SIAB

Ford revine in Romania dupa o absenta de 70 de ani

05.10.2007, 20:13 12

Dupa mai bine de doi ani si jumatate de negocieri, Ford a achizitionat uzina din Craiova, principalul sau concurent in cursa pentru fabrica din Banie, General Motors - cel mai mare constructor american, neinregistrand o oferta finala.
Pretul oferit de Ford este de 57 de milioane de euro, insa va achizitiona numai uzina propriu-zisa, nu si toate activele companiei Automobile Craiova.
Componenta cea mai importanta a contractului semnat de catre reprezentantii Ford atat in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt, pe 12 septembrie, versiunea in limba engleza, si pe 14 septembrie, la Craiova cea in romana, o reprezinta valoarea investitiilor, a cheltuielilor cu dezvoltarea si, desigur, cea cu majorarea numarului de angajati din cadrul uzinei craiovene.
Potrivit reprezentantilor companiei, Ford se angajeaza la investitii de 675 de milioane de euro in urmatorii patru ani, la majorarea capacitatii de productie a uzinei de la 100.000 de automobile, cat este in prezent, la 300.000 in 2012 si in plus 300.000 de motoare, ceea ce corespunde unor venituri de 2,8 miliarde de euro, din care 2,5 miliarde realizate din export - 90% din automobilele ce vor fi produse la Craiova vor fi exportate in Europa, la fel si 70% din motoare.
O crestere importanta va avea si numarul angajatilor, care va ajunge de la 3.900 cati sunt in prezent, la 7.000 in 2011, si chiar la 9.000 in anii urmatori.
Unul dintre cei mai fericiti oameni din intreaga operatiune de venire a Ford la Craiova a fost Antonie Solomon, primarul Craiovei. "In acest moment sunt cel mai fericit primar din Romania. I-am asteptat 60 de ani pe americani sa vina. S-a dus si comunismul, s-au dus si bunicii care-i asteptau pe americani si iata ca au venit! Cola americana se va infrati cu zaibarul oltenesc!", declara cu entuziasm Solomon in cadrul conferintei de la Craiova. "Achizitia Automobile Craiova de catre Ford va avea o contributie importanta asupra dezvoltarii orasului si aducerii acestuia la standarde europene", a subliniat acesta imediat, pentru a reveni la gradul de seriozitate impus de eveniment.
In cadrul negocierilor cu statul roman, compania Ford a fost asistata de catre casa de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).
Potrivit presedintelui Ford, in Banie constructorul american nu va asambla un singur model, ci doua, ambele pe o platforma de segment mic. "La noua uzina Ford din Craiova se vor asambla doua modele: unul de clasa mica, precum si un model utilitar, de sub 3,5 tone. Modelul de clasa mica va fi prezentat la Paris in 2008", a declarat John Fleming, presedintele si directorul executiv al Ford of Europe. Pretul viitoarelor modele nu a fost dezvaluit, insa oficialii Ford au subliniat ca nu va fi un concurent pentru Logan. Asadar, poate Romania scapa de vesnicele modele low-cost.
Fleming nu a exclus asamblarea la noua uzina a unor viitoare modele Ford, precum SUV-ul Kuga sau a viitoarei generatii de Focus.
Dar sa revenim la cifre, sau mai exact la bani. La banii celor de la Ford pe care doresc sa-i investeasca in Romania.
Achizitia uzinei de la Craiova, cumulata cu investitiile totale, va depasi nivelul de 730 de milioane de euro, in conditiile in care presedintele de la Ford of Europe anunta cheltuieli de pana la 1 miliard de euro in Romania pana in 2012.
Nu trebuie neglijat nici faptul ca venirea Ford la Craiova este un important vot de incredere primit de catre economia Romaniei, iar acest lucru l-a declarat insusi ambasadorul SUA la Bucuresti, Nicholas Taubman.
"Constructia unei fabrici de la zero ar fi implicat un timp mai mare decat procesul de achizitie a uzinei si de modernizare a acesteia, in timp ce costurile unui greenfield (constructia de la zero - n. red.) ar fi fost similare cu pretul de achizitie cumulat cu cel al investitiilor", a subliniat Fleming. General Motors, principalul concurent al Ford pentru Craiova, nu a depus oferta finala din cauza cerintelor impuse de statul roman, potrivit declaratiilor premierului Calin Popescu-Tariceanu.
GM dorea simpla mentinere in viata a uzinei, unde cel mai probabil ar fi asamblat numai Chevrolet Spark, adica un Matiz usor restilizat, si nu dezvoltarea unui plan industrial care sa puna pe harta Europei uzina de la Craiova.
Pana in toamna viitoare, cand Ford va incepe asamblarea noului model in Banie, productia actualelor modele Daewoo va mai continua o buna bucata de vreme, cel putin pana in vara lui 2008. Iar in ceea ce priveste productia de componente pentru modelele Daewoo s-ar putea sa mai dureze chiar 10 ani, potrivit legislatiei in vigoare. Asta daca nu va interveni un producator de piese de schimb care sa salveze Ford de fabricarea de componente pentru competitie (a se intelege Daewoo, compania falimentara preluata de General Motors).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO