Supliment logistica

Sorin Preda, CEO Global Vision: La nivel local, e nevoie valorificarea pro­priilor resurse, de încurajarea creşterii pro­dusului intern brut şi a exportului de servicii româneşti, dar şi de creşterea consumului intern de produse made in Romania. Observăm deja că foarte multe companii multinaţionale au adoptat politici de păs­tra­re şi găsire a unor variante de produse româneşti spre a fi incluse în lanţul de furnizare.

Sorin Preda, CEO Global Vision: Marile companii îşi vor aduce aproape de casă liniile de producţie si furnizorii

27 apr 2020 Autor: Bogdan Alecu

Global Vision păstrează toate proiectele de dezvoltare începute înainte de criză, atât pe cele în parteneriat cu Globalworth - Chitila şi Constanţa, cât şi pe cele din Oradea, Arad şi parcul de business din proximitatea Aeroportului Otopeni.

Piaţa logistică a înregistrat creş­teri puternice în ultimii cinci ani, iar dezvoltatorii şi consul­tan­ţii din domeniu deja se aştep­tau ca piaţa locală să de­pă­şească în curând pragul de 5 milioane de metri pătraţi, având în vedere faptul că în T1 deja s-a ajuns la aproape 4,5 mil. mp.

Citeşte suplimentul Logistică & Transporturi în format e-paper

Pe de altă parte, pandemia şi perioada de carantină instituită la nivel european au dus întreaga economie de la creştere la rece­siu­ne, ceea ce pune presiune pe activitatea de transport şi logistică.

„Cu toţii vom fi afectaţi, chiar şi indus­tri­ile care sunt câştigătoare pe termen scurt, în spe­ţă farma, retail. Tot ce s-a întâmplat în ulti­ma lună în economie a fost o reacţie la con­text care înseamnă obiceiuri de cum­pă­rare complet schimbare şi accent pe pru­denţă. Pe termen mediu şi lung, cred că logis­tica şi industrialul au o poziţie mai bună faţă de alte sectoare din real estate“, explică Sorin Preda, CEO al Global Vision, unul dintre cei mai activi dezvoltatori industriali de pe piaţa locală.

De partea cealaltă, pandemia a adus şi opor­tu­nităţi – cu mallurile închise iar circu­la­ţia persoanelor restricţionată, cei mai mulţi au apelat la comenzile online, iar comerţul on­line are nevoie de o logistică puternică în spate.

„E-commerce-ul este un driver puternic de creştere pe segmentul logistic şi ne aştep­tăm pe termen lung la o dezvoltare extinsă a acestui segment, cu last-mile projects, având la bază de exemplu promisiune de livrare în aceeaşi zi de către majoritatea operatorilor“, a spus Sorin Preda.

În ceea ce priveşte dezvoltarea compa­ni­ei, CEO-ul a subliniat faptul că Global Vision păstrează toate proiectele de dezvol­tare începute înainte de criză, atât pe cele în par­te­neriat cu Globalworth - Chitila şi Constanţa, cât şi pe cele din Oradea, Arad şi par­cul de business din proximitatea Aero­portului Otopeni.

Chiar la mijlocul lunii februarie, Global Vision anunţa faptul că au semnat cu doi in­ves­titori germani din industria de auto­mo­tive să îşi extindă şi să relocheze producţia în România şi au încheiat un acord cu IWIS şi HUF, ambele reprezentând investiţii de circa 10 mil. euro fiecare.

„Am constatat, în ultimele 2- 3 săptă­mâni, un interes sporit din partea unor inves­titori instituţionali pentru platforma noastră de dezvoltare şi investiţii, în special pentru segmentele de light-industrial şi production. Sunt grupuri financiare puternice din afara Europei – aici putem indica Emiratele Arabe Unite, Africa de Sud, Asia şi SUA. Aceste reacţii confirmă rezultatele analizei noastre şi concluziile despre potenţialul proiec­telor noastre“, a spus Sorin Preda.

 

Ce beneficii poate aduce criza

Adevărata miză a noii crize o reprezintă atragerea de investiţii noi în Europa, inves­tiţii care vizează relocarea unor unităţi de producţie din Asia.

