Special

Exerciţiu de admiraţie 2017. Cu ce români ne ­mândrim anul acesta

31.12.2017, 16:38 1446

La 99 de ani de la Marea Unire, România nu are autostrăzi de la est la vest şi de la nord la sud, 3 milioane de români sunt plecaţi la muncă în Occident şi există o stare de nemulţumire generală la adresa clasei politice.

Totuşi, România devine pe zi ce trece mai dezvoltată din punct de vedere economic, clasa antreprenorială prinde curaj, şi există români – sportivi, antreprenori, manageri – de care putem fi mândri.

Ziarul Financiar propune un „Exerciţiu de admiraţie“: cine sunt românii din sport, din agricultură, din IT, din industria auto, de bunuri de larg consum, din transport sau retail cu care ne putem mândri în anul 2017. Românii care au făcut ceva excepţional – cum este cazul Simonei Halep, care a trecut pe locul 1 în lume la tenis feminin, al lui Silviu Popovici – care a devenit manager peste businessul Pepsi-Co din 65 de ţări, sau care au îndrăzneala de a începe un mic business în agricultură, cum este cazul Alinei Constantinescu, care vinde legume şi fructe bio sub brandul „Nasul Roşu“. 

 

Simona Halep, liderul mondial la tenis feminin

La 26 de ani, Simona Halep a ajuns cea mai bună jucătoare din lume în octombrie 2017, performanţă care nu a mai fost atinsă de nicio româncă înaintea ei. Născută la Constanţa, Simona Halep a început să joace tenis la patru ani, iar în 2008 a câştigat turneul junioarelor de la Roland Garros. La 22 de ani românca devenea a doua cea mai bună jucătoare a lumii, iar în anii următori bifa victorie după victorie la cele mai mari turnee de tenis de la Madrid, Roma, Paris, Indian Wells, Montreal. Simona a jucat de două ori finala de la Roland Garros, Paris, iar anul acesta, după victoria din semifinala turneului de la Beijing, China, a ajuns prima jucătoare a lumii, poziţie în care se află şi astăzi. Simona Halep a intrat în liga celor 25 de jucătoare din toate timpurile care s-au clasat pe prima poziţie din lume la tenis feminin.

 

Daniel Dines, CEO al UiPath

Este co-fondator şi CEO al UiPath, companie înfiinţată în Bucureşti în 2015 care dezvoltă roboţi    software care automatizează procesele de lucru din companii.

Compania a primit în acest an cea mai mare finanţare pentru un start-up de IT lansat din România: 30 de milioane de dolari de la Accel Partners - primul fond de investiţii din lume care a pariat pe Facebook în urmă cu 12 ani. După finanţarea de 30 milioane de dolari, UiPath şi-a extins prezenţa la nivel internaţional deschizând patru noi birouri în Australia, Hong Kong, Franţa (Paris) şi Germania (München).

Produsele şi soluţiile dezvoltate de UiPath se adresează companiilor mari şi foarte mari care externalizează anumite procese către firme specializate - BPO (business process outsourcing) şi IT outsourcing.

 
 

Bricolaj
 

Dragoş şi Adrian Pavăl, acţionari Dedeman

Fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl au dus anul trecut businessul Dedeman spre 1,2 mi­liarde de euro, iar anul acesta compa­nia ar putea trece pragul de 1,3 miliarde de euro, după ce a continuat sprintul, iar în prima jumătate a anului a urcat cu 17%.

În acest an Dedeman a demarat o cam­panie puternică de achiziţii, fraţii Pavăl ajungând să deţină 5,56% din Transelectrica, una dintre cele mai va­loroase companii de stat, să cumpere un teren de 2,7 ha pe şoseaua Progresul din Capitală contra sumei de 6,7 mil. euro, sau să ajungă la aproape 33% din ac­ţiunile producătorului de cărămidă Ce­macon.

