Supliment ZF Dezvoltare în retailul modern

Voicu Sucală, expansion manager la PENNY: Avem un plan clar, toate magazinele vor fi remodelate în 2022 şi vom atinge 600 de unităţi şi şase centre logistice până în 2029. Există mult potenţial şi suficiente spaţii pentru dezvoltare

17 dec 2021 Autor: Cristina Roşca

♦ Retailerul de tip discount PENNY, parte a grupului german REWE, a depăşit în acest an „borna” de 300 de magazine în România după ce a inaugurat 25 de unităţi doar în 2021 ♦ În perioada următoare, compania accelerează ritmul expansiunii, ţinta fiind dublarea reţelei până în 2029 ♦ Această strategie este încurajată de evoluţia bună a businessului în ultimii ani, inclusiv în pandemie, când cifra de afaceri a crescut cu circa 20%, la 4,7 mld. lei în 2020 ♦ În ultimii patru ani, businessul aproape s-a dublat.

Lanţul de magazine cu preţuri mici PENNY vrea să dubleze ritmul expansiunii la 35-40 de unităţi noi anual, faţă de 20-25 în ultima perioadă, iar 2022 este primul an în care compania apasă pedala de acceleraţie.

„De la Oradea la Tulcea şi de la Botoşani până la Craiova, pentru cele 30-35 de magazine pe care ne propunem să le deschidem în 2022 vom avea nevoie de 500 de colegi noi în magazine. La aceştia se adaugă un număr mare în logistică, datorită numărului susţinut de deschideri şi de dezvoltări din ultimii ani“, spune Voicu Sucală, expansion manager la PENNY.

Doar în 2021 discounterul a inaugurat 25 de magazine noi, depăşind astfel pragul de 300 de unităţi pe plan local. Spre comparaţie, în 2020, primul an de pandemie, compania şi-a extins reţeaua cu 20 de magazine noi. Dezvol­tarea a însemnat şi deschideri de noi depozite – al patrulea centru logistic fiind inaugurat la Filiaşi, lângă Craiova, recent – şi angajări, echipa ajungând în total la circa 5.500 de oameni.

„Echipa creşte odată cu expan­siunea pentru a putea prelua şi gestiona această provocare. Şi deşi pare ceva îndepărtat, noi avem un plan clar structurat pentru a ajunge la 600 de magazine până în 2029. Există mult potenţial şi suficiente locaţii. Suntem conştienţi însă că, pentru ultima parte a acestui proces, lucrurile vor deveni ceva mai dificile.“

Voicu Sucală face referire la faptul că piaţa se va aglomera şi chiar şi compania va fi acoperit deja multe dintre spaţiile de top din România.

„Nu vom mai avea atunci acest pipeline foarte generos pentru expan­siune. Totuşi, suntem încrezători şi opti­mişti că experienţa noastră înde­lungată pe piaţă ne va ajuta şi vom îndeplini obiectivul stabilit. Avem un plan clar: toate magazinele vor fi remodelate în 2022 şi vom atinge 600 de unităţi şi şase centre logistice până în 2029.“

PENNY a intrat oficial în România în 2005, iar pentru expansiune compania a preferat încă de la început să dezvolte de la zero magazine în proprietate. Există însă şi unele unităţi care sunt închiriate. Toate depozitele însă sunt deţinute de PENNY.

„Abordarea noastră este prepon­derent spre proprietate. Concret, să luăm cazul celui mai nou deschis depozit logistic PENNY din România, la Filiaşi, judeţul Dolj.“

Întreaga proprietate, atât terenul, cât şi construcţia, este exclusiv pro­prietatea REWE România – compania care operează reţeaua PENNY - şi parte a unei investiţii de peste 26 de milioane de euro.

„Acest al patrulea depozit logistic este esenţial pentru a putea continua expansiunea reţelei PENNY care ajun­sese cu logistica la capacitate maximă. Suntem atenţi la investiţii şi ne dorim ca acestea să fie făcute inteligent, după analize atente. Pe lângă achiziţia de terenuri, noi închiriem de asemenea şi spaţii existente sau terenuri“, explică executivul.

Expansiunea nu ţine numai de alegerea unui spaţiu pe care să construieşti. La baza deciziei de expansiune într-o anumită zonă stau nenumărate alte decizii şi analize, adaugă Voicu Sucală.

„Alegerea locaţiei se cântăreşte pe baza unei analize de potenţial pre-existente. Această analiză ia în calcul cel puţin trei aspecte: populaţia din apro­piere şi densitatea acesteia, puterea de cumpărare a oamenilor din zona respectivă şi, nu în ultimul rând, concurenţa din prezent şi viitoare.“

În baza acestei analize de potenţial, are loc verificarea activă la faţa locului. În această etapă, executivii PENNY corelează analiza cu situaţia din teren şi cu spaţiile şi terenurile care pot fi achiziţionate.

„În procesul de scouting întâm­pinăm mereu tot felul de obstacole. Cel mai frecvent, ne confruntăm cu indisponibilitatea proprietarilor de a vinde sau închiria; cu rapoarte de proprietate neclare, con­testate sau în litigiu; cu imposibilitatea de a transforma proprietatea în spaţiu comercial din cauza constrângerilor de urbanism; cu lipsa acceptului din partea vecinilor sau cu proprietari care nu pot fi găsiţi şi contactaţi.“

Lista e mai lungă, dar executivul PENNY spune că lucrează alături de oameni pregătiţi, împreună cu care gândeşte diferite abordări şi soluţii la astfel de probleme. „Spre exemplu, procesul de găsire a terenului pe care se află depozitul din Filiaşi a venit cu provocările sale, însă atât terenul cât şi construcţia sunt acum proprietatea exclusivă a REWE România.“

În România, PENNY are o strategie de dezvoltare liniară şi uniformă în toate regiunile ţării, fapt ce îi oferă o prezenţă omogenă. Dacă pentru retailer strategia de expansiune de acum 14 ani viza oraşe mai mari de 20.000 de locuitori, acum compania se uită la orice localitate de peste 7.000 persoane şi, în unele cazuri, deschide magazine şi în cele cu 5.000 de oameni.

„În Transilvania, magazinele poate înregistrează uneori vânzări uşor mai mari, dar acolo terenurile şi construcţia unităţilor ne costă mai mult. Avem aici magazine în localităţi mici care sunt adevăraţi performeri, aduc maxim de rentabilitate din vânzarea pe care o generează. Pe lângă rentabilitate, suntem atenţi la investiţii şi ne dorim ca acestea să fie făcute inteligent, după analize atente“, conchide el.

Expansiunea, creşterea vânzărilor magazinelor existente (like for like) şi creşterea puterii de cumpărare au făcut ca şi cifra de afaceri a retailerului să se afle pe un trend ascendent.

În ultimii patru ani, businessul aproape s-a dublat.

În 2020, primul an de pandemie, cifra de afaceri a PENNY a crescut cu circa 20%, la 4,7 mld. lei, iar ritmul s-a menţinut şi în acest an, conform datelor transmise anterior de oficialii reţelei.

 

Parteneri: