Scoala de business

Şcoala de business - Cum să găseşti finanţarea potrivită, un proiect ZF şi BCR. Răzvan Nedea, BCR: Factoringul îi poate ajuta pe antreprenori, este o alternativă bună la produsele clasice de creditare şi vine cu avantaje faţă de un credit obişnuit

29.04.2021, 00:05 Autor: Ramona Cornea

♦ Mihai Boştinaru, Pet Factory: Orice companie care se dezvoltă rapid ar trebui să acceseze un produs de factoring. Pe noi ne-a ajutat să ne stabilizăm cash-flow-ul, să ne asigurăm creşterea businessului.

Factoringul, un produs ban­car prin care companiile îşi recu­pe­rează ra­pid un procent mare din fac­tu­rile pe care le emit către clienţi, îi poa­te ajuta pe antreprenori, este o alter­nativă bu­nă la produsele clasice de creditare şi vine cu avantaje faţă de un credit obiş­nu­it, crede Răzvan Nedea, supply chain & trade finance manager în cadrul BCR.

„Factoringul îi poate ajuta pe an­tre­e­prenori în multe feluri, este o al­ter­­nativă foarte bună la produsele cla­si­ce de creditare şi chiar vine şi cu avan­­taje faţă de un credit obişnuit. Fac­­to­­ringul nu se bazează pe analiza fi­nan­ciară, aşa cum o face un credit, ci pe relaţia comercială. Dacă relaţia co­mer­cială se desfăşoară în parame­tri nor­­mali, sunt toate şansele ca acel cli­ent să fie eligibil pentru un pro­gram de factoring. Documentaţia este simpli­fi­ca­tă, fluxul este mai ra­pid în com­pa­raţie cu un credit clasic, este un produs fă­ră garanţii şi nu re­prezintă o înda­to­ra­­re pentru client“, a explicat Răzvan Nedea în cadrul emi­siunii Şcoala de Busi­ness, reali­zată de ZF în partene­riat cu BCR.

Prin factoring, băncile oferă o for­­mă de finanţare pentru companii, cum­­­pă­rându-le facturile emise către cli­­enţi (debitori). Practic, banca oferă un procent din valoarea facturilor unei com­panii, gestionând apoi re­la­ţia cu debitorul.

„Factoringul nu este foarte acce­sat de antreprenori, dar este acce­sibil. Factoringul are trei compo­nen­te: cea de finanţare, componenta de asi­gurare şi componenta de ad­­mi­nistrare a cre­an­­ţelor şi de colectare a lor. Facto­ringul fără regres este produsul cel mai des întâlnit pe piaţă în acest moment. În vorbele clienţilor noştri, mai ales în con­textul actual, este ca o plasă de si­gu­­ranţă pentru că le permite antre­pre­norilor să se con­cen­­treze pe dez­vol­tarea afacerii şi să nu mai piardă timp cu stresul sau pre­siu­nea recupe­ră­rii de creanţe şi a dis­cu­ţiilor cu clienţii pentru plata fac­turilor“, adaugă Răzvan Nedea.

Piaţa de factoring este una care arată foarte mult potenţial, iar în ulti­mul deceniu, aproape că s-a triplat, mai spune el.

„Anul trecut a fost un an surprin­zător de bun pentru piaţa de facto­ring. Dacă ne uităm la cifrele co­municate de Asociaţia Ro­mâ­­nă de Factoring, vom ve­dea că operaţiunile de facto­ring s-au menţinut la acelaşi ni­vel din 2018, de 5 mld. euro, în ciuda fap­tului că au existat nu­me­roa­se segmente de pia­ţă cu scă­deri considerabile şi blo­ca­je, au fost perioade destul de mari în care nu s-a mai facturat în anu­mite zo­ne“, a menţionat re­prezen­tantul BCR.

Mihai Boştinaru, fondator al Pet Factory, companie ce co­mer­cializează produsele pentru în­grijirea animalelor de com­pa­­nie cu o cifră de afaceri de circa 10 mil. euro, spune că ori­ce companie care se dezvoltă ra­pid ar trebui să acceseze un produs de factoring.

„Am apelat la factoring. Este un produs alternativă la cre­­ditare şi eu cred că orice com­­panie care se dezvoltă ra­pid ar trebui să acceseze acest pro­dus. El are extraordinar de multe avan­taje, pe noi ne-a ajutat să ne sta­bilizăm cashflow-ul, să ne asigure creş­­terea business-ului. Dacă un busi­­ness creşte rapid sau are o evo­luţie sezonieră, este foarte greu de an­ticipat nevoia de capital de lucru, iar zona de creditare, cu toată analiza care se face, merge destul de greu“, a spus el în cadrul aceleiaşi emisiuni.

Boştinaru afirmă că factoringul l-a ajutat mult în dezvoltarea afacerii sale, a fost o alternativă la creditare.

„Cel mai mare avantaj pentru an­tre­prenor este faptul că încasarea ime­diată a creanţelor duce la o ca­pi­talizare rapidă, nu mai aştepţi să finan­ţezi stocuri, creanţe, operaţiuni. Atunci chiar te poţi concentra pe busi­ness şi pur şi simplu te dezvolţi. Mie mi se pare un produs bun, l-aş re­co­manda cât mai multor antre­prenori“, explică el.