„Avem un contact strâns cu multe family business-uri din industrii puternice pre­cum a Germaniei care confirmă inte­resul crescut al marilor producători pentru re­lo­carea de linii de asamblare şi manu­facturing din Asia către Europa Centrală şi de Est. Dacă se vor şi realiza aceste planuri depinde de mo­dul în care noi, ca antreprenori, vom re­u­şi să le onorăm cererile, în parteneriate pe ter­men lung, prin armonizarea intere­se­lor de ambele părţi. Şi de cum va reacţiona sta­tul faţă de aceste oportunităţi, de planu­ri­le şi pache­tele de stimulare a investiţiilor de capital străin în România“, a spus CEO-ul Global Vision.

„Totodată, investiţional vorbind, lecţia pe care am primit-o odată cu afectarea lan­ţului de aprovizionare, China fiind în ulti­mii ani fabrica lumii, este că acum fir­mele mari îşi vor aduce aproape de „casă“ liniile de pro­ducţie şi furnizorii de materiale/com­po­nen­te. Creşterea numărului de fabrici la nivel regional şi repoziţionarea unor centre de putere în zonă pot fi beneficii pe termen lung“, a spus Sorin Preda.

El consideră că acum s-au accelerat deja tendinţe care deja se prefigurau şi anu­me digitalizarea pe toate ni­velurile. Spre exemplu, acum, inclusiv ad­ministraţiile de stat sunt puse în contextul de a se adapta la tehnologie rapid.

El explică faptul că şansa României este, de fapt şansa Europei de a sta unită, unită ca naţiune, unită ca şi continent.

„Iniţiativa de a crea un fond de redre­sa­re economică pentru statele membre confir­mă misiunea acestei organizaţii de a proteja interesele macroeconomice, transfronta­liere şi de a rămâne un conglomerat com­petitiv pe plan mondial. Dezideratul este găsirea unei modalităţi de garantare unitară a cre­ditelor companiilor din statele mem­bre“, a spus CEO-ul Global Vision.

Miza o reprezintă un nou tip de naţio­na­lism, acel naţionalism care împinge popu­laţia să prefere serviciile şi produsele locale în detrimentul celor de import, tocmai pentru a susţine businessurile româneşti.

„La nivel local, e nevoie valorificarea pro­priilor resurse, de încurajarea creşterii pro­dusului intern brut şi a exportului de ser­vicii româneşti, dar şi de creşterea de con­sum intern de produse made in Romania. Observăm deja că foarte multe companii multi­naţionale au adoptat politici de păs­tra­re şi găsire a unor variante de produse ro­mâ­neşti spre a fi incluse în lanţul de furni­zare. Acest exemplu care vine din retail şi pharma poate fi preluat şi de companiile cu capital româ­nesc“, a subliniat Sorin Preda.

„România are o poziţie strategică pe har­ta europeană şi cred că este un beneficiu ma­jor. Cât despre apartenenţa la Uniunea Europeană, suntem be­neficiarii ajutorului dat din fonduri eu­ro­pene atât pentru susţi­ne­rea sistemului me­di­cal, cât şi pentru eco­no­mie. Este un fapt. Pentru atragerea de inves­tiţii, sigur că suntem aju­taţi de poziţia stra­tegică – ieşirea la Marea Neagră, graniţa NATO, cât şi de istoricul de 13 ani ca membru al UE.“

 

Un nou început

Dar când se ve va putea depăşi această criză? Când vor reveni lucrurile la normal? Acestea sunt întrebări tot mai des puse, mai ales că după mai bine de şase săptămâni de blocaj mulţi doresc să revină cât mai repede la situaţia de dinainte.

„Sunt vremuri atipice, cu multă incer­ti­tu­dine. E foarte greu de anticipat ceea ce se va întâmpla în următorii ani. Cred că nu ne vom mai întoarce la nivelul de consum de dinainte de criză şi obiceiurile de cum­părare. Şi modul efectiv de plasare a co­men­zilor s-au schimbat definitiv. E prematur să ne pronunţăm asupra unui termen complet de revenire. Mai degrabă să ne gândim când un model nou şi matur de comerţ va fi stabil şi functional. Sigur, rămâne să ne întrebăm ce se va întâmpla dacă vom fi în situaţia unui al doilea val de lockdown anul acesta, scenariu care ar fi…“, explică Sorin Preda.

