Sfaturi pentru afaceri mici

Antreprenorii nu trebuie să îşi pună toate ouăle într-un singur coş. Diversificarea este cheia pentru anduranţă

Antreprenorii nu trebuie să îşi pună toate ouăle...
11.07.2014, 11:51 1359

Investiţia în angajaţi bine pregătiţi şi crearea unui mediu concurenţial în companie trebuie să fie o prioritate pentru antreprenori pentru a nu fi afectaţi de eventuale plecări ale personalului. De asemenea, structura echilibrată a portofoliului de clienţi este necesară pentru ca afacerea să fie rezistentă la schimbările din piaţă.

Radu Georgescu, unul dintre cei mai puternici antreprenori din IT-ul românesc, povesteşte despre un produs inovator al companiei sale care a eşuat pe seama unei greşeli pe care nu a mai repetat-o, cea de "a pune toate ouăle într-un singur coş".

„În 1994 am început patru produse software, antivirusul care a ajuns la Microsoft şi încă trei care au eşuat. Primul a fost o clonă de Norton Commander, care a suferit pentru că apărea într-o zonă pentru care piaţa îşi pierduse interesul. Al doilea, RACS, era un arhivator cu o tehnologie senzaţională, dar conceput de un singur programator, de excepţie, care a plecat în SUA, iar produsul a murit. Al treilea a fost un sistem de management al documentelor, venit pe o piaţă bună, dar care a eşuat pentru că a fost conceput de programatori; de aceea nu s-a mulat pe cerinţele pieţei, "făceam chestii extraordinare de care nu avea nimeni nevoie", spune antreprenorul.

Tot despre diversificare vorbeşte şi Florin Talpeş, creatorul antivirusului Bitdefender, cel mai exportat produs românesc după numărul de unităţi vândute, referindu-se la portofoliul de clienţi.

„O greşeală pe care o fac mai ales antreprenorii din servicii este acea de a îi satisface pe toţi cei care le bat la uşă. Portofoliul de clienţi trebuie să fie echilibrat şi nu e bine să ai un singur client. Dar să crezi că trebuie să-ţi devină client oricine vrea un serviciu de la tine nu este tocmai bine. De multe ori funcţionează principiul după care aduci cu adevărat beneficii pentru 20% dintre clienţii tăi şi, reciproc, 20% dintre clienţi aduc 80% din valoare businessului tău”, spune Florin Talpeş.

Diversificarea este bună şi în relaţia cu banca. Atunci când se prezintă un plan de afaceri unei instituţii bancare în vederea obţinerii de finanţare, diversificarea bazei de clienţi este un avantaj semnificativ pentru susţinerea acestui plan. Mihaela Mnerau, director coordonator în cadrul Diviziei întreprinderi mici şi persoane fizice autorizate din Bancpost, este de părere că distribuţia riscului în baza de clienţi a firmei duce la un control mult mai bun al fluxului de numerar, reducerea stocurilor (produse diferite pot fi create utilizând baze de materii prime suprapuse) generând implicit o situaţie financiară pozitivă.

O afacere de succes se constuieste in fiecare zi cu implicare, efort si grija pentru orice detaliu. De peste 20 de ani, specialistii IMM si PFA din Atelierele de Afaceri Bancpost sunt aproape de clienti, in toata tara. Deoarece si micii antreprenori au vise mari, Bancpost ii sustine prin Linia de credit cu rambursare flexibila si comision de acordare zero. 

Detalii pe Atelierele de Afaceri şi pe Blogul Bancpost

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO