Special

Marile reţele comerciale, exportatorii, importatorii şi berarii se alătură protestului faţă de noile taxe aprobate de guvern

Mediafax Foto

Mediafax Foto

Autor: Cristina Roşca

13.11.2013, 20:46 343

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), care reprezintă vocea unor companii cu afaceri anuale de circa 10 mld. euro, lansează pentru prima dată un atac concentrat la adresa politicii fiscale a guvernului, afirmând că noile taxe anunţate anunţate vor lovi direct în consum, care deja este veriga slabă a economiei şi care nu reuşeşte să iasă din zodia creşterilor şi scăderilor de câteva procente.

Afirmaţiile sunt completate de mesaje similare şi la fel de dure venite de la Asociaţia Berarii României, de la ANEIR şi de la alte cinci asociaţii ale oamenilor de afaceri români şi străini.

„Lărgirea artificială şi nejustificată a bazei de taxare nu stimulează funcţionarea economiei, ci, dimpotrivă, încurajează evaziunea în detrimentul jucătorilor corecţi, care plătesc taxele şi respectă legea în România. Reluăm cu această ocazie o solicitare mai veche a AMRCR pentru Guvern, aceea de reducere generală a TVA, măsură care va stimula în mod real consumul şi va avea un impact pozitiv asupra bugetului“, a declarat Delia Nica, director executiv al AMRCR.

Reducerea TVA la pâine de la 24% la 9% a dus la o creştere a producţiei fiscalizate atât la făină cu 10%, cât şi la pâine cu 15%. În acest context, retailerii şi jucătorii din producţie au spus în mod repetat că o reducere a TVA-ului la alte alimente de bază precum carnea, legumele sau lactatele ar avea un efect similar pe de o parte şi ar putea duce şi la creşterea consumului pe de alta. Totuşi, reprezentanţii FMI la Bucureşti le-au tăiat elanul producătorilor şi retailerilor locali, afirmând că nu se poate vorbi încă de o reducere a TVA la alte alimente până când nu se va vedea impactul reducerii taxelor la pâine.

Aceasta este prima luare de poziţie a oficialilor AMRCR în ceea ce priveşte politica guvernamentală. Anterior, solicitările ZF privind politica guvernului şi măsurile adoptate de acesta primeau de fiecare dată acelaşi mesaj de la companiile multinaţionale cu afaceri de sute, chiar miliarde în România. „Nu comentăm politica. Noi vorbim despre businessul nostru.“

De această dată însă, deşi nu individual, ci prin vocea comună AMRCR, giganţii internaţionali au „avertizat Guvernul că noile măsuri fiscale anunţate se vor răsfrânge asupra consumatorilor, care vor suporta povara scumpirilor iar în final efectul va fi invers decât cel scontat, încasările la buget scăzând pe fondul diminuării consistente a puterii de cumpărare“.

 

Populaţia, în prima linie

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România este o asociaţie profesională din care fac parte cei mai mari jucători care operează pe piaţa de retail din România, respectiv Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa,  Mega Image, Penny Market, Lidl, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI şi Mobexpert.

Afirmaţiile lansate de oficialii AMRCR vin la scurtă vreme după ce Asociaţia Berarii României (care reprezintă intereselor unor companii – în principal multinaţionale – cu afaceri de 600 mil. euro) şi cele mai importante şase asociaţii ale oamenilor de afaceri români şi străini au criticat măsurile anunţate de guvern. Mesajele transmise individual de Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România, Consiliul Investitorilor Străini, Consiliul Investitorilor Români, Camera de Comerţ Americană în România, Fundaţia Romanian Business Leaders şi Asociaţia Naţională a Exportatorilor şi Importatorilor din România afirmau că majorările de taxe vor fi resimţite nu doar de companii, ci şi de consumatori.

