Supliment ZF Logistică 2021

Segmentul logistică a ajuns „vedeta“ pieţei imobiliare cu un sfert din tranzacţiile de investiţii şi pregătit să depăşească o nouă bornă: cea de 6 milioane mp

29.09.2021, 00:00
Segmentul logistică a ajuns „vedeta“ pieţei imobiliare cu un sfert din tranzacţiile de investiţii şi pregătit să depăşească o nouă bornă: cea de 6 milioane mp

Tranzacţii de investiţii de peste 145 mil. euro au fost realizate pe piaţa locală în primele nouă luni ale acestui an, reprezentând achiziţii de proiecte industriale, potrivit datelor centralizate de ZF.

Investiţiile în sectorul industrial au reprezentat 24% din volumul total înregistrat în primul semestru, iar la acestea s-au adăugat cele prin care CTP a cumpărat un portofoliu de depozite de la Zacaria, iar Element Industrial alături de Pavăl Holding au vândut proiectul ELI Park I către sud-africanii de la Fortress.

Conform datelor CBRE, aproximativ 730.000 mp de spaţii industriale sunt în construcţie şi vor fi livraţi până la sfârşitul anului viitor. Astfel, la final de 2022 stocul de spaţii industriale va depăşi borna de 6 mil. mp. Din suprafaţa de 730.000 mp aflată în construcţie, un sfert este preînchiriată, ceea ce arată deschiderea dezvoltatorilor de a investi şi speculativ după un an record.

„Bucureştiul rămâne cel mai important pol logistic. Mai mult de jumătate din ce se construieşte, mai exact 61%, sunt spaţii aflate în Bucureşti. Însă şi alte regiuni vin puternic din urmă: vest / nord vest reprezintă un sfert din viitoarele livrări. Sudul ţării, o surpriză plăcută, are 13% din suprafaţă în construcţie. Centrul şi  zona de est / nord est vor inaugura proiecte de dimensiuni mai mici,  respectiv 1% din proiectele în curs de dezvoltare“, a spus Tudor Iuga, senior consultant industrial în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CBRE.

În plus, România începe să devină un punct important în dezvoltarea regională a companiilor, însă într-un ritm care urmează şi dezvoltarea infrastructurii.

„Momentan, activitatea pe zona de huburi regionale este destul de redusă, însă o parte din ultimele discuţii avute au fost pentru astfel de centre regionale de distribuţie, astfel suntem încrezători că în perioada imediat următoare va fi şi România pe harta huburilor regionale. Bineînţeles, condiţionarea acestui fapt rămâne în continuare dezvoltarea infrastructurii rutiere şi nu numai. Terminalul cargo care se va construi la Oradea este, de exemplu, o surpriză plăcută şi un exemplu foarte bun de implicare a autorităţilor şi de atragere a  investiţiilor private“, a spus Tudor Iuga. Un pas în acest sens îl reprezintă faptul că Ikea are în cadrul parcului CTP de la km 24 centrul regional de unde va livra inclusiv în Turcia, iar tot CTP construieşte la Oradea cel de-al doilea terminal cargo dintr-un aeroport din România, după cel de la Otopeni.

„România are tot mai multe avantaje pentru dezvoltările industriale şi logistice, există interes din partea investitorilor de a dezvolta în multiple zone ale ţării şi există nevoie din partea companiilor, atât pentru depozitare şi distribuţie, cât şi pentru producţie“, a spus consultantul CBRE.

După ce 2020 a fost un an record pentru piaţa de spaţii industriale, 2021 a început şi continuă foarte bine. Din punctul de vedere al cererii, în prima jumătate a anului s-au tranzacţionat 350.000 mp de spaţii industriale.

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.