Supliment ZF Branduri românești

Retailul propriu se conturează ca pariu al mai multor branduri româneşti din zona de producţie

26 feb 2021 Autor: Cristina Roşca

Farmec, cel mai mare producător român de cosmetice, a ajuns la o reţea naţională de circa 30 de magazine ♦ Mai mulţi producători din zona de carne şi mezeluri, precum Vascar, Raitar şi Killer, îşi vând produsele atât în reţelele partenere, cât şi în propriile unităţi ♦ Kandia Dulce, cel mai mare producător local de ciocolată, a anunţat anul trecut că ia în calcul construcţia unui lanţ de magazine proprii.

După ce au „cucerit“ lanţurile de hipermarketuri, supermarketuri şi parfumerii sau restaurantele şi cafenelele locale, companiile româneşti din producţie au făcut paşi către retailul propriu. De ce au făcut asta? Pentru a fi mai aproape de client.

„Încă de la deschiderea primului magazin de brand din România, ne-am propus să investim în propria reţea de unităţi comerciale, amplasate în puncte strategice, pentru a fi mai aproape de consumatorii noştri şi a le oferi o experienţă de shopping completă“, spunea Mircea Turdean, directorul general al producătorului de cosmetice Farmec, cu ocazia inaugurării celui de-al 30-lea magazin propriu din România. Aceste unităţi sunt deschise sub două branduri - Farmec şi Gerovital.

Exemplele de producători care devin şi retaileri sunt mai multe, de la Pegas (biciclete) la jucătorii din industria de carne şi mezeluri precum Vascar, Raitar, Carmangeria Moldovan şi Killer. „Am pierdut vânzarea din HoReCa, plus vânzările către cantinele grădiniţelor şi liceelor. În perioada verii vânzările au fost, de asemenea, timide, mai ales în luna august, când am simţit lipsa diasporei şi lipsa evenimentelor. (...) În 2020 am ales să dezvoltăm reţeaua proprie de magazine“, spunea recent Grigore Florea, antreprenorul din spatele producătorului de mezeluri Raitar din Suceava, un business de aproape 70 de milioane de lei.

A dezvolta retail propriu înseamnă, dincolo de contactul direct cu clientul şi deci posibilitatea de a urmări la sursă schimbările comportamentului de consum, şi un mai bun control al vânzărilor şi o mai mică dependenţă de terţi.

Kandia Dulce, cel mai mare producător local de ciocolată, a anunţat anul trecut că ia în calcul construcţia unei reţele de magazine proprii. Compania a investit în 2019 în transformarea unei unităţi de retail care se situează la poarta fabricii. „Am finalizat o investiţie în magazinul propriu care se află pe Soseaua Viilor, fiind magazin de fabrică. Nouă ne place să îl numim magazinul Dulce care alimentează nu doar cartierul, ci şi foarte mulţi oameni care îl cunosc şi veneau în mod tradiţional să cumpere produse de la fabrica de ciocolată. A devenit din ce în ce mai important şi ne gândim să investim şi în alte locaţii“, spunea recent Dragoş Militaru, general manager al Kandia Dulce, într-un interviu pentru ZF.

În contextul în care puterea de cumpărare s-a aflat timp de mai mulţi ani pe un trend ascendent, iar românii au devenit tot mai atenţi la ce produse îşi cumpără, piaţa s-a diversificat şi ea după modelul din Occident.

Specializarea comerţului - de la brutării la magazine de cafea şi de la măcelării la magazine de băuturi alcoolice - denotă o dezvoltare a economiei pe de-o parte şi un client tot mai educat pe de alta.