Special

2021 va fi anul relansării, dar recuperarea economică va porni lent în primul trimestru: „T1/2021 nu va fi mai bun decât T4/2020, dar începând cu T2/2021 vom avea o creştere economică pe care o anticipăm relativ viguroasă“

Videoconferinţa ZF/BRD: Buget 2021: Cum pregătim viitorul? Cum rezolvăm ecuaţia de business a anului ce vine?

♦ La sfârşitul anului 2019, 35% din companii erau cu capitaluri negative, lucrurile nu pot să rămână aici. ♦ „A fost un an complex şi neaşteptat, a avut un impact semnificativ atât din punct de vedere social, cât şi economic.“ ♦ „Există un număr redus de companii bancabile raportat la numărul total de companii, din 600.000 de companii, undeva la 90.000 sunt bancabile.“  ♦ „Anul următor poate fi caracterizat de un management financiar care să exceleze, dar pentru a excela este, de asemenea, nevoie de un element comun de aliniere.“


Anul 2021 va însemna pentru eco­nomia din România o re­lan­sare, dar această revenire va putea fi observată odată cu cel de-al doilea trimestru al anului viitor, spune Eugen Rădulescu, director, Direcţia Stabilitate Financiară BNR, în cadrul videoconferinţei organizate de ZF în parte­ne­riat cu BRD Groupe Société Générale- Buget 2021: Cum pregătim viitorul?, unde au fost abordate teme privind modul în care ar trebui să îşi facă companiile bugete pentru 2021, un an care se anunţă aproape la fel de dificil ca 2020.

„În 2021, cu foarte mare probabilitate, vom porni lent,  T1/2021 nu va fi mai bun decât T4/2020, dar începând cu T2/2021 vom avea o creş­tere economică pe care o anticipăm relativ vi­guroasă. La sfârşitul anului 2019, 35% din com­­panii erau cu capitaluri negative, lucrurile nu pot să rămână aici, nevoia de capitalizare o so­co­tiserăm la sfârşitul anului trecut la circa 150 mld. lei. Este cu siguranţă o nevoie de adaptare a companiilor la situaţia care va fi în lume după criza curentă“, spune Eugen Rădulescu.

Primul trimestru din 2021 va arăta destul de asemănător cu ultimul din 2020, în care redresarea economiei a fost întreruptă de cel de-al doilea val al pandemiei care a venit nu doar cu un număr mai mare al cazurilor de îmbolnăviri, ci şi cu o serie de noi restricţii impuse de către autorităţi pentru limitarea răspândirii virusului.

„2021 din punct de vedere economic va arăta continuarea redresării din T3/2020, dar întreruptă în T4/2020 pentru că trecem printr-un val doi al pandemiei. Recuperarea se va simţi în 2021 şi vom atinge nivelul din 2019 abia în 2022, însă cu diferenţe mari. Cifrele agregate sunt înşelătoare, impactul pandemiei nu este conjuctural. Telemunca şi toată această digitalizare semnalează schimbări structurale în economie. Digitalizarea trebuie să fie în continuare în modelul de business“, spune Daniel Dăianu, preşedinte, Consiliul Fiscal.

François Bloch, CEO al BRD Groupe Société Générale, este de părere că pentru a putea trece cu bine peste anul 2021 e nevoie ca businessurile să se focuseze pe misiunea şi scopul lor, astfel încât să planifice cu mare atenţie cât de rezistenţi pot fi in diverse cazuri.

„A fost un an complex şi neaşteptat, a avut un impact semnificativ atât din punct de vedere social, cât şi economic. Este important să ne amintim misiunea şi scopul, dacă ne vom concentra pe acestea, ne vom putea pregăti pentru ceea ce va veni. Misiunea nostră este să ajutăm economia românească să crească şi să oferim finanţare în termeni de investiţii. Totodată, trebuie să asigurăm protecţia consumatorilor, să îi ajutăm cu sfaturi pe clienţii noştri, acestea sunt foarte importante şi pe ele ne concentrăm“, spune Fracois Bloch.