 

Dezvoltări imobiliare
 

Geo Mărgescu, fondator Forte Partners

Geo Mărgescu alături de Johny Jabra şi Ionuţ Dumitrescu au pus bazele dezvoltatorului Forte Partners, compa­nia care a construit birourile Ştefan cel Mare şi care luna trecută a finalizat prima clădire din proiectul The Bridge şi prima din zona Orhideea, noul pol de birouri din Capitală. Cu aproape doi ani înainte să fie gata deja închiriase jumă­ta­te din cei 36.000 mp către BCR, iar cealaltă ju­mă­ta­te a închiriat-o anul aces­ta către IBM. Tot anul acesta Forte a de­ma­rat con­strucţia pro­iectu­lui Aviaţiei Park, în zo­na parcului He­răs­trău şi în proxi­mi­tatea po­du­lui Bă­nea­sa, prin­tre pri­mele proiecte de­ma­rate în acea zo­nă toc­mai pen­tru a atra­ge cor­pora­tiş­tii care lu­crează în birourile din zona Barbu Vă­că­rescu - Floreasca.

 

Logistică
 

Sînziana Pardhan, director de achiziţii al P3 România

În doar câteva luni Sînziana Pardhan a trecut de la director asociat în departa­men­tul de investiţii al companiei de con­sultanţă imobiliară Colliers la director de achiziţii al P3 România, unul dintre cei mai importanţi investitori şi dez­vol­tatori europeni de proprietăţi logistice, pentru ca din luna august să preia direct funcţia de country head P3 în România, în locul lui Blake Horsley, care a devenit director de dezvoltare al Grupului P3.  Sînziana Pardhan a lucrat timp de nouă ani pentru compania de real-estate Colliers. Înainte de Colliers ea a realizat proiecte de consultanţă pe lângă De­par­ta­mentul de Comerţ al SUA (Centrul de Informare al Afacerilor din Europa Cen­trală şi de Est), Consiliul Com­pe­ti­tiv al Republicii Dominicane şi Parte­neriatul Global pentru Cunoaştere (Kuala Lumpur, Malaiezia).

 

Auto
 

♦ Brent Valmar, director general Porsche România

Este cel mai longeviv director gene­ral aflat la conducerea unei companii din piaţa auto locală - Porsche Româ­nia. Practic, Brent Valmar, în întreaga sa carieră, a pus umărul la fundaţia pie­ţei auto locale moderne, a fost implicat direct în fondarea şi dema­rarea compa­niei Porsche România, care de două­zeci de ani este cel mai mare importator şi principalul jucător de pe segmentul de comerţ auto din România. În prezent aproape una din patru maşini vândute pe plan local pleacă direct din curtea Porsche România, indiferent dacă este vorba de un Volkswagen, Skoda, Seat sau Audi.
 

♦ Dana Cortina, direc­torul general al Volkswagen Group Retail Spania

Este unul dintre cei mai expe­ri­men­taţi executivi români din piaţa auto şi a participat inclusiv la înfiinţarea com­pa­niei Porsche România, în a doua jumă­tate a anilor 90.

Dana Cortina este în prezent direc­torul general al Volkswagen Group Retail Spania (VGRS), dealerul gru­pului VW pe piaţa iberică. Ea a condus până la finalul anului 2013 divizia de retail a Porsche Holding în România, Porsche Inter Auto. De la începutul lui 2014 Dana Cortina conduce cel mai im­por­tant dealer al Grupului VW în Spania. Acum, ea a semnat cu Grupul Volkswa­gen pentru un nou mandat la con­ducerea celui mai mare dealer de pe piaţa iberică.

 

Start­-up

 

♦ Ruxandra Stan, fondator Baldanza Design

Ruxandra Stan împreună cu soţul ei Dragoş au investit 10.000 de euro într-un showroom şi într-un atelier în care iau naştere sute de perechi de pantofi de mireasă în fiecare an, iar comenzile vin din  Spania, Italia sau Anglia. Ei au des­chis în urmă cu patru ani Baldanza Design, o companie care administrează brandul Ravissante şi care se ocupă cu pro­ducerea şi comer­cia­lizarea pantofilor de mireasă, care a avut anul trecut ve­ni­turi de 240.000 de lei. Preţurile pentru pantofii de mireasă încep de la 250 lei şi pot trece de 1.000 de lei, în funcţie de preferinţele clien­telor, şi vinde peste 300 de perechi de pantofi pe an.
 

