Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF Şi BCR. Ioana Gheorghiade, director executiv risc corporate BCR: Nu trebuie să aştepţi o criză pentru a te pregăti pentru o criză

17.11.2020, 00:05 Autor: Mircea Nica

♦ Karel Hoet, CEO BFTG Packaging: Schimbările din HoReCa provocate, de exemplu, de coronavirus, se pot simţi în maximum 24 de ore în departamentul de nostru de comenzi ♦ Violeta Cristescu, CFO BFG Packaging: Aveam două variante, ori ne reduceam activitatea ori profitam de piaţă

Managementul riscurilor a devenit mult mai important în această perioadă de criză, acesta fiind o parte integrată a fiecărui drum antreprenorial, a spus Ioana Gheorghiade, director executiv risc corporate în cadrul BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR.

„Managementeul riscurilor nu era foarte popular înainte de această criză, dar acum a devenit mult mai important să înţelegem riscul şi cum să îl gestionăm. Cred că este crucial ca antreprenorii să se gândească la riscuri, să le înţeleagă şi să le mitigheze. În primul rând ai cadrul de reglementare unde sunt schimbări şi ai putea avea un risc de a pierde, o parte din business sau un cost mai mare. Apoi este riscul pieţei, care analizează cât de bine poţi să vinzi produsul, cui poţi vinde sau către cine poţi vinde“, a explicat Ioana Gheorghiade.

Karel Hoet, CEO al BFG Packaging, companie specializată în producerea ambalajelor, susţine că firma a pornit prin a fi ghidată mai mult de oportunităţi decât de riscuri.

„Câţiva acţionari din Olanda au preluat conducerea companiei cu scopul de a o construi şi în Europa şi a fost o companie de succes la vremea aceea. Ultimii cinci ani am extins-o în Europa şi acum producem ambalaje specifice pentru mâncare“, a spus Karel Hoet.

El a mai explicat că în ultimii doi ani, Uniunea Europeană a creat un nou set de reglementări, care vor intra în vigoare în perioada următoare, prin care se urmăreşte scăderea folosirii anumitor tipuri de ambalaje, în principal de unică folosinţă, acestea fiind în principal produsele de bază ale companiei.

„Acesta a fost unul din riscurile pe care nu le-am analizat. Acum doi ani am avut o provocare destul de mare. Am anticipat puţin acest lucru, iar banca ne-a fost alături. Ne-am gândit la planuri alternative, iar ce se va întâmpla este că acest ambalaj de unică folosinţă va fi înlocuit cu alternative bazate pe produse biodegradabile“, a mai adăugat Karel Hoet.

Astfel, CEO-ul BFG Packaging plănuieşte construirea unei alte fabrici în România pentru produse de fibre alternative, care va fi primul produs de acest fel din Europa.

„Cu aceste planuri de investiţii există o nevoie pentru finanţare adiţională. Am început cu aceste nevoi şi am reuşit să facem un pachet de finanţare pentru nevoile proiectului cu banca. Aveam două variante, fie să adoptăm o strategie defensivă, să lăsăm lucruile să se întâmple şi să reducem activitatea companiei sau să abordăm o altă strategie“, a explicat Violeta Cristescu, CFO BFG Pakckaging.

Planurile companiei BFG Packaging sunt un exemplu de cum poţi transforma un risc într-o oportunitate, susţine Ioana Gheorghiade.

„Exemplul clar al unui business care transformă un risc într-o oportunitate este BFG Packaging. Cu toate acestea, în general, cred că schimbările din piaţă vor genera oportunităţi, dar pentru a profita de aceste oportunităţi ai nevoie de resurse financiare. Din nou, un bilanţ bun, o structură a capitalului propriu, o finanţare bună, te pune într-o poziţie bună, chiar dacă în 2-3 luni nu vei avea venituri, poţi supravieţui, iar apoi poţi creşte veniturile printr-o captare a cotei de piaţă şi prin observarea trendului şi comportamentul clienţilor“, a explicat Ioana Gheorghiade. Deşi activitatea BFG Packaging se află sub semnul întrebării privind noua directivă a Uniunii Europene care va intra în vigoare în luna iulie a anului viitor şi va interzice folosirea ambalajelor de unică folosinţă, BFG Packaging va profita de produsele pe care încă le produce.

„Înainte de pandemie eram la o capacitate de producţie de 80-85%, iar acum suntem la 100%. În acest moment producem 500 milioane de unităţi pe zi, însemnând 25-26 de camioane. Din acestea 70% se duc la export, iar 30% rămân în România“, a spus Karel Hoet. Mircea Nica

 

Alte declaraţii din cadrul emisiunii Şcoala de Business

 

Ioana Gheorghiade, director executiv risc corporate BCR:

Cred că decizia privind integrarea operaţiunilor sau descentralizarea lor trebuie luată în contextul specific al fiecărui business.

► Un lucru important este riscul operaţional, în momentul în care ceva nu merge bine şi pierzi o structură importantă din business. În multe cazuri am văzut o simplificare şi o adaptare pe soluţii digitale, care s-a dovedit a fi foarte bună pentru multe business-uri.

► Cred că este importantă ajustarea structurii balanţei şi costurilor, mai ales în perioada starii de urgenţă. Din punct de vedere al principiului, este o intenţie clară a antreprenorului să îşi păstreze business-ul.

► Dacă ai un business care ar putea supravieţui acestei perioade, banca este dispusă să ajute prin finanţare.

► Din perspectiva chiriei sau costurilor cu forţa de muncă, este o altă discuţie. Fiecare business este diferit, iar a fi conştient în legătură cu opţiunile pe care le ai este destul de important.

► O lecţie foarte importantă este că nu trebuie să aştepţi o criză pentru a te pregăti pentru o criză. Mulţi au dovedit că este important să ai un plan de continuitate. Corporaţiile, instituţiile financiare, toate au aceste planuri, dar nu sunt integrate în cultura lor.

 

Karel Hoet, CEO BFG Packaging:

► În momentul acesta, toată Europa vrea produsul pe care îl facem azi. Consumul acestui tip de produs, în special pentru produsele takeaway, este mult mai mare. Acum am putea vinde de două ori capacitatea de producţie a fabricii.

► Sunt 4-5 fabrici principale în Europa care fac acest fel de produs şi toate sunt la capacitate maximă. Sunt trei evenimente care pot răsturna compoziţia pieţei, coronavirus, Brexit şi directiva de anul viitor privind interzicerea acestui tip de produs.

► Chiar dacă activăm în mai multe ţări, pandemia de COVID-19 nu ne influenţează aşa mult. Din start am luat măsurile evidente privind dezinfectarea, măştile şi am avut noroc până acum 3 săptămâni pentru că am păstrat infecţia la distanţă. Cu toate acestea, acum trei săptămâni am avut o persoană infectată, iar până acum avem 15 persoane care au stat acasă în ultimele 2 săptămâni.

► Schimbările din HoReCa provocate, de exemplu de coronavirus, se pot simţi în maximum 24 de ore în departamentul de comenzi. Aveam în martie, 5 săptămâni cu aproximativ 20% din capacitate de producţie. Din momentul în care s-au permis livrările s-au dublat imediat. Din cauza tipului de produs suntem foarte legaţi de HoReCa.

► În industrie şi în general sentimentul este că HoReCa nu va mai fi niciodată cum a fost înainte. Chiar şi după vaccinare s-ar putea să nu mai ajungă cum era înainte. În cazul nostru, livrările vor fi la un nivel mai mare după coronavirus decât înainte de coronavirus.

 

Violeta Cristescu, CFO BFG Packaging:

► Cumva am fost pregătiţi pentru o creştere anul acesta. Din punct de vedere al structurii financiare, ne-am uitat spre viitor. Profităm de avantajul ultimelor momente de produse din polistiren şi aşteptăm noua aventură.

► Din privinţa finanţării, am găsit o oportunitate în programul IMM Invest pentru a susţine perioada de tranziţie de la produsul actual la cel nou şi am decis să ne construim un stoc pentru nevoile pieţei, până vom fi operaţionali cu noua fabrică.

► Nu aş spune că IMM Invest a fost mai deficil decât orice altă finanţare pentru că acesta a fost dedicat pentru vremurile acestea. Din punctul acesta de vedere nu a fost diferit, dar trebuie să îl cuplezi cu planuri solide. Am avut un plan solid în spate şi era orientat spre acoperirea fabricii pentru planurile mari pe care le avem.

► În ultimii doi ani, UE a creat un nou set de reglementări, care vor intra în vigoare în perioada aceasta, pentru a scădea folosirea anumitor ambalaje, în principal de unică folosinţă, care este în principal ce facem noi. Înainte de pandemie eram la o capacitate de producţie de 80-85%, iar acum suntem la 100%. În acest moment producem 500 milioane de unităţi pe zi, însemnând 25-26 de camioane. Din acestea 70% se duc la export, iar 30% rămân în România.

Karel Hoet, CEO BFG Packaging:

Înainte de pandemie eram la o capacitate de producţie de 80-85%, iar acum suntem la 100%. În acest moment producem 500 milioane de unităţi pe zi, însemnând 25-26 de camioane. Din acestea 70% se duc la export, iar 30% rămân în România.

 

Ioana Gheroghiade, director executiv risc corporate BCR:

Un bilanţ bun, o structură a capitalului propriu, o finanţare bună, te pun într-o poziţie bună, chiar dacă 2-3 luni nu vei avea venituri, poţi supravieţui, iar apoi poţi creşte veniturile printr-o captare a cotei de piaţă şi prin observarea trendului şi comportamentul clienţilor.

 

Violeta Cristescu, CFO BFG Packaging:

Din privinţa finanţării, am găsit o oportunitate în programul IMM Invest pentru a susţine perioada de tranziţie de la produsul actual la cel nou şi am decis să ne construim un stoc pentru nevoile pieţei, până vom fi operaţionali cu noua fabrică.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business