Totodată, România a intrat în această criză mai pregătită din punct de vedere al sistemului bancar în această criză, dar mediul de afaceri a fost, pe lângă slaba capitalizare, multe companii nu sunt nici bancabile.

„Avem un mediu de business fragil, totuşi comportamentul de plată nu s-a înrăutăţit semnificativ şi vom vedea o reducere a numărului de insolvenţe raportat la 2019, pentru că au intervenit aceste scheme de sprijin care au adus lichiditate pe piaţă. Există un număr redus de companii bancabile raportat la numărul total de companii, din 600.000 de companii, undeva la 90.000 sunt bancabile“, spune Eugen Anicescu, country manager, Coface România.

Pentru a putea trece cu bine anul 2021, companiile, mai ales mangementul financiar din cadrul acestora are nevoie de o aliniere cu toţi actorii implicaţi pentru a putea avea o viziune comună, este de părere Felix Daniliuc, director departament IMM, BRD Groupe Société Générale.

„E nevoie acum de o aliniere. Anul următor poate fi caracterizat de un management financiar care să exceleze, dar pentru a excela este, de asemenea, nevoie de un element comun de aliniere, la care toţi decidenţii, toţii actorii relevanţi, se implică, trebuie să fie aliniaţi şi să aibă o viziune comună. Din punctul meu de vedere bugetul trebuie comunicat şi toţi actorii importanţi, toţi contributorii la realizarea bugetului trebuie să înţeleagă toate elementele şi de ce ne regăsim în acest context, dar şi care sunt toate elementele pe care trebuie să le concentrăm în 2021.



​François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale



►2020 a fost cel mai dificil an pe care l-am experimentat. A fost un an pe care îl putem citi în cărţi la situaţiile de criză. A fost un an complex şi neaşteptat, a avut un impact semnificativ atât din punct de vedere social, cât şi economic.

►Este important să ne amintim misiunea şi scopul, dacă ne vom concentra pe acestea, ne vom putea pregăti pentru ceea ce va veni. Misiunea noastră este să ajutăm economia românească să crească şi să oferim finanţare în termeni de investiţii. Totodată, trebuie să asigurăm protecţia consumatorilor, să îi ajutăm cu sfaturi pe clienţii noştri, acestea sunt foarte importante şi pe ele ne concentrăm.

►Grija acestui an a fost despre cum gestionăm această criză, ne-am focusat pe trei priorităţi şi anume gestionarea situaţiei pentru a proteja echipa şi clienţii astfel încât să asigurăm o continuitate a businessului. Nu putem să ne imaginăm ce s-ar fi putut întâmpla dacă băncile nu ar fi putut să performeze şi cea mai grea perioadă a crizei. Cea de-a doua prioritate a fost să ne susţinem clienţii, mulţi dintre ei au avut foarte multe dificultăţi, am vrut să ajutăm la recuperarea economică. Cel de-al treilea lucru pe care ne-am focusat a fost să continuăm susţinerea dezvoltării businessurilor, mai ales pe partea de digitalizare. Cheia în această criză a fost tranziţia către digital banking, a fost o tranziţie mai rapidă decât ne-am fi aşteptat. Mulţi clienţi au realizat că pot face multe operaţii bancare de acasă, fără să se mai prezinte în sucursale.

►Luate toate aceste lucruri în calcul, cred că este baza formată în 2020 pentru a ne putea pregăti de ceea ce va veni în 2021. Când ne focusăm pe misiunea şi scopul nostru, când planificăm cu atenţie cât de rezistenţi putem noi să fim, vom putea trece cu bine şi 2021.