♦ Alexandra Samsonescu, fondator Eco Alsam

Alexandra Samsonescu, o tânără antreprenoare, a deschis în Suceava Eco Alsam, un start-up care a ajuns la afaceri de 200.000 de lei din curăţarea pernelor, iar acum se află în discuţii pen­tru a ieşi pe pieţele externe. Ea curăţă perne şi pilote cu ajutorul unui utilaj modern, pe care l-a brevetat, şi produce perne şi pilote cu puf şi pene naturale. Compania a intrat în marketplace-ul eMAG şi este în discuţii pentru a se extin­de pe piaţa din străinatate cu utila­je­le şi cu curăţătoria de perne, în Bulgaria şi în Ungaria.
 

 

♦ Daniel Herdean şi Cătălin Iuga, fondatori Cognetik

Cei doi antreprenori români au fon­dat în 2013, alături de un american, fir­ma Cognetik, o agentie digitală de ana­liză a datelor si de consultantă, şi au ajuns să aibă clienţi din rândul com­pa­niilor de top la nivel mondial, precum McDonald’s, eBay, Sears, Mazda sau Pizza Hut, şi să genereze profituri de mi­lioa­ne de dolari pentru aceştia. Anul trecut, Cognetik a avut o cifră de afaceri de aproximativ 2,5 mil. dolari. Compa­nia are birouri în SUA, în Raleigh şi Los Angeles, dar şi în România, în Oradea, unde se află mare parte din echipa totală de 40 de persoane, şi plănuieşte să îşi ex­tindă mai puternic prezenţa în România şi în Europa.

 

Cultură
 

Chris Simion-Mercurian, regizoare şi scriitoare

Face teatru independent de aproape 20 de ani, iar întâlnirea în 1999 cu cele­brul scriitor francez Pascal Bruckner a fost definitorie în înfiinţarea Companiei de Teatru DAYA, cea mai longevivă com­panie de teatru independent din România. În 2008 a iniţiat proiectul Under­cloud, un festival de teatru independent care a apărut din dorinţa de a nu opri stagiunea în timpul verii şi de a exista un loc unde actorii să joace şi să-şi expună spectacolele.

Astăzi, regizoarea Chris Simion de­ru­lează o campanie de strângere de fon­duri pentru a pune bazele primului teatru privat „construit împreună“ pe terenul cumpărat în Grivita 53, nume purtat şi de instituţia pe care vrea să o ridice.

 

FARMA
 

♦ Florentina Ioniţă-Radu, managerul Spitalului Militar din Bucureşti

Conduce unul dintre cele mai mari spitale de stat din România, Spitalul Militar Central „Dr. Carol Davila“, şi gestionează un buget din venituri proprii de 140 de milioane de lei. Cei mai mulţi bani merg spre dotarea cu aparatură medicală, astfel că managera a anunţat că a încheiat o licitaţie pentru primul PET/CT, un aparat folosit la di­ag­nos­ticarea cancerului. În următorii trei ani, Florentina Radu vrea să con­stru­iască un nou bloc chirurgical de 50 mil. euro, în contextul în care mulţi dintre managerii spitalelor de stat se plâng de lipsa banilor pentru investiţii.

♦ Tudor Socea, fondator al spitalului Polaris Medical, Cluj

Fondator al spitalului de recupe­rare me­dicală Polaris Medical, este fiul lui Ioan Socea, cel care alături de Ştefan Gadola şi Peter Pal au pus bazele EnergoBit în 1990, companie din do­me­niul echipamentelor şi lucrărilor în energie. Familia Socea a decis să parieze pe serviciile me­di­cale private, iar în 2015 a deschis Polaris, un spital cu 180 de pa­turi, în urma unei investiţii de 10 mil. euro. Anul acesta la spitalul din Cluj s-au investit peste 450.000 de euro în echi­pa­mente pentru Centrul de Recu­pe­rare Robo­tizat din spital, unitate care a ra­portat anul trecut afaceri de 7,8 mil. lei, iar planurile pentru anul acesta vi­zea­ză o creştere de peste 30% a afacerilor.