Data de 15 mai este considerată data de „revenire“, revenire care însă înseamnă în rea­litate transferul responsabilităţii către populaţie. Pe de altă parte, nu toate businessurile vor reveni în acelaşi timp, iar industria HoReCa, organizarea de eveni­men­te şi cea de transport persoane vor fi în conti­nuare influenţate negativ.

 

„Prudenţa va fi cuvântul de ordine, gradul de incertitudine va influenţa deciziile companiilor. Ne vom relua activităţile treptat, dar într-un context diferit. Unul dominat de precauţie, cu siguranţă. Nu cred în revenirea economică abruptă, cea în formă de V, pentru ca sunt multe investiţii puse pe hold sau chiar anulate. Presiunea asupra mediului privat este mare – au fost întrerupte contracte, trimişi 1 milion de oameni acasă. În plus, statul are multe limitări în atragere de finanţare, iar deficitul bugetar era deja mare înainte de pandemie“, Consideră Sorin Preda.

 

Ce riscuri trebuie să evite România

Blocarea proiectelor de investiţii este un risc major pe care România trebuie să îl evite cu orice preţ, este de părere CEO-ul Global Vision.

„Mă refer la cele care menţin şi generează noi locuri de muncă, afaceri profitabile şi implicit taxe şi venituri la bugetul de stat.Totodată, vulnerabilitatea sectorului privat care devine din ce în ce mai vizibilă. Sunt mai bine de 1 milion de contracte de muncă suspendate, din mediul privat, iar programul IMM Invest înregistrează, după cum spune Ministerul, 400.000  de accesări pe oră. Rezultă de aici lipsa acuta de capitalizare a companiilor private din Romania“, explică Sorin Preda.

La toate acestea se adaugă riscurile sistemice create datoriile pe care le au companiile către furnizori  - de cel putin 3 ori mai mari decât creditele bancare.

„Am fost cu toţii martorii la reacţiile nu foarte bine calculate în perioada 2010, atunci când companiile nu colectau sumele facturate, dar erau în poziţia imposibilă de a achita taxe pe venituri neîncasate, atrăgând insolvenţe, popriri. A fost atunci o situaţie de pierdere la dublu: nu doar că statul nu a mai avut de unde să colecteze taxele pentru perioadele imputate, însă a pierdut şi ceea ce ar fi putut încasa dacă firmele şi-ar fi continuat activitatea. S-a ajuns în situaţie de blocaj total. Sper ca de această dată viziunea să fie una pe termen lung, încurajatoare pentru antreprenori şi companiile lor şi continuarea activităţii firmelor. Un dialog eficient între insituţiile financiare ale statului şi antreprenori poate fi salvarea economiei după această criză“, a conchis CEO-ul Global Vision.

 

Activitatea Global Vision

Global Vision lucrează în continuare la dezvoltarea primei unităţi logistice din Constanţa Business Park – un proiect mixed-use care se întinde pe un teren de 100 de hectare, lângă Portul Constanţa. Planul dezvoltatorului este de a livra şi acomoda primii clienţi de logistică până la finalul lunii septembrie.

„Credem în continuare în Constanţa ca hub de logistică şi producţie industrială şi vom continua promovarea regiunii atât pe plan intern, cât şi internaţional către toate companiile de logistică şi transport, comerţ electronic, dar şi producţie care poate lua în mod deosebit calea exportului către Asia şi Orientul Mijlociu, Constanţa fiind poarta de frontieră şi poarta de intrare-ieşire în UE, un avantaj şi mai vizibil în contextul evoluţiillor logistice şi de producţie postpandemie“, a spus Sorin Preda.

În cazul proiectului din Chitila, Global Vision este aproape de livrarea primei hale pentru divizia de e-commerce a unui mare retailer.

„Suntem în discuţii avansate cu firme din industrii precum farma şi agricultură pentru un spaţii de depozitare la Chitila Logistics Hub, proiect pe care îl dezvoltăm în parteneriat cu Globalworth. Succesul acestui proiect este generat de poziţia deosebită şi de caracteristicile tehnice şi comerciale ale acestei dezvoltări logistice. E un produs care se diferenţiază în mod clar de cele mai multe dintre proiectele din piaţă“, a spus Sorin Preda.