Daniel Dăianu, preşedinte, Consiliul Fiscal
 


►2021 din punct de vedere economic va arăta continuarea redresării în T3/2020, dar întreruptă în T4/2020 pentru că trece printr-un val doi al pandemiei. Recuperarea se va simţi în 2021 şi vom atinge nivelul din 2019 abia în 2022, însă cu diferenţe mari. Cifrele agregate sunt înşelătoare, impactul pandemiei nu este conjuctural. Telemunca şi toată această digitalizare semnalează schimbări structurale în economie. Digitalizarea trebuie să fie în continuare în modelul de business.

►Trebuie să ne drămuim resursele pe care le avem, să folosim atât cât avem, însă cu eficacitate cât mai mare, există dileme mari în 2021, ele pornesc de la faptul că deficitul nu va putea să scadă foarte mult pentru că sunt nevoi, nu ne putem permite o tăiere drastică de deficit bugetar care să împingă România în recesiune.

►Cred că T1/2021 va semăna cu ultimul trimestru din acest an care şi în România a consemnat o încetinire. Nu vreau să vorbesc de un declin încă, este drept că vom avea o redresare în 2021, eu aş merge între 2,5% şi 4,5% creştere economică în 2021.



Mihai Moraru, director General, AFIR



►Consider că fondurile europene, nu doar cele gestionate de AFIR, vor fi al patrulea pilon de dezvoltare economică, o sursă foarte importantă de dezvoltare.

►Principalul punct de plecare este o atenţie deosebită pentru această componentă de depozitare şi procesare care a găsit o sursă importantă din planul naţional de rezilienţă. Exportăm prea multă materie primă şi importăm produs procesat, lucrurilea acestea se văd în cifre seci pentru că în ceea ce priveşte exporturile, cantitatea este dublă faţă de cea importată, iar costurile importurilor sunt mai mari faţă de preţul pe care îl obţinem pe export.

►Noi avem lipsuri în ceea ce priveşte produse de bază pe care le importăm , cred că în următoarea perioadă va beneficia nu doar de o atenţie deosebită, ci şi de o finanţare semnificativă.

►Generaţia de beneficiari pe care am avut-o în ultima perioada a fost mult mai interesată şi mai atentă cu ceea ce îşi propun în planul de afaceri şi obiectivele pe care şi le propun.



Felix Daniliuc, director departament IMM, BRD Groupe Société Générale



►Trebuie să aducem în planul conştientizării că e nevoie să facem primii paşi concreţi către o capitalizare mai bună, o formă de comunicare concretă şi efectivă în cadrul companiilor, astfel ca fiecare actor implicat să conştientizeze care este direcţia.

►E nevoie acum de o aliniere. Anul următor poate fi caracterizat de un management financiar care să exceleze, dar pentru a excela este, de asemenea, nevoie de un element comun de aliniere, la care toţi decidenţii, toţii actorii relevanţi, se implică, trebuie să fie aliniaţi şi să aibă o viziune comună.

►Din punctul meu de vedere bugetul trebuie comunicat şi toţi actorii importanţi, toţi contributorii la realizarea bugetului trebuie să înţeleagă toate elementele şi de ce ne regăsim în acest context, dar şi care sunt toate elementele pe care trebuie să le concentrăm în 2021.

►Provocările cele mai mari le-am avut la execuţie, aici e nevoie de acea componentă de agilitate, cum reuşim să articulăm un plan de acţiune declinat din elementele bugetare care să îmi dea confortul că pot să facă faţă acestor situaţii neprevăzute care pot apărea.

►Ne-au surprins într-un mod plăcut antreprenorii. Performanţa economică a fost bună, per ansamblu cifra de afaceri a avut o scădere de doar 4,4%, vedem un nivel de încredere şi de viziune.

►Întrebarea pe care trebuie să şi-o pună companiile este legată de execuţie, mi se pare important ca pe lângă demersul de exerciţiu bugetar care este planul de acţiuni concrete şi ce prevede componenta de execuţie.