 

Răzvan Nedea, Supply Chain & Trade Finance Manager, BCR

O parte din cauza pentru care oamenii sunt reticenţi la un produs de tip factoring este şi lipsa de cunoaştere a produsului în piaţă, însă există şi o serie de mituri legate de acest produs. Unul dintre ele ar fi că factoringul este un produs foarte scump.

► O altă percepţie eronată ar fi legată de faptul că atunci când accesezi un produs de factoring înseamnă că ai probleme financiare. În portofoliul nostru, marea majoritate a clienţilor pentru acest produs nu sunt entităţi cu dificultăţi financiare, dimpotrivă factoring-ul vine şi ajută solvabilitate şi lichiditatea companiei.

► Am întâlnit clienţi care spun că ei nu pot să facă factoring deoarece ei lucrează doar pe bază de comandă, ceea ce este un alt mit fals. Putem face factoring şi dacă nu există un contract comercial şi se lucrează pe bază pe comandă.

► Potenţialul este foarte mare. Deşi rezultatul din anul 2020 a fost unul foarte bun, dacă ne uităm la media Uniunii Europene a factoringului din PIB, vom vedea că UE este undeva la 10% - 11% din PIB, iar România este undeva la 2% - 3%, deci suntem undeva departe de medie. Sunt ţări care au şi 20% din PIB ca operaţiuni din factoring.

► Aceasta este şi o oportunitate foarte mare pentru noi, pentru instituţiile financiar-bancare şi nebancare pentru că este una dintre puţinele pieţe în care se poate creşte organic, dacă reuşim să creştem gradul de cunoaştere a produsului în piaţă.

► Avantajul factoringului este că se pliază pe foarte multe nevoi, sunt foarte multe tipologii, foarte multe industrii care pot folosi acest produs. Cel mai mare număr de contracte îl avem în industria bunurilor de larg consum, FMCG-ul. Anul trecut a fost o creştere a numărului de furnizori care au apelat la acest produs, iar piaţa de factoring pe industria de bunuri de larg consum a crescut cu 20%. Pe locul al doilea au fost furnizorii din IT&C, este un segment care a crescut în plină pandemie, iar pe locul al treilea sunt furnizorii din sectorul industrial, automotive, utilaje, echipamente.

► Relaţia comercială trebuie să fie în nişte parametri normali. Dacă vedem că marfa nu este trimisă înapoi sau nu sunt probleme, dispute între cele două părţi, este clar că este o relaţie comercială care poate fi introdusă în un program de factoring.

 

Mihai Boştinaru, fondator al Pet Factory

Mihai Boştinaru, fondator al Pet Factory: Clienţii noştri sunt în primul rând marile reţele de magazine, mai mult hipermarketurile. Online-ul creşte foarte mult, iar trendul consumatorilor creşte foarte mult în acestă zonă.

► Acest business este extrem de special, este într-o industrie extrem de dinamică şi de frumoasă şi, cu trecerea timpului, din ce în ce mai sofisticată. Pentru că animalul de companie este văzut acum ca un membru al familiei, ca un copil, această industrie se dezvoltă foarte mult. Este o piaţă mare, evaluată undeva la 400 ñ 500 mil. euro în ultimele statistici, cu jucători mari şi serioşi, care aduc foarte multă valoare adăugată în economie.

► Noi lucrăm cu mai multe canale. Cifra noastră de afaceri este undeva în jurul valorii de 10 mil. euro. Am pornit de la zero acum 11 ani, iar ratele de creştere au fost foarte mari pentru că ne-au ajutat şi industria, know-how-ul, precum şi echipa pe care o avem. Echipa este formată din 53 de persoane şi va mai creşte.

► Competitorii noştri sunt Mars şi Nestle, cele mai mari multinaţionale, care deţin şi cea mai mare cotă de piaţă. În rest sunt companii locale mai mari sau mai mici. Noi suntem în top cinci companii locale.

► Clienţii noştri sunt în primul rân marile reţele de magazine, mai mult hipermarketurile pentru că alocă mai mult spaţiu la raft şi dau o mai mare vizibilitate brandurilor noastre. Online-ul creşte foarte mult, iar trendul consumatorilor creşte foarte mult în acestă zonă. Lucrăm cu 600 de magazine de proximitate, precum cabinete veterinare şi petshop-uri.

► Am deschis o nouă linie de business, canalul tradiţional alimentar, cu micile magazine de cartier care au început să comercializeze produsele.

► Pe termen scurt, reuşim să ne finanţăm din factoring, pe noi ne ajută extrem de mult, ne-a stabilizat cashflow-ul şi nivelul de lichiditate. Chiar dacă avem o scădere de vânzări, noi încasăm instantaneu şi asta ne permite să ne continuăm şi să ne finanţăm operaţiunile.

 

 

„Cum să găseşti finanţarea potrivită“ este o emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR, care se axează pe furnizarea de sfaturi practice de business atât pentru antreprenorii la început de drum, cât şi pentru cei mai experimentaţi.

► Ne propunem să vă arătam prin acest proiect exemple de antreprenori care şi-au dezvoltat un business inteligent, având finanţarea potrivită.

► Urmăriţi-ne în fiecare miercuri de la ora 13 pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business