Supliment retail 2020

Harta comerţului modern, „copia fidelă“ a economiei: Cum şi-au împărţit România reţelele străine din retailul alimentar

3 apr 2020 Autor: Cristina Roşca

♦ România adună circa 4.300 de magazine moderne, respectiv hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, proximitate modernă şi cash&carry

♦ Unele reţele sunt prezente cu un singur brand precum Kaufland, Lidl, Selgros sau Penny Market, pe când altele au mai multe declinări cum e cazul Carrefour - Market pentru supermarketuri, Supeco pentru un mix de discount şi cash&carry, Express pentru proximitate şi Carrefour simplu pentru hipermarketuri. Există şi reţele care au branduri diferite pe segment, cum este cazul Mega Image care foloseşte această marcă pentru supermarketuri şi Shop&Go pentru proximitate. În cazul Metro Cash&Carry a fost analizată atât situaţia magazinelor proprii, cât şi a francizei LaDoiPaşi

♦De altfel, LaDoiPaşi şi Profi sunt reţelele care se bat parte în parte pentru poziţia de „lider“ ca număr de magazine în fiecare judeţ. Singurele excepţii sunt Bucureştiul şi Ilfovul unde conduce detaşat Mega Image, acesta fiind modelul de dezvoltare al companiei încă de la început. Toate trei reţelele sunt active pe formatul magazinelor mici - supermarketuri şi proximitate modernă - aşa că au sute sau chiar peste 1.000 de unităţi fiecare. Pentru că cele mai multe magazine noi sunt deschise în chirie şi pentru că măsoară între câteva zeci şi câteva sute de metri pătraţi - doar excepţiile sar de 1.000 de metri pătraţi -, investiţia pentru un astfel de magazin este net inferioară unui hipermarket spre exemplu care ajunge să coste şi 20 mil. euro. Şi un magazin de discount costă mai mult ca un supermarket, investiţia fiind undeva la 1-2 mil. euro, dat fiind că de cele mai multe ori acestea sunt construite de la zero pe teren propriu 

♦ Istoria comerţului modern a început să se scrie în 1996 şi odată cu expansiunea rapidă - ritmul a ajuns la 350-400 de magazine noi pe an în ultimii ani - reţelele străine au ajuns la peste 4.000 de unităţi şi peste 60% din tot comerţul cu dominantă alimentară ca cifră de afaceri 

♦ Bucureştiul găzduieşte singur aproape 800 de magazine, pe poziţiile următoare aflându-se judeţele Timiş (217), Cluj (191), Ilfov (189), Braşov (178) şi Constanţa (165). Astfel, judeţele cele mai puternice din punct de vedere economic sunt şi cele care au acoperire bună din punct de vedere al numărului de magazine. Situaţia este uşor de explicat dat fiind că aici şi salariile sunt mai mare datorită investiţiilor, deci şi puterea de cumpărare e pe măsură. 

♦ La coada clasamentului se găsesc cele mai sărace judeţe, precum Tulcea cu doar 27 de magazine sau Mehedinţi cu 29 de unităţi. În total sunt 13 judeţe care au mai puţin de 50 de magazine moderne ♦ În aceste judeţe au mers de regulă discounterii Lidl şi Penny Market, reţeaua Profi care are o politică a preţurilor mici şi LaDoiPaşi, care vine să schimbe la faţă comerţul tradiţional. Încet dar sigur, şi Kaufland, liderul comerţului modern local, a acoperit toate judeţele cu cel puţin un hipermarket cu preţuri mici, iar Carrefour a mers cu cel puţin un format dat fiind că are suficiente pentru diferite zone geografice şi categorii de clienţi

♦ Reţelele care au cea mai mică răspândire geografică sunt lanţurile de tip cash&carry care se adresează revânzătorilor şi care acoperă de regulă oraşele mari, reşedinţă de judeţ. Lor li se adaugă lanţurile de hipermarketuri, magazine mari, de 7.500-10.000 mp în medie, destinate oraşelor de peste 100.000 de persoane. Tocmai pentru că aceste magazine au potenţial limitat de expansiune, retailerii au început să dezvolte formate mai mici cu care să acopere toată ţara. ♦ Dat fiind că cei mai mulţi retaileri pariază în continuare pe expansiune, harta comerţului modern local se schimbă de la zi la zi.

Parteneri:
Supliment retail 2020