La rândul său, Asociaţia Berarii României a anunţat că majorarea accizelor în lei prin ajustarea cu inflaţia medie va avea un efect negativ asupra consumului de bere, produsul urmând a deveni mai puţin accesibil românului de rând. Acesta este încă un semnal de alarmă tras de mediul de afaceri asupra măsurilor anunţate de guvern care vor lovi direct în consum.

„Sutem îngrijoraţi de această practică constantă a autorităţilor române de a nu oferi predictibilitate mediului de afaceri şi de a constitui pe hârtie creşteri ale veniturilor bugetare prin sporirea accizelor. Realităţile pieţei ultimilor ani ne-au demonstrat însă că presiunea fiscală nu face altceva decât să conducă la o diminuare a consumului, deci la o scădere a veniturilor colectate la buget“, a declarat Constantin Bratu, director general al Asociaţiei Berarii României. Mesajele tot mai numeroase vin cu doar câteva zile înainte ca guvernul să definitiveze proiectul de buget şi înainte ca acesta să ajungă în parlament.

Consumul, motorul economiei în anii de boom, a intrat pe o pantă descendentă în 2009, primul an în care criza a lovit economia locală. În ultimii cinci ani marcaţi de criză declinul consumului a depăşit 15%. Românii au devenit tot mai precauţi în achiziţii şi tot mai puţin dispuşi să cumpere mai mult decât strictul necesar. Executivii celor mai importante companii din economie au anunţat în repetate rânduri că neîncrederea în economie şi lipsa unor măsuri guvernamentale concrete care să stimuleze apetitul nu vor duce la creşteri ale consumului.

„Planul guvernului de a introduce noi taxe şi impozite şi de a schimba modul de calcul al accizelor va duce în mod cert la sărăcirea populaţiei, care va trebui să suporte din propriul buzunar creşteri însemnate de preţuri, de la combustibil la alimente şi utilităţi, generând scăderea accesului la un trai de mai bună calitate. În final, toate acestea vor afecta investiţiile, strategiile şi afacerile noastre per total“, avertizează reprezentanţii AMRCR.

 

Soluţie: reducerea evaziunii

Asociaţia, la fel ca şi asociaţiile oamenilor de afaceri, critică modul de acţiune al guvernului, care a schimbat regulile jocului fără a se consulta cu mediul de afaceri. „AMRCR susţine, de asemenea, că era de dorit ca, în loc să anunţe noi taxe,  Guvernul să se fi concentrat asupra măsurilor de constrângere a evazioniştilor de a respecta legea şi să fi creat, în acelaşi timp, mecanismele necesare pentru recunoaşterea bunelor practici, astfel încât contribuabilii de bună credinţă, plătitori de taxe, să nu mai fie văzuţi drept o sursă la îndemână de colectare a unor biruri suplimentare.“ De aceeaşi părere sunt şi reprezentanţii Asociaţiei Berarii României.

La rândul lor, oficialii Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România atacă afirmând că din 2010 exporturile cresc continuu, constituind principalul factor de relansare a economiei româneşti. „Drept recunoştinţă, guvernanţii, în frunte cu Premierul (încercând să-şi acopere amatorismul în construcţia bugetului pe 2013) au pus la zid exportatorii, acuzându-i că „le-au rambursat TVA-ul“ (practică generalizată în toate ţările lumii) şi că acest fapt ar fi generat recenta rectificare bugetară negativă. Au evaluat însă guvernanţii cum ar fi arătat bugetul statului dacă exporturile nu creşteau? Mai existau încasări la celelalte capitole bugetare? Sau cum ar fi evoluat şomajul, balanţa comercială şi cea de plăţi externe?“, afirmă Mihai Ionescu, secretarul general al ANEIR.

La începutul săptămânii, premierul Victor Ponta a declarat, în replică la criticile primite de la mediul de afaceri în privinţa noilor taxe pe care intenţionează să le introducă Guvernul, că România nu poate fi El Dorado pentru toată lumea.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO