Supliment ZF Branduri românești

Puţine branduri şi-au găsit locul pe piaţa măştilor de protecţie, unde produsele care se vând sunt mai degrabă „no name“. Cum şi-au ales numele cei care au pariat totuşi pe această strategie?

26 feb 2021 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Telefonul şi masca alcătuiesc kit-ul „must have“ pe care toată lumea l-a adoptat în ultimul an. Dacă despre brandul telefonului cu toţii putem să vorbim, ce se întâmplă cu cel al măştii? Unii producători au ales să vândă acest „accesoriu“ indispensabil sub un nume distinct, însă cei mai mulţi nu.

Dr.Albert, de exemplu, este brandul pe care l-a ales grupul Taparo atunci când a decis să acceseze nişa măştilor de protecţie. Marca este înregistrată la OSIM încă de la momentul lansării, în prima parte a anului 2020, iar măştile sunt produse prin compania Techtex, parte a grupului Taparo, o afacere de familie, un aspect important de menţionat pentru a înţelege originea brandului.

„Echipa de creaţie a fost inspirată să folosească Albert, după prenumele fiului acţionarului majoritar, Mihai Albert Filip. Dar această variantă a fost aleasă şi datorită semnificaţiei cuvântului «Albert», care provine dintr-un vechi nume germanic, un derivat al termenului «Adalbrecht», compus din «adal» (nobil) şi «beraht» (strălucire, faimos, nobil)“, spune Ioan Filip, preşedintele grupului Taparo.

Cum el deţine şi titulatura de „doctor“, fiind specializat în textile, brandul Dr.Albert a fost uşor de ales. Fiecare produs are şi o anumită declinare: Safemask (masca chirurgicală), Protective mask (masca FFP2), Safemask Kids (masca de unică folosinţă pentru copii).

Techtex este prima companie autohtonă care a produs măşti şi echipamente de protecţie, dar şi singurul producător de material filtrant şi de material neţesut din polipropilenă de pe plan local. Compania poate realiza lunar 45 de milioane de măşti chirurgicale şi 10 milioane de măşti FFP2, iar până la finalul lunii martie oficialii companiei estimau recent că această capacitate se va extinde cu încă 15 milioane de bucăţi lunar, în cazul măştilor de protecţie FFP2.

Odată ce masca a devenit obligatorie, producţia acestor obiecte a devenit atractivă pentru fabricile locale de textile. Aşa se face că în 2020 Agenţia Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale (ANMDM) a primit 135 de cereri de înregistrare din partea produ­cătorilor români, aceasta fiind autoritatea care se ocupă de punerea pe piaţă a dispozitivelor medicale, categorie în care intră şi măştile. Dintre acestea, doar 58 de fabrici locale au întrunit cerinţele ANMDM şi au primit unda verde pentru o nouă linie de business - producţia de măşti „made in Romania“.

Printre ele se numără şi Trade Tex, un producător care şi-a listat produsele în câteva farmacii locale din judeţele Vâlcea, Argeş şi Gorj. „O parte dintre măşti le vindem fără niciun brand, o altă parte poartă numele C-Over, de la «coronavirus/covid over» (Gata cu coronavirusul! - trad.). În plus, dacă se elimină liniuţa, rezultă «cover», adică «protecţie»“, spune Nicolae Godici, CEO al Trade Tex.

Materia primă folosită de Trade Tex este adusă doar din ţări precum Italia, Olanda, Polonia şi Bulgaria. Totuşi, elasticul şi sârma folosite la măştile produse în Vâlcea sunt achiziţionate din România.

Oamenii, de cele mai multe ori, nu solicită un anumit brand atunci când cumpără măşti, aşa că farmaciile vând produse fără nicio marcă, majoritar importate din China, deşi, în multe cazuri, preţurile celor fabricate în România sunt cu mult mai avantajoase.

În clasamentul producătorilor români de măşti îşi face loc şi Valrom Industrie, unul dintre cei mai mari producători şi furnizori de ţevi şi fitinguri din material plastic. Compania are şi ea propriul brand de măşti, folosind acelaşi nume.