Special

Campionii în business din Transilvania: şapte companii active în industria IT, recrutare, industria alimentară şi industria sanitară, declarate campioane în business la Cluj

Autor: Alexandra Cepăreanu

19.11.2018, 00:07 1346

„În urmă cu aproape 10 ani eram în biblioteca de la Harvard şi creionam schiţa acestui proiect prin care visam să aducem în lumina reflectoarelor modele de antreprenori autentici. Prin acest proiect voiam să dăm culoare ideii de antreprenoriat în România şi, nu ştiu dacă vă mai amintiţi, în urmă cu 10 ani lucrurile erau foarte diferite. Dacă acum toată lumea se asociază cu antreprenoriatul, atunci studiile pe care le făceam arătau că percepţia referitoare la antreprenoriat este mai degrabă inactivă în rândul românilor“, a spus în cadrul evenimen­tului Campioni în business din Transilvania or­ganizat la Cluj-Napoca Irina Anghel-Enescu, expert în antreprenoriat şi inovare la Oxford University şi advisor la Harvard Innovation Lab.

În fiecare an, fondul de investiţii Enterprise Investors, BCR, firma de audit şi consultanţă fiscală PwC România şi Asociaţia Triple Helix România premiază cele mai dinamice afaceri antreprenoriale în cadrul evenimentului Campioni în business din trei regiuni: Transilvania, Moldova şi Muntenia.

În cadrul celor trei evenimente Campioni în business, antreprenorii îşi spun poveştile de business, discută despre probleme cu care se confruntă în afacerile lor şi sunt premiaţi pentru performanţele înregistrate în anul precedent.

De asemenea, premiile Campioni în Business sunt acordate în funcţie de dinamica cifrei de afaceri, a profitului şi a numărului de angajaţi, dar şi a altor criterii ce ţin de reputaţia inovaţia şi eficienţa activităţilor companiilor în anul precedent.

Anul acesta, în cadrul evenimentului Campioni în business organizat la Cluj-Napoca juriul a premiat  şapte companii. Din cele şapte premii acordate trei au fost premii speciale - Premiul Rising Star, alte trei au purtat titlul de Campioni în Business, iar unul dintre premii a fost Premiul Campionilor.

Le mulţumesc atât celor care m-au susţinut în activităţile antreprenoriale, cât şi celor care m-au incomodat, care de-a lungul anilor m-au făcut să nu îmi crească o coajă de broască ţestoasă şi să nu mă mai pot dezvolta şi cred că este un lucru minunat să creşti şi să te dezvolţi, a spus Marceluş Suciu, CEO al grupului de firme Marty.

Grupul de firme Marty, cu domeniul de activitate în industria HoReCa – restaurante, a înregistat anul trecut o cifră de afaceri de peste 38 milioane de lei, în creştere cu 30% faţă de 2016, şi 261 de angajaţi.

În cadrul evenimentului Campioni în busi­ness din Transilvania organizat la Cluj-Napoca, fondatorul SaladBox Dan Isai a povestit despre cum a pornit businessul şi despre cum l-a dezvoltat, ajungând astfel la peste 70 de resta­urante deschise în România şi în străinătate.

Pentru un business de succes ai nevoie de o idee bună, ai nevoie de locaţie, ai nevoie de finanţare, de o echipă şi de implementare. Însă, consider că cel mai important ingredient este momentul în care porneşti afacerea, a spus Dan Isai, fondator al SaladBox. El a fost prezent în cadrul evenimentului Campioni în business organizat la Cluj-Napoca.

El este de părere că mediul de business din România are nevoie de lucrul în echipă şi de mai mulţi antreprenori care să se asocize pentru a crea businessuri mai mari. La mediul de business local aş schimba asocierea, pentru că am observat că foarte puţini oameni de business din România se asociază între ei pentru a crea împreună ceva mai mare. De asemenea, cred că la mediul de business din România lipseşte o comunitate, un loc care să te îndrume să fii antreprenor. Ar fi frumos să se întâlnească la o masă mai multe persoane şi să se ajute între ele pentru a crea ceva mai mare. Cred că empatia şi lucrul în echipă ar ajuta foarte mult mediul de business din România.

Lanţul de restaurante cu servire rapidă Salad Box a fost fondat în urmă cu cinci ani de patru antreprenori români - Dan Isai, Radu Lupaş, Daniel Lar şi Vlad Lupaş (care a decedat). Brandul de restaurante Salad Box s-a extins în ultimii ani în sistem de franciză atât pe plan local, cât şi în ţări precum Statele Unite ale Americii, Ungaria, Algeria şi Marea Britanie. Dan Isai spunea la mijlocul anului trecut că a semnat contracte pentru a intra pe pieţe precum Italia, Spania, Franţa, Olanda şi Irlanda, potrivit datelor ZF.

Restaurantele Salad Box înregistrează anual o cifră de afaceri de peste 25 de milioane de euro, în timp ce lanţul are aproximativ 1.000 de angajaţi pe toate pieţele, conform datelor ZF. Pe lângă brandul Salad Box, grupul mai deţine şi brandurile Pep & Pepper şi Aperto.

 
 

Dan Isai, fondator al SaladBox: Văd oameni de vârsta mea, la 32 de ani, care încă locuiesc cu părinţii şi nu investesc în nimic

♦ Pentru un business de succes ai nevoie de o idee bună, ai nevoie de locaţie, ai nevoie de finanţare, ai nevoie de o echipă, ai nevoie de implementare. Trebuie să ştii când este cel mai bun moment  în care să începi afacerea. Eu consider că cel mai important ingredient este momentul în care porneşti afacerea.

♦ Trebuie să ştii exact ce vrei să faci, deşi de multe ori s-ar putea să munceşti prea mult şi să renunţi prea devreme. Pe de altă parte cred că şi oamenii sunt importanţi, oameni de calitate şi de încredere.

♦ Îmi place ceea ce fac şi de aceea o fac. Fac asta pentru că îmi place şi pentru că pot să aduc plusvaloare şi îmi place şi mâncarea.

♦ Mă uit în jur şi văd oameni de vârsta mea, de 32 de ani, care încă locuiesc cu părinţii, care nu investesc în nimic, majoritatea banilor îi cheltuie pe consum şi entertainment. Ceea ce poate a devenit o normalitate în ziua de azi.

♦ În schimb, eu m-am căsătorit la 21 de ani, am trei copii şi foarte mulţi angajaţi, am fost foarte productiv şi cred că asta m-a ajutat în viaţă. Cred că dacă ajungeam la această vârstă, cu puţină faimă şi câţiva bani în cont, poate că lucrurile mergeau în alte părţi şi ajungeam în alte anturaje care automat afectau şi businessul.

♦ Nu cred că este pentru toată lumea această meserie, nu cred că toată lumea trebuie să se căsătorească de tânăr, însă pe mine m-a ajutat.

♦ Această meserie este legată de cifre, te uiţi la cifre şi vezi cum urcă, dar sunt şi multe provocări şi greutăţi.

♦ Cred că este important să ne uităm la ce a făcut fiecare şi din ce a făcut greşit să învăţăm.

♦ Cred că există spirit antreprenorial de când te naşti, văd asta la fetele mele, pot să presupun care dintre ele va fi un antreprenor bun într-o zi.

♦ Pentru a fi un bun antreprenor ai nevoie de foarte multă rigurozitate şi de foarte multă muncă.

♦ Cred că antreprenorii şi politicienii trebuie să lucreze împreună. Dar cred că antreprenorii trebuie să facă ceea ce ştiu - să creeze locuri de muncă şi să aducă plusvaloare în piaţă. Pe de altă parte cred că trebuie să fie dialog sincer şi real între politic şi mediul de business.

♦ La mediul de business local aş schimba asocierea, pentru că am observat că foarte puţini oameni de business din România se asociază între ei pentru a crea împreună ceva mai mare, decât să aibă tot din ceva mai mic. Înţeleg pe de o parte acest lucru, dar cred că este importat ca antreprenorii să se asocieze.

♦ Cred că la mediul de business din România lipseşte o comunitate, un loc care să te îndrume sau să te înveţe să fii antreprenor. Ar fi frumos să se întâlnească la o masă mai multe persoane şi să se ajute între ele pentru a crea ceva mai mare. Cred că empatia şi lucrul în echipă ar ajuta foarte mult mediul de business din România.

♦ Cred că oamenii de valoare nu vor veni niciodată pentru bani în România, sunt convins că vor veni pentru a se asocia cu alţi oameni de calitate, pentru a evolua împreună.