 

FMCG
 

♦ Călin Drăgan, director regional Coca-Cola 

Executivul român Călin Drăgan este din pri­ma jumătate a anului, re­gion director ASEAN şi Orientul Mijlociu pentru Bot­tling Investment Group (BIG), cel mai mare îmbuteliator al gigan­tului american Coca-Cola, res­pon­sabil pentru un sfert din volumele vândute în întreaga lume. Îmbuteliato­rul este deţinut de gi­gantul american şi administrează ope­ra­ţiunile de pe 19 pieţe. În 2016, Cola-Company a vândut la nivel mondial 165 de miliarde de litri de băuturi şi avea afaceri de aproape 42 mld. dolari. Astfel, businessul peste care Călin Drăgan este director regional poate fi es­timat la 10 mld. dolari. Înainte să ple­ce în Ţara Soarelui Răsare, acum circa şa­se ani, el era considerat unul dintre cei mai puternici executivi din România, cariera sa fiind construită în cadrul Coca-Cola.
 

♦ Silviu Popovici, managerul român care conduce businessul PepsiCo din 65 de ţări

 Silviu Popovici este cel mai puternic român din cadrul gigantului PepsiCo. El a condus din funcţia de preşedinte businessul PepsiCo din Rusia, Ucraina şi ţările CIS, iar în luna septembrie a preluat funcţia de preşedinte al grupului din zona Euro­pa şi Africii Sub­sa­ha­riene (Europe Sub-Sa­haran Africa- ESSA). El coordo­nea­ză activităţile de pe 65 de pieţe unde gigantul american PepsiCo are afaceri de 10 mld. dolari. Această regiune contribuie cu circa 16% la businessul total al grupului, fiind a treia cea mai importantă divizie du­pă divizia de băuturi din America de Nord şi cea a snackurilor Frito-Lay tot din America de Nord. Silviu Popovici lucrează pentru PepsiCo de circa cinci ani, după ce gigantul american a preluat com­pania Wimm-Bill-Dann pe care exe­cutivul român o conducea la acea vreme.
 

♦ Marius Bîcu, antreprenorul care a dus brânzeturile româneşti pe pieţele europene

Marius Bîcu este unul dintre cei mai tin­eri antreprenori din industria lacta­te­lor, o piaţă dominată de multi­naţio­nale ca Danone, Lactalis, Fries­landCam­pina sau Olympys. Cu toate că activează pe nişa brânze­turilor, a reuşit să intre în marile lanţuri de ma­ga­zine precum Auchan, Carrefour, Kauf­land cu brandul De La Ferma şi Pachet de Aca­să. În plus, exportă jumătate din pro­duc­ţia fabricii din jude­ţul Alba în zece ţări din UE, în special în Germania, Spania, Italia şi Anglia.

 

Agrobusiness
 

♦ Alina Constantinescu, fondatorul fermei Nasul Roşu

Alina Constantinescu, medic vete­ri­nar de profesie, a renunţat la jobul ei din­tr-o mare corporaţie din industria chi­mică şi farmaceutică pentru a pro­du­ce şi vinde legume şi fructe ecologice marca „Nasul Roşu“, alături de soţul ei, Dan Constantinescu. Pro­prie­ta­rii fermei ecologice Nasul Roşu Nasul vând legume şi fructe eco­lo­gice  de circa 5.000 de euro pe lună, cultivate în fer­ma pro­prie din satul Palan­ca, judeţul Pra­ho­va, o microfer­mă si­tuată la 35 de kilo­me­tri de Bu­cureşti, care se întinde pe o suprafaţă de două hec­tare. Fami­lia Con­stan­ti­nes­cu li­vrea­ză cutii cu legume, comenzi efec­tuate online sau telefonic, clienţilor din Capi­tală, din judeţul Ilfov şi din Ploieşti.
 

♦ Nicolae Sofone, preşedintele cooperativei agricole Dobrogea Sud

Nicolae Sofone conduce cea mai mare cooperativă agricolă de cultură mare din România, cooperativa agricolă Dobrogea Sud, care a vândut anul trecut cereale şi oleaginoase de circa 18 mil. euro. În 2016 cooperativa agricolă Dobrogea Sud a tranzacţionat pes­te 100.000 de tone de grâu, orz, po­rumb, floa­rea-soarelui şi rapiţă, re­col­tate de pe o supra­fa­ţă de 20.000 de hec­tare din ju­de­ţul Constanţa - cât deţin împreună cei 42 de membri ai cooperativei.
 

♦ Florin Irimescu, acţionar al companiei Quality Natural

Florin Irimescu, un tânăr din Buco­vina, a pornit în 2015 să vândă păstrăv afu­mat, tartinabile (pateu - n. red.) sau păs­trăv conservat la borcan sub brandul Vale­putna, care anul acesta, al treilea an de la intrarea pe piaţă, va genera vânzări de jumătate de milion de euro. Producă­torul de preparate din peşte din Valea Putnei, judeţul Suceava, procesează circa 50 de tone de peşte pe an.

 

IT&C
 

♦ Andrei Pitiş, vicepreşedinte pentru inginerie al Fitbit

Andrei Pitiş este cofondator al Vector Watch, un start-up care a dez­vol­tat un ceas inteligent şi care a fost achi­ziţionat de compania americană Fitbit, unul dintre cei mai mari jucători globali de pe piaţa de echipamente care permit mo­nito­ri­za­rea ac­ti­vităţilor fi­zice. După achi­ziţie, Fitbit a decis să îl nu­mească pe An­drei Pitiş vice­pre­şe­dinte pentru in­gi­nerie la nivel glo­bal şi să des­chi­dă în Ro­mâ­nia un centru de cer­ce­ta­re & dez­vol­tare, care este con­dus de ase­me­nea de Pitiş. Biroul de cer­cetare dez­voltare din Bucu­reşti este cel mai ma­re de acest tip al com­paniei din Euro­pa.
 

♦ Florin Talpeş, CEO al Bitdefender

Florin Talpeş este cofondator şi CEO al Bitdefender, com­pania locală de teh­nologie cu cea mai puternică ex­pan­siune la nivel in­ter­na­ţional pe seg­mentul so­lu­ţi­ilor de securitate de IT. Compania, care are peste 500 de mi­lioane de utili­za­tori la ni­vel global, a luat decizia de a transfera din acest an din China în Ro­mâ­nia, la Satu Mare, pro­ducţia ce­lei de-a doua generaţii a Bit­defender BOX, un dispo­zi­tiv care odată in­tegrat în re­ţea­ua dintr-o gos­po­dărie ofe­ră protecţie îm­po­triva apli­ca­ţiilor pericu­loa­se ce vizează dispo­ziti­vele conectate la internet.

 

BĂNCI
 

Nicolaie Alexandru Chideşciuc, JP Morgan Londra

El a fost recrutat în 2011 de ameri­canii de la JP Morgan, în cadrul diviziei de la Londra. JP Mor­gan, una din­tre cele mai pu­ternice bănci ame­ricane, moni­torizează Ro­mânia în ra­poarte de ana­liză oca­zio­nale.

Chideşciuc are în vizor par­tea de cercetare econo­mică pentru pieţele emer­gente din regiunea EMEA. Înainte de a ajunge director executiv la JP Morgan în Londra, Chideşciuc a fost economist-şef la ING Bank, find vectorul de imagine al băncii pe zona analizei macroeconomice. El devenise unul dintre cei mai vizibili ana­lişti financiari de pe piaţa locală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO