Supliment ZF Branduri românești

Andrei Cionca, fondator şi CEO al Impetum Group: Teama mea este că nu ne vom schimba suficient de adânc mentalitatea şi, la primul semn de revenire, vom uita să facem schimbările pe care simţim astăzi că trebuie să le facem

26 feb 2021 Autor: Alina-Elena Vasiliu

A existat un moment în 2020 când managerii companiilor cu impact în economie deciseseră să taie bugetele de marketing. Pe măsură ce situaţia privind pandemia s-a mai stabilizat, au recăpătat din încrederea pierdută, astfel că pe final de an lucrurile arătau mai bine. Sunt rezultatele celui mai recent studiu Confidex realizat de Impetum Group, o iniţiativă ca un jurnal de criză, care, de la un trimestru la altul, ia pulsul economiei şi al executivilor, pentru a vedea transformarea în timp.

„Există mult sprijin financiar în piaţă - şi cu ajutorul reeşalonărilor bancare, al programelor de sprijin de la instituţiile financiare, al mecanismelor de early warning - şi ar fi bine ca managerii să profite de această oportunitate să investească, să inoveze şi să determine ce valoare pot aduce în viitor ca să facă tranziţia spre economia nouă“, spune Andrei Cionca, CEO şi fondator al Impetum Group.

Proiectul Confidex a pornit ca o dorinţă de a scrie un jurnal de criză, din care, peste ani, să poată fi extrase lecţii şi greşeli făcute în această perioadă. Decizia a venit sub impactul constatării că la criza precedentă, din 2008, nu au fost nicicum marcate momente importante, de cotitură în economia românească, astfel că nu s-a putut învăţa din greşeli. Epitomul studiilor Confidex este indicele de încredere, care reflectă cel mai bine nivelul de optimism - sau de pesimism - al managerilor.

„De ce măsurăm încrederea în economie? Pentru că atunci când există încredere, economia se mişcă în direcţia bună. Percepţia managerilor asupra riscului influenţează deciziile şi lucrurile pot evolua într-o direcţie nu tocmai bună“, spune Andrei Cionca.

De pildă, în cea mai recentă ediţie a studiului Confidex, una dintre observaţii a fost că, deşi mulţi români s-au întors în ţară, criza nu a rezolvat problema forţei de muncă. „Asta ne spune că undeva noi, managerii, greşim. Greşim că nu investim suficient în dezvoltarea oamenilor, cea mai importantă resursă. Am văzut de asemenea că optimismul crescut ajută la creşterea economiei, dar pe de altă parte poate tăia din elanul managerilor de a face modificări fundamentale în businessuri - de strategie, de digitalizare, de investiţie, de schimbare. Oare ei vor fi bine în economia nouă? Oare este bine să ne raportăm tot timpul la ce a fost înainte de criză? Sau este mai bine să regândim totul pentru ce va să vină?“

Investiţiile sunt esenţa atunci când vine vorba de a merge mai departe, crede Andrei Cionca, adăugând că şi el însuşi a învăţat câteva lecţii din toată experienţa pandemiei şi a studiilor trimestriale. Cea mai importantă: strategiile de business trebuie să se schimbe.

„Teama mea este că nu ne vom schimba suficient de adânc mentalitatea şi, la primul semn de încredere şi revenire, vom uita să facem schimbările fundamentale pe care simţim astăzi că trebuie să le facem. Prin urmare, nu vom corecta deficienţele structurale din mediul românesc, iar următoarea criză ne va prinde tot parţial pregătiţi.“

Prin implicarea în studiile Confidex, companiile româneşti au demonstrat, printre altele, şi că simt nevoia de apartenenţă la o comunitate, nevoia de a împărtăşi impresii şi sfaturi, pentru a şti că nu sunt singure în faţa dificultăţilor, la fel ca în orice echipă. Iar dificultăţile nu au fost puţine în ultimul an.

Desigur însă că pandemia nu a dus doar la evidenţierea  „pierzătorilor“, ci şi a „câştigătorilor“ noii crize. În cea de-a doua tabără se află tot ce ţine de tehnologie, semn că în această direcţie ar trebui purtate investi­ţiile.

„În primul rând, e-commerce-ul a crescut mult în această perioadă şi, prin urmare, serviciile conexe precum curieratul. Serviciile IT şi piaţa de tech s-au dezvoltat foarte mult şi cu siguranţă creşterea va fi accelerată în continuare. În economia viitorului cred că orice business va avea o componentă de tehnologie, va fi parte din vieţile noastre.“

Serviciile medicale, companiile de construcţii, de home design şi mobilier se numără şi ele printre „fericite“, pentru că mulţi oameni au investit în casele lor ca să-şi creeze un spaţiu de lucru.

Respondenţii studiilor Confidex vin însă din aproape toate industriile - agricultură, industrie şi energie, construcţii, comerţ şi HoReCa, transport, distribuţie, depozitare şi servicii. Cea mai recentă cercetare Confidex, aferentă ultimului trimestru din 2020, acoperă un eşantion de aproximativ 950 de companii. La studiu au răspuns doar CEOs şi manageri C-level, iar dintre companiile vizate, 75% au peste 1 milion de euro cifră de afaceri şi 31% peste 5 milioane euro cifră de afaceri.

Indicele Confidex a ajuns de această dată la 45, ceea ce se traduce într-o creştere a încrederii managerilor români în economie, în ediţiile anterioare acest indice se situa la 41. Pe sectoare, nivelul cel mai scăzut de încredere este în HoReCa (41), în vreme ce serviciile înregistrează cel mai înalt grad (48).