Eugen Rădulescu, director, Direcţia Stabilitate Financiară BNR


►În 2021, cu foarte mare probabilitate, vom porni lent, în T1/2021 nu va fi mai bun decât T4/2020, dar începând cu T2/2021 vom avea o creştere economică pe care o anticipăm relativ viguroasă.

►La sfârşitul anului 2019, 35% din companii erau cu capitaluri negative, lucrurile nu pot să rămână aici, nevoia de capitalizare o socotiserăm la sfârşitul anului trecut la circa 150 miliarde lei. Este cu siguranţă o nevoie de adaptare a companiilor la situaţia care va fi în lume după criza curentă.

►Avem 51 de sectoare pentru care dinamica a fost negativă, în timp ce pentru 34 de domenii, dinamica a fost pozitivă. Există două sectoare de activitate cu reduceri de 60%, adică activităţile de turism şi a turoperatorilor şi a transporturilor aeriene, în timp ce 13 sectoare au avut diminuări de 20%. în ceea ce priveşte creşterile, acestea au fost înregistrate în extracţia cărbunelui, lucrări de geniu civil, fabricaţia de tutun, serviciile medicale şi în domeniul IT, unde avem clar o îmbunătăţire semnificativă.

►Anul viitor politica moratoriilor trebuie să continue, doar că ea trebuie să fie ceva mai flexibilă, este important ca de moratorii să beneficieze cei care au nevoie de ele, să stabilim nişte criterii, iar aceste criterii să fie analizate şi urmărite de fiecare bancă în parte.



Eugen Anicescu, country manager, Coface România


►Dacă ne uităm înainte de 2020, vedem un mediu de afaceri slăbit care în ultimii 10 ani a început să slăbească, mediul de business are un capital de lucru negativ, iar capitalizarea este undeva la 28%, extre, de redusă, iar pe acest fond a venit pandemia care nu a ajutat mediul de business să se întărească.

►Avem un mediu de business scăzut, totuşi comportamentul de plată nu s-a înrăutăţit semnificativ şi vom vedea o reducere a numărului de insolvenţe raportat la 2019, pentru că au intervenit aceste scheme de sprijin care au adus lichiditate pi piaţă.

►Există un număr redus de companii bancabile raportat la numărul total de companii, din 600.000 de companii, undeva la 90.000 sunt bancabile.

►Cred că este extrem de important atunci când vorbim de mediul antreprenorial, trebuie să vedem mai multă agilitate, iar ca o companie să fie agilă într-un mediu advers este nevoie de un management puternic.



Ştefan Chiriţescu, director marketing, Cramele Cotnari


►Cred că este foarte important să înţelegem că înainte de orice fel de criză, ţine de cât de sănătos e brandul pe care îl ai în administrare, cu cât brandul a fost mai puternic înainte de criză, trecerea prin aceasta a fost mai digerabilă.

►Cu cât afacerea ta este mai mare cu atât capacitatea ta de a te replia este mai grea pentru că trebuie să schimbi multe procese. Nouă ne-a ieşit bine pentru că de la început ne-am recalibrat obiectivele şi am ştiut pe ce să ne punem banii.
Avem avantajul că folosim soiuri româneşti, iar anul acesta a fost o redescoperire a locurilor din România, dar şi a produselor româneşti.

►Am avut o rectificare importantă la începutul anului, când ne-am dat seama că nu va fi un an normal şi am recalibrat tot ceea ce înseamnă 2020, urmând trei tipuri de obiective, proiectele care trebuiau neapărat făcute, proiectele care ne-ar fi adus un plus de valoare şi acele proiecte nice to have.



George Echim, manager, Farmacia Ardealul

,
►Foarte mulţi trăiesc cu impresia că pentru farmacii a fost un an extraordinar, nu e aşa. Paracetamolul are cel mai bun an dintotdeauna, doar că paracetamolul costă câţiva lei, ca să susţii un business nu poţi să te bazezi doar pe vânzările de paracetamol.