 

CE AU DECLARAT PARTENERII PROIECTULUI

 

Şerban Roman, vicepreşedinte, Entreprise Investors 

♦ Când am început acest proiect ideea noastră era să creăm o comunitate, să creăm o punte între realizările ţării şi să facilităm astfel cooperarea dintre antreprenorii de succes din ţară. Visul nostru se baza pe interacţiunea atât între antreprenori, cât şi între antreprenori şi proiectul nostru.

♦ În toţi aceşti ani, am observat că antreprenorul nu este un balaur cu două capete, este tot un om, dar are două lucruri care funcţionează. Primul este o idee, iar al doilea este ambiţia şi încăpăţânarea cu care pune ideea în practică şi apoi interesul. La români încăpăţânarea este ceva genetic, deci vă invit să vă căutaţi ideea care să vă facă campioni.

 

Mihai Pop, director taxe şi fiscalitate birou regional Cluj, PwC

♦ Campioni în business doreşte premierea curajului, a perseverenţei, dedicarea şi succesul în afaceri, a antreprenorilor români care zi de zi contribuie la dezvoltarea economiei şi a societăţii româneşti în ansamblul ei. Acest eveniment aduce în faţa dumneavoastră oameni de succes cu poveşti extraordinare, scrise cu efort şi sacrificii, dar şi cu pasiune pentru idei noi şi provocatoare.

♦ Misiunea PwC este de a crea încredere în societate şi de a rezolva probleme importante. Acum, în anul Centenar al Marii Uniri, cum am putea transpune aceste năzuinţe în practică mai bine decât prin premierea şi sprijinirea antreprenorilor români. Vă rog să îi felicităm pe antreprenori şi să împrumutăm elementele cheie din succesul lor şi să le transpunem în activitatea noastră de zi cu zi.

 

Viorel Ciurta, director zonal corporate, BCR

♦ Pentru mine este o mare plăcere să întâlnesc astăzi campioni ai ediţiilor precedente şi invitaţi noi, oameni cu iniţiativă din rândul cărora vom premia campionii anului 2018.

♦ Personal sunt implicat în acest proiect de mulţi ani, astfel am avut ocaiza să văd îndeaproape cum a crescut comunitatea campionilor în business în fiecare an. Am bucuria să văd mereu antreprenori noi din diverse domenii de activitate, cu experienţe profesionale şi personale foarte diferite.

♦ Este al optulean an în care proiectul Campioni în business premiază antreprenorii cre au curajul să investească şi să creadă în ceea ce vor să facă. Sunt oameni care în mod voluntar creează locuri de muncă şi contribuie la dezvoltarea României, deşi nu este uşor să faci aceste lucruri în condiţiile unui mediu cu provocări, destul de mari, sociale, politice, dar şi economice.

♦ Antreprenorii români se luptă în condiţii inegale cu marile companii multinaţionale pentru a demonstra că şi noi putem. De asemenea, ştim că mulţi dintre ei duc o luptă eroică pentru a păstra competitivitatea, pentru a pune în circulaţie mărfurile pe care le produc sau pentru a se promova. De asemenea, mai ştim şi că se luptă cu un decalaj economic între România şi ţările din vestul Europei. România, după părerea mea, ar trebui să aiă o creştere economică de 5% mulţi ani de acum înainte pentru a acoperi acest decalaj, de asemenea, din estimările noastre, necesarul de recapitalizare al companiilor locale, agregate în acest moment, este de peste 10 miliarde de euro.

♦ România trebuie să facă paşi importanţi pe scara plusvalorii economice. Cel mai bun lucru pentru a crea plusvaloare este de a susţine capitalul autohton. Capitalul autohton trebuie să producă şi să acumuleze valoare pentru a putea să stimuleze potenţialul intelectual şi antreprenorial al României, în care noi credem foarte mult. 

♦ Rolul nostru ca finanţatori este să sprijinim antreprenorii locali în ciuda diverselor provocări. De asemenea, dorim să fim un jucător activ în cadrul tuturor iniţiativelor care duc la creşterea competitivităţii şi a prosperităţii României.

♦ România are în acest moment, mai mult ca niciodată, nevoie de oameni cu iniţiativă şi încredere în ceea ce pot realiza.

♦ Pe de altă parte, consider că proiectul Campioni în business va continua să fie un catalizator al antreprenoriatului român, al criteriilor şi mai ales al iniţiativelor care contribuie la dezvoltarea comunităţilor locale şi regionale. 

 

Ce au declarat CAMPIONII ÎN BUSINESS din Transilvania în cadrul evenimentului de la Cluj

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO