Supliment ZF Green Economy

Signify România: Iluminatul este cea mai rapidă investiţie în modernizarea energiei, dar noi încă funcţionăm cu legi din 2006. Iluminatul public din România este format în prezent din circa 2 milioane de becuri, doar 2% din sistemele instalate fiind conectate

16 apr 2021 Autor: Roxana Petrescu

Schimbarea becului este cel mai simplu pas spre modenizarea energetică, dar din păcate calitatea lu­minii este un alt capitol care distan­ţează România de eco­no­miile vestice. Contextul actual este însă cel mai bun moment pentru a face saltul calitativ de care piaţa are nevoie.

„Iluminatul este cea mai rapidă investiţie pentru reabilitare şi mo­der­nizare energetică. Suntem im­plicaţi în informarea pieţei şi administraţiei locale şi centrale pentru tot ce se poate face pe partea de iluminat. Trebuie să încercăm să facem un salt mai rapid către Vest, care deja trece de la partea de iluminat cu LED şi se duce către iluminatul smart“, spune Răzvan Copoiu, general manager al Signify România & District South Eastern Europe.

Copoiu, cu o experienţă de peste 20 de ani în domeniul energetic, a preluat în vara anului trecut poziţia de director general al Signify (fosta Philips Lighting) în România şi în alte nouă ţări din Europa de Sud-Est (Slovenia, Croaţia, Serbia, Bulgaria, Republica Moldova, Albania, Mun­tenegru, Bosnia-Herţegovina şi Macedonia de Nord). „Pe partea de iluminat, legislaţia privind calitatea luminii este încă la nivelul din 2006 în condiţiile în care LED-ul a apărut în 2008, deci nu există legislaţie com­pletă pentru calitatea luminii.“

Potrivit reprezentantului Signify România, circa 40% din consumul de energie al unui oraş este reprezentat de ilumi­natul public, media de vârstă a echi­pamentelor din sistemul local fiind de peste 20 de ani.

Trecerea de la sistemele tradiţionale la cele cu LED, de exemplu, ar aduce economii de 75 de milioane de euro la nivel national. Iluminatul public din România este format în prezent din circa 2 milioane de becuri, doar 2% din sistemele instalate fiind conectate, adică permit un schimb de date în timp real între ele astfel încât să ducă la gestionarea eficientă a procesului de iluminat public. La nivelul anului 2025, rata ar urma să ajungă la 35%, potrivit estimărilor companiei.

ÑVrem LEDificarea României, acel salt de la zona convenţională, la zona de iluminat inteligent, care ne va aduce foarte multe beneficii şi va face din România un partener mai aproape de viziunea Europei de Vest“, a mai precizat reprezentantul Signify România.

Tot datele Signify România arată că dacă trecerea de la sistemele clasice la cele cu LED aduc o economie de energie de circa 50%, trecerea de la LED la sisteme conectate poate ridica acea rată la 80%.

Copoiu spune că momentul pentru a face această tranziţie este foarte bun pentru România în contextul în care la nivel european a fost adoptat pachetul Green Deal, finanţările disponibile penrtru proiectele care se înscriu în logica adoptării energiei verzi şi eficienţei energetice fiind substanţiale.

"Este un moment foarte important“, a subliniat Copoiu.

Potrivit datelor centralizate de Signify România, fondurile pe care piaţa locală le poate accesa cu proiecte care vizează reducerea amprentei de carbon se ridică la circa 50 de miliarde de euro.

Pe partea de iluminat public, Signify a dezvoltat în România proiecte de smart city în câteva oraşe din ţară, precum Bucureşti şi Alba Iulia. Compania are proiecte şi în domeniul iluminatului arenelor sportive (precum stadioanele Steaua şi Rapid), clădirilor şi zonelor istorice.

În 2019, Signify a raportat vânzări anuale de 6,2 miliarde de euro la nivel global, grupul fiind prezent în peste 70 de ţări. în 2019, Signify România a avut o cifră de afaceri de 312 mil. lei (66 mil. euro) şi profit de 4,3 mi. lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.