de altă parte, mărcile poloneze, sue­de­ze, germane sau spaniole par că vorbesc pe limba consumatorului român.

Polonia a dat României cei mai mare ju­cător de pe piaţa locală de modă - Pepco -, al doilea de pe segmentul de încălţăminte - CCC -, precum şi o serie de companii mari din pieţele de haine pentru copii, sport sau comerţ online de modă.

Recent, CCC România a deschis un nou magazin în Braşov, acesta fiind al trei­lea din oraş şi al 76-lea din întreaga reţea naţională.

„Prezenţa noastră în AFI Braşov ne consolidează poziţia şi strategia pe piaţa locală, deşi acum trecem prin momente dificile. Facem eforturi pentru a menţine afacerea stabilă şi pentru a ne dezvolta în continuare“, a declarat Joanna Jozwiak, general manager CCC România. În offline compania are magazinele CCC, pe când în mediul virtual există epantofi.ro şi din acest an şi CCC.eu.

Până recent, epantofi.ro era operat separat, însă în rapoartele actuale ale grupului, sunt cumulate rezultatele.

Atât ca număr de branduri, cât şi ca reţele de magazine şi ca vânzări polonezii au ajuns unul dintre cele mai importante nume din moda românească. Ei se bat doar cu nemţii în contextul în care alte ţări nu au la fel de multe mărci.

Este interesant de observat faptul că Polonia a dat lumii branduri internaţionale, care nu doar că s-au extins în regiunea Europei Centrale şi de Est, ci şi în Occident şi chiar în afara Bătrânului Continent. Grupurile LPP (ce deţine cinci branduri precum Reserved sau LPP, toate prezente şi în România) şi CCC sunt cele mai concludente exemple.

La polul opus, România nu are niciun nume cu adevărat internaţional, atât ca cifre cât şi ca prezenţă şi acoperire. Sunt, într-adevăr, încercări ale unor mărci locale precum Musette sau Farmec de a ieşi peste graniţă cu magazine, dar ele sunt abia la început.

Retailerii polonezi au început să se extindă pe piaţa din România acum circa un deceniu şi de atunci nu doar că nu s-au oprit, ci au continuat să accelereze ritmul cu noi nume care şi-au pus România pe hartă.

Retailerul polonez de articole pentru copii SMYK All for Kids vrea să ajungă la un număr de circa 60-70 de magazine pe piaţa locală în următorii 3-5 ani, în contextul în care compania a păstrat planul de dezvoltare pentru România pe parcursul crizei sanitare, a declarat recent Sorin Stancu, manager general, SMYK All for Kids România. Retailerul are momentan 21 de unităţi pe plan local.

Cele mai recente pariuri ale unor branduri poloneze noi pe plan local datează de doar doi ani. Retailerul de haine şi pantofi sport 50 Style a deschis primul magazin în România la final de 2018 şi are azi patru unităţi. Tot în acelaşi an a intrat pe piaţă şi retailerul de echipamente sportive Sizeer, parte a aceluiaşi grup.

Nu toate mărcile poloneze au însă rezultate pe plan local. Spre exemplu brandul Kazar, venit în sistem de franciză în România, a făcut exit acum câţiva ani.

Piaţa de modă din România este pentru cei mai mulţi retaileri internaţionali o destinaţie importantă pentru că, în pofida puterii reduse de cumpărare, românii sunt pasionaţi de modă şi sunt dispuşi să aloce o pondere mai mare din salariu către astfel de achiziţii. În total, românii cheltuie circa 5 mld. euro pe haine, pantofi şi echipamente sportive în fiecare an.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.