►La izbucnirea crizei în ţară, ne-am dat seama că dacă vom reuşi să menţinem cifra de afaceri din 2019, va fi un mare succes şi suntem în linie cu acest lucru.

►Principala noastră îngrijorare este incertitudinea care depinde de foarte multe variabile, multe dintre spitale sunt COVID, pacienţii care au alte nevoi decât cele legate de COVID nu au unde să se adreseze.
 


Cristina Mihailă, director Economic, DAS


►Noi ne confruntăm cu lipsa forţei de muncă calificate, avem în continuare aceeaşi problemă pe care o vom avea şi în 2021, aceasta este provocarea noastră, pentru a putea să derulăm proiecte trebuie să avem forţă de muncă calificată.

►Cu siguranţă va fi creştere în 2021, dar asta depinde de politica clară a guvernului legată de partea de creditare a populaţiei care va duce la o creştere sau la o scădere a sectorului de clădiri rezidenţiale.

►Suntem dependenţi de măsurile sociale şi economice aplicate de guvern pentru că românii trebuie să cumpere locuinţe noi, iar companiile să investească în spaţii noi de producţie.

 


Grigore Horoi, preşedinte, Agricola Internaţional


►În 2020, noi am avut tupeul să intrăm într-un proiect de investiţii de peste 20 milioane euro pe una dintre capacităţile importante, abatorul de păsări, care îşi măreşte capacitatea cu 70%. Noua facilitate duce într-o zonă mult mai normală timpii de lucru, dă multă flexibilitate. Suntem condamnaţi să ne gândim la creşteri de volume şi de cifre de afaceri.

►Pandemia se resimte asupra performanţelor companiei, nu vom mai raporta creşterile pe care le aşteptam, au fost companii parte din grup care au avut afaceri mai mari ca în 2019, dar la nivelul grupului se înregistrează o scădere faţă de anul trecut.

►Anul 2020 l-am bugetat ca în anii anteriori cu creşteri modeste, dar sănătoase. La începutul crizei ne întrebau oficialităţule de ce sprijin am nevoie, nu aveam nevoie de sprijin, ci eram dispuşi să oferim noi sprijin, nu ştiam că această criză va fi atât de grea, acum nu mai sunt atât de generos.
 


Beniamin Lucescu, director general, Tarsincom


►Noi am investit masiv în achiziţionarea de autocare noi pentru turism, dar anul acesta turismul a fost spre zero, dar având mai multe domenii de activitate am reuşit să avem o dezvoltare bună. Ne-a ajutat foarte mult şi lichiditatea pe care o aveam înainte, am investit prudent, având grijă la cheltuieli, cu un colectiv performant am reuşit să ne menţinem la un nivel bun şi să atenuăm scăderile realizare în 2020.

►Compania noastră a dezvoltat un segment de curierat internaţional, de unde au venit veniturile principale, mai avem şi prestări de servicii în service auto şi piese auto, acestea ne-au susţinut, în timp ce a existat o comprimare de 60% în ceea ce priveşte transportul de persoane.

►Am investit în domeniul curieratului internaţional, am dezvoltat acest domeniu, care a crescut cu 200% faţă de perioada din 2019, am investit în logistică şi în parcul auto.

 


Andreea Cornea, marketing manager, Denis Shoes


►Am reuşit să ne adaptăm mediului online, am suferit mult pe partea de magazine, avem 40 de magazine fizice, iar mallurile au fost închise pe o perioadă lungă, am fost nevoiţi să venim cu proiecte adaptate online-ului.

►Noi am reuşit să ne pregătim şi am schimbat puţin segmentele de încălţăminte, producem mai mult încălţăminte casual şi sport, dar am micşorat cantităţile pentru produsele elegante pentru care noi suntem cunoscuţi. Suntem pregătiţi pentru ceea ce urmează, ne adaptăm schimbărilor.

►Pentru noi a fost o oportunitate să creştem magazinul online şi să vedem cum putem îmbunătăţi această nişă.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.