Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF Şi BCR. Bogdan Speteanu, BCR: Nu finanţăm lucrurile pe care nu le înţelegem, chiar dacă tentaţia în business există. Întotdeauna ne uităm la cine pune în practică ideea şi aici vorbim atât de expertiza tehnică, cât şi de implicarea personală

20.10.2020, 00:05 Autor: Mircea Nica

♦ Cristian Pîrvulescu, Enevo, o companie de 2,5 milioane de euro: Perioada de pandemie nu este simplă, dar te obligă să iei măsuri pe care altfel nu le-ai fi luat.

Produsele de finanţare rămân în continuare cele tradiţionale, fie că este vorba de capital de lucru pentru lichiditate, fie că este vorba de investiţii, a spus Bogdan Speteanu, director executiv produse corporate al BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR.

„Pe de altă parte, în special în contextul pandemiei, un rol aparte îl are discuţia despre structura proprie a finanţării - dacă atât produsul, cât şi structura de finanţare răspund nevoilor clientului. Aici este o discuţie care în ultimele şapte luni s-a amplificat pentru că uneori finanţarea nepotrivită, deşi iniţial pentru antreprenori poate părea un succes, poate să aducă mai multe probleme dacă nu este structurată cum trebuie pe termen mediu şi lung“, a explicat Speteanu.

Din punctul de vedere al unui antreprenor, Cristian Pîrvulescu, CEO al Enevo Group, companie specializată în zona de smart grid, care include sisteme de automatică, de transport şi distribuţie a energiei electrice, automatică industrială şi IT industrial, susţine că de multe ori nu este numai responsabilitatea băncii să înţeleagă nevoia antreprenorului, ci depinde şi de claritatea cu care se exprimă antreprenorul.

„Noi am trecut prin toate stadiile finanţării. În momentul în care discuţi despre lucruri complicate, în momentul în care discutăm despre exporturi, de diferite tranzacţii internaţionale care intervin, rolul antreprenorului este esenţial pentru că banca nu va înţelege niciodată toată povestea mai bine decât o ştie antreprenorul, iar acesta dacă nu reuşeşte să înţeleagă ce vrea banca de la el şi să explice aşa cum trebuie ajungem la acel simplist - banca nu înţelege nevoile mele“, a spus Cristian Pîrvulescu în cadrul emisiunii Şcoala de Business.

Referindu-se la opţiunile de finanţare în contextul pandemiei, Bogdan Speteanu a explicat că produsele tradiţionale sunt căutate, dar cu acea componentă de ajutor de stat şi granturi.

„În contextul pandemiei, acele produse tradiţionale sunt căutate, dar cu acea componentă de ajutor de stat, de granturi. Sunt atât programe cu fonduri europene, cât şi programe naţionale. Sunt programe la care noi şi ceilalţi jucători din sistemul bancar suntem parteneri, iar acestea sunt produse foarte căutate în ultima perioadă“, susţine directorul executiv pe produsele corporate al BCR.

Speteanu a mai adăugat că de obicei banca nu se implică sau finanţează lucrurile pe care nu le înţelege, chiar dacă tentaţia în business există.

„Întotdeauna ne uităm la cine pune în practică ideea şi aici vorbim atât de expertiza tehnică, cât şi de implicarea personală. Problema fundamentală vine din educaţia primară. În şcoală, nici acum nu se dă suficientă împortanţă pe partea educaţiei financiare. Acum, cu pandemia, BCR investeşte în această direcţie. Avem de când a început pandemia peste 1.000 de companii la care am prezentat conceptele noastre privind un business sănătos, iar pe platforma Şcoala de Bani avem 8.000 de antreprenori înscrişi“, a mai spus el.

Un exemplu al unei finanţări în care BCR s-a implicat este primul contract în valoare de 10 mil. euro acordat Enevo Group, la care Cristian Pîrvulescu menţionează o particularitate aparte - aceea că este un contract de export, unul dintre puţinele contracte de export realizate de România, pe domeniul în care activează Enevo, în ultimii 20 de ani.

„Am început firma de la zero acum şapte ani. Am intrat în zona integrării de centrale regenerabile în reţea, un subiect fierbinte la nivel european şi global şi am crescut nivelul proiectelor şi nivelul de finanţare de la primele contracte de câteva zeci de mii de euro în primele luni de la înfiinţare, către contractele de sute de mii de euro, apoi către contractele de milioane de euro şi acum, împreună cu BCR, am reuşit chiar finanţarea primului contract de 10 mil. euro, cu o particularitate aparte, acesta fiind un contract de export şi unul dintre puţinele contracte de export realizate de România pe domeniul nostru în ultimii 20 de ani“, a explicat CEO-ul Enevo Group. Mircea Nica

Pîrvulescu a mai spus că în ultimii şase ani, compania a lucrat în nouă ţări, iar operaţiunea principală are loc în România şi Orientul Mijlociiu, cu o companie pe care a înfiinţat-o în urmă cu doi ani în Arabia Saudită şi pe care a reuşit să o califice pentru clienţi foarte mari precum Aramco, Saudi Electricity Company şi Sabic.

„Am început activitatea de export din prima zi, din momentul în care am deschis firma. La momentul respectiv ne uitam la Australia pentru că acolo erau primele contracte de proiectare şi inginerie, dar uşor uşor am diversificat pieţele, iar în prezent 80% din cifra de afaceri şi activitatea noastră vine din zona Orientului Mijlociu“, a mai spus Pîrvulescu.

CEO-ul Enevo Group a mai adăugat că pentru anul 2020, compania se uită la o cifră de afaceri de 5 mil. euro cu un portofoliu pentru anul acesta şi anul viitor de 20 mil. euro.

Compania Enevo a terminat anul 2019 cu o cifră de afaceri de 2,5 mil. euro, un profit de peste 100.000 de euro, având un număr mediu de 32 de anagajaţi, conform informaţiilor publicate pe termene.ro.

 

Alte declaraţii de la Şcoala de Business

Bogdan Speteanu, director executiv produse corporate al BCR

► Toate finanţările au anumite valenţe pentru că nu există doar produse simple.

► Pe lângă produsele tradiţionale sunt şi derivatele lor precum IMM Invest, care este unul din programele guvernamentale, care are o componentă de capital de lucru şi investiţii.

► Sunt convins că în viitor vor fi şi alte programe, inclusiv guvernamentale, care necesită o componentă de cofinanţare sau prefinanţare.

► Din punctul de vedere al unor produse mai puţin uzitate, la care se aşteptă o cerere mai mare, sunt cele de reverse factoring, factoring şi trade finance. Acestea sunt instrumente de lichiditate. Nu spunem că nu există sau că nu sunt clienţi care cer, dar cu siguranţă potenţialul şi nevoia este mult mai mare în piaţă decât ce se face acum.

► În general nevoia de lichiditate se rezolvă printr-un capital de lucru sau overdraft, dar ştim cu toţii, cel puţin până în prezent, cea mai uzitată formă de finanţare era creditul furnizor. Din pacate, în această perioadă de pandemie, acei furnizori nu îşi mai permit la rândul lor să menţină acele linii de finanţare comerciale, iar aici vine acea parte de factoring care poate suplini acel gap de lichiditate.

► Considerăm că acum în criză există oportunităţi, iar fondurile europene sunt oportunităţi, în special pe partea de energie.

► Sunt câţiva indicatori la care ne uităm, să înţelegem business-ul, să avem încredere în expertiza şi implicarea antreprenorului, să înţelegem financiarele şi evoluţia companiei de până acum, uitându-ne în trecut, cu un plan de afaceri realist, să putem discuta deschis nevoile şi eventualele probleme, iar nu în ultimul rând să fie un grad de îndatorare adecvat.

 

Cristian Pîrvulescu, CEO al Enevo Group:

► Am avut puţin noroc şi anume că proiectele majore pe care le aveam în execuţie pentru anul acesta nu au căzut sub clauza de forţă majoră, toate fiind indicate ca fiind critice. Din câteva sute de proiecte ale Saudi Electricity Company, s-a activat claza de forţă majoră pentru toate în afară de două, al nostru şi încă unul.

► Faptul că până în anul 2019 am avut o creştere organică a business-ului, ne-a prins într-o perioadă intensă de ofertare, ne-a oferit execuţie şi cash-flow şi ne-a oferit de muncă pentru anul 2020 şi 2021.

► Perioada de pandemie nu este una simplă, dar te obligă să iei măsuri pe care altfel nu le-ai fi luat.

► Facem toate eforturile pentru a depăşi viziunea mea asupra lucrurilor pe termen mediu. Nu poate să nu existe un impact economic şi cine nu se aşteaptă la asta face o mare greşeală.

► Industria în care noi activăm, şi anume industria utilităţilor, transport şi producţia energiei elcetrice, este o industrie care nu se va închide, dar nu înseamnă că nu se va schimba comportamentul. Însă, suntem obişnuiţi cu aceste schimbări de comportamente.

► De obicei, în această industrie cresc foarte mult investiţiile în perioada de creştere economică, iar oportunităţile sunt foarte mari, se schimbă marjele, se schimbă tipul de proiect şi aşa mai departe, dar pe perioadă de declin economic, investiţiile se reduc. Motiv pentru care în perioada următoare ne concentrăm pe eficienţă.

► Aş vrea să văd cât mai mult conceptul de fabrică în România, care să utilizeze fondurile europene, aceasta fiind o oportunitate pe care o avem toţi antreprenorii.

► În acest moment este o piaţă extrem de dezvoltată, foarte largă, care oferă oportunităţi de dezvoltare şi proiecte. Sunt mulţi antreprenori care doresc să ajungă în acea piaţă. Pentru primele contracte pe care le-am avut pe acea piaţă, ofertele nu au fost trimise pe mail, ci suindu-mă în avion şi date în mână.

 

„Cum să găseşti finanţarea potrivită“ este o emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR, care se axează pe furnizarea de sfaturi practice de business atât pentru antreprenorii la început de drum, cât şi pentru cei mai experimentaţi.

► Ne propunem să vă arătăm prin acest proiect exemple de antreprenori care şi-au dezvoltat un business inteligent, având finanţarea potrivită.

► Urmăriţi-ne în fiecare luni de la ora 